• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I DUBLIN DEL 8

Den här dagen var det inga gatuartister på Grafton Street, dom satt hemma och var torra.

Dublin har ju bara ett måste trodde jag från början, Guinness Storehouse, sen upptäckte jag och Linda ett måste till Rockklubben Fibber Magees. Nu finns det ytterligare ett måste

Irländskt fucking väder.

Man kan ju inte komma hem till Sverige och säga att man varit på Irland och det inte regnat på en. Vem fan skulle tro på att man varit där, ungefär som man skulle komma hem och inte veta hur en Guinness smakar. Nu skulle vi alltså gå runt i en turistattraktion som var gratis, fanns överallt och ramlade ner från himlen.

Frågan man ställer sig, är ju då om det är något speciell med irländskt regn ?

Man kanske kan jämföra det med Guinness. När jag dricker Guinness i Sverige så brukar jag föredra flaskan, vilket egentligen är en annan öl, men här dricker jag den på fat. Det påstås att man pastouriserar ölen som exporteras och den smakar godare här. Om den gör det på grund av det eller beror på dom mysiga pubarna eller dom härliga människorna där vet jag inte. På samma sätt är det med regnet, det känns mer genuint än hemma. Dessutom fick vi ju chansen att provköra våra tweedkepsar vi köpte dagen innan, ihop med våra långa oljerockar. Linda kände sig ascool i den här outfiten men var avis på mina Hunter stövlar, så nu skulle hon köpa ett par egna, själv skulle jag försöka hitta den där traktorn som jag berättade om i förra Dublininlägget.

Naturligtvis var traktoraffären stängd för lunch när vi kom dit. Men eftersom Nassau Street ligger bredvid Trinity College så lyckades jag övertyga Linda om att vi skulle kolla in universitetet.

Nu begick jag två misstag, förutom att släpa runt  Linda till hennes sneakers gav upp så jag fick köpa torra strumpor åt henne så hade jag läst på dåligt. Men nu går vi in.

Okej, dåligt påläst var det, här är i alla fall ett stort torg, universitet grundades av Elisabeth I 1592.

Kända personer som läst här är bland annat författarna Oscar Wilde och Samuel Becket, sen har vi Jonathan Swift som skrev Gullivers resor. Egentligen var han präst, men Gullivers resor skrevs som en samhällssatir över dom sociala förhållandena på Irland.  Varför jag fotade den här statyn vet jag inte riktigt. William Lecky som jag googlade lite på, visade sig vara en knökkonservativ historiker som svor att skulle kvinnor få läsa på Trinity College så var det över hans döda kropp. Han dog 1903 och idag är 60% av studenterna kvinnor, så det var ju kul för honom att han fick som han ville 🙂

Kön ringlar sig till ingången på Old Libary, här kan man titta på The Book of Kells, en av Irlands största nationalskatter. En form av bibel skriven av munkar på 800-talet. Vi gick aldrig in men hängde på en student i duffel som guidade en grupp. Han berättade att i mitten på 1800-talet så besökte drottning Viktoria och Prins Albert Universitetet, eftersom hon såg sig som överhuvud över sina irländska undersåtar så signerade dom boken., till irländarnas stora förtret. Den får nu inte lämna den här byggnaden, för tio år sedan var den ute på världsturne i olika museer, då lyckades Australiensarna spilla kaffe i den. Har kollat lite i den på nätet och i guideboken, den har i alla fall fantastiskt vackra illustrationer.

Det här måste vara den grönaste gräsmattan på den gröna ön.

Sen hittade jag den här metallbollen som jag berättade om i det här inlägget. Bakom ligger deras stora referensbiblotek uppkallat efter den irländske filosofen George Berkely, som studerade här i början av 1700-talet.  Nu hade Lindas sneakers gett upp totalt, så det blev att sticka ned till Grafton Street för att jaga Hunter stövlar och torra strumpor åt henne.

Sen tillbaka till Nassau Street för att inhandla traktor. Linda drog  in mig på vägen dit i affären vi handlat kepsarna igår och visade stolt upp våra irish weather outfits, som vi fick beröm för.  Vi träffade en jättetrevlig försäljare i hobbyaffären och naturligtvis hade han en grå Ferguson i skala 1:76. Sen till närmaste pub. Jag hade mitt shoppingfynd i fickan på oljerocken och Linda sitt på fötterna, vilket var praktiskt när vi skulle vingla mellan pubarna, vi slapp ju hålla reda på shoppingkassar.

Många timmar och  Guinness senare vinglade vi hemåt. Att mysa på en irländsk pub när regnet rinner nedför fönstret mot gatan, är något speciellt som jag skall berätta om i nästa Dublininlägg.

KajsaLisa: Skall vi ta en taxi ?

Linda: Nix, nu provkör vi stövlarna ända hem, kepsen har inte börjat läcka än.

Dagens shopping

” (Suck ) okej Linda, jag skall lägga ut dom i bloggen också. ”

Här ser vi traktorn som skall hamna i syrrans sons modelljärnvägslanskap. Bakom är Lindas nya Hunterstövel bara för att man skall ha som jämförelse hur liten den är.

Jag köpte några bilar till eftersom dom bara kostade 5 euro styck och var så söta, nu kommer jag att bli världens populäraste moster.

”Ja Linda jag skall lägga ut den högra också.”

Här ser vi dom andra bilarna jag köpte, komma åkande ut ur Lindas Hunterstöveltunnel.

”Ja, jag lovar att lägga ut bägge, är du nöjd nu ?”

KajsaLisa

S

10 svar

  1. Åh Grafton Street. Bilden får mig att minnas tillbaka. Tack för den. Åh för Irländskt regn. Det är nåt visst med det. Tror att det beror på det milda klimatet. Det är ett ljummet regn som faller och om man jämför det med västkusten i Sverige (där jag befinner mig) är det inte råkallt och går igenom märg och ben. Utan det är behagligt helt enkelt.

  2. Haha, du kan ju nästan få mej att längta till Dublin när det regnar=)

  3. Det typiska vädret föll på Er också som jag kan läsa. Hoppas det var en trevlig resa…

  4. Älska Dublin! Vill alltid dit….

Kommentera

