• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISAS ALLA SAKER DEL 15

Snart är vintern här satsa på intelligenta kläder.
Eller förresten gör inte det.

I min evighetsserie om praktiska präktiga saker så har jag kommit fram till

Den intelligenta jackan.

Visst finns det intelligenta jackor, allt skall ju vara så jävla intelligent nu för tiden. Förr förknippade man intelligens med Nobelpristagare och sådana där nördar med höga betyg man inte ville bli ihop med på högstadiet. Men nu är det annorlunda.

Vi har intelligenta telefoner och så har man kommit på något som kallas intelligent design. Det innebär att man efter sekel av naturvetenskapliga upptäckter, så har det blivit svårare att få folk att tro att vi härstammar från Adam och Eva, som sprang ut ur paradiset efter att dom käkat äpplen. Alltså måste det finnas någon intelligent designer som hittat på oss, eftersom vi är så tillkrånglade. Gud finns alltså eftersom vi finns, vilket kanske inte låter så intelligent men är jävligt svårt att motbevisa. Det bästa logiska argument jag kan komma på mot är Katrin Zytomierska.

På den tiden telefonerna satt fast i väggen, var allmänt korkade och vi inte diskuterade Guds IQ så var kläderna rätt blåsta.

En galonjacka funkade ungefär lika bra i tjugo minusgrader som en täckjacka i ösregn.

Efter att jag tillslut tröttnat på min Thailändska Canadian Goosekopia som i och för sig var varm, men släppte ut dunet på insidan som straff. Typ köp märkeskopior och vi klär dig i tjära och fjäder. Jag slapp ju tjäran, men att gå runt i ett vitt dunmoln ser också rätt konstigt ut.

Förra sommaren hittade jag den på XXL, nedsatt men över en tusenlapp till 1700:-  Hon som jobbade där skröt om den. Ta ur innerjackan och du har en perfekt regnjacka på sommaren som täcker kjol eller shorts, tar ingen plats i ryggan så den är lätt att ha med. Stoppa i innerjackan och du har en varm vinterjacka. En bra jacka som gick ned nästan till knäna. Moderna funktionsjackor är ju designade som en sportbh med armar och huva. Frågar man varför dom är så dumt gjorda så nästan naveln syns så är det på grund av multisporttrenden.

Okej, jag skulle alltså slippa yrsnön som letade sig upp efter ryggen, men däremot kunde jag inte syssla med multisport när jag väntade på bussen i snöstorm.

Tråkigt men man kan ju inte få allt.

Bestämde mig på en gång fast det var 25 grader varmt ute.

Perfekt huva som rymmer hela ansiktet om det snöar och blåser eller om man skall utföra ett terrorattentat.

Nu var det bara ett problem, microchippet.

Det sitter insytt någonstans i ytterjackan, tror den här jackan är en prototyp som Helly Hansen skickat med en leverans till XXL av misstag. Den skall tydligen kunna styra vädret. Dom senaste veckorna har jag satt in och tagit ut innerjackan flera gånger. Sätter jag i den så blir det varmt regnigt och dimmigt, då svettas jag, tar jag ur den så täcks marken av frost och det blir svinkallt.

Den här jackan är alltså felprogrammerad.

Egentligen är det ju 50% chans att det blir fel men det lutar mer åt 90 %. Sen kan jag hålla på att knäppa ur och in dom här jackorna hur ofta som helst, det fungerar liksom inte. Kunde ju testa att bara ha innerjackan, men då börjar det väl störtregna eller ta med innerjackan i ryggan, men det vågar jag inte för då blir det säkert ökenklimat. Julhandeln verkar redan gå på knä och hur blir det då ?

Jackan skall alltså fungera lika bra att ta med till Thailand under monsunperioden som till  en isbjörnssafari på Svalbard.

Men det vore att utmana ödet, växthuseffekten vore ju ingenting om man jämför med den klimatförändring jag skulle ställa till med.

Den omöjliga innerjackan.

Kommer nu att prata med alla jag känner och använda jackan kommersiellt. Kommer att gå runt och svettas så folk får låga elräkningar, sen tar jag ur innerjackan lagom till sportlovet i Februari, får gå runt och frysa så alla ungar får åka pulka.

Naturligtvis skall jag ta jävligt bra betalt.

Men hittar ni den här modellen utan microchip så rekommenderar jag ett köp även om den är rätt dyr. Bättre jacka finns inte.

Länk

Helly Hansen

KajsaLisa

2 svar

  1. det är alltid lika roligt att läsa dina inlägg 🙂
    en super-duper jacka med andra ord 🙂
    kramar

Kommentera

