• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

NÄSTAN ETT NOBELPRIS

God middag allesammans och välkomna till KajsaLisas Blogg.

Jag har just avslutat min sammankomst och där beslutat att mitt inlägg till veckans Bokbloggsjerka skall tillägnas Peter Englund och boken Förflutenhetens landskap.

JAAAAA !!!!!!! ÄNTLIGEN !!!!!!!!!!!!

( Applåder )

Motiveringen lyder så här.

För att han med känsla och humor fångat historiens vingslag på ett personligt sätt med originella infallsvinklar.

Okej, Peter, du kan ju aldrig få det stora priset eftersom det alltid är du som delar ut det, så vi gör så här istället. Mitt eget romanprojekt förväntas vara klart till hösten, så du förstår säkert att jag har vissa förväntningar på dig.

Som du vet finns det inga gratisluncher.

Den här bokbloggsjerkan skulle man avslöja något originellt, som man gillade. Peter hade en medtävlare som föll bort för att han var för originell och man vill ju att dom som läser det här, skall få ett bra lästips.

Jag har tidigare läst Poltava och Ofredsår av honom. Böckerna är bra och behandlar historia på ett sätt som beskriver hur maktens beslut drabbade dom längst ned, man får en överblick över hela samhället. Däremot är dom skrivna för dom som är historieintresserade, dom tar ett tag och plöja genom.

Det som är bra med den här boken, är att den är skriven så även människor som är totalt ointresserade av historia kan läsa den. Korta kapitel i olika ämnen med infallsvinklar som ingen historiker använt tidigare. Som det första som behandlar myten om den store fältherren. När en fältherre förlorat ett slag var han tvungen att inför kungen förklara varför, hade han vunnit så hade han samma problem eftersom alltihop bara var ett kaos ingen hade någon kontroll över.

Mina egna favoritkapitel i boken är ”Om den vackra naturens historia” där han förklarar hur människan uppfann naturen på 1600-talet och hur det gick sen. I kapitlet ”Den viktorianska sexualliteten” tar han oss med till dubbelmoralens London på 1800-talet med en sexualskräck och kvinnosyn som inte ligger långt efter dagens tallibaner. Ibland är det rent skrattretande, med poliser som arresterat bagare för att deras bakverk kunde väcka associationer och pianoben skulle döljas med bordsdukar. Samtidigt hade London 100000 prostituerade på en befolkning på 2,3 miljoner.

Skrattet fastnar i halsen när han berättar att det förekom kvinnlig omskärelse, eftersom kvinnor lätt blev sinnessjuka om dom ägnade sig åt onani.

Han beskriver även skräckens, fattigdomens, och ensamhetens historia, samt ett äckligt kapitel om hygienen under historiens gång För er som är totalt ointresserade av historia men ändå vill kunna hävda att det absolut inte var bättre förr, kan jag starkt rekommendera den här boken.

Varför läsa en pristagare som bara vinner priset ett år när man kan läsa någon som delar ut det varje år.

KajsaLisa

14 svar

  1. Nu vill jag veta vilken den andra boken var! 🙂

    • Kan du väl få. Det är en bok som ligger hemma hos syrran och jag har ett kokboksförhållande till. Sverige är det land där det säljs flest kokböcker men lagas minst mat, alltså är det en bok som jag bara bläddrar i och tittar på dom fantastiska bilderna.
      Modell Railroading with Jon Allen av Linn H Westcott.
      Boken handlar om en modelljärnväg som en man slet med i tjugo år. Några månader innan han skulle slå i den gyllene rälsspiken och vara klar, dog han i hjärtinfarkt, en vecka senare brann huset och modelljärnvägen upp. Tydligen är den en bibel bland modelljärnvägsnördar som syrrans kille och deras son. Men är man inte det, så rekommenderar jag inte att man köper den. Själv är jag helt fascinerad av bilderna i den över modellandskapet som man nästan kan tro är på riktigt. Men det räcker att bläddra i den då och då.

  2. jag är historieintresserad 🙂 har alltid varit, den där boken är en lättsam historiebok alltså 🙂 den ska jag ta och läsa också
    kramar

  3. Det är en författare jag aldrig läst något av 🙂

  4. oj oj, låter riktigt bra… för mej som är ointresserad och min Micke som är intresserad… kanske får han den i julklapp;)

  5. Vill, men tar mig aldrig tiden att läsa!

  6. OK! Har just investerat i en platta och har laddat ner en bok från biblioteket….tack för tipset. Snart dags att ladda ner mer. Då vet jag vilken bok det blir! 🙂

  7. Jaha, här får man plussa på i önskelistan ser jag! Tack för tipset!

Lämna en kommentar