• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

TJOHO NU TÄLTAR VI I CENTRAL PARK

En liten busshållplatsfilosofi från i morse om väderrasism.

Varför inte, vi kan väl campa i Central Park, ta med ungarna också, blir skitkul, kanske blåser lite men vi får staga upp tälten ordentligt, titta vad kul ungar, där kommer en sån där gul New Yorktaxi flytande.

NEJ, DETTA ÄR INGET SMAKLÖST SKÄMT UTAN SMAKLÖST ALLVAR.

Jag vill verkligen folk som läser det här skall må illa, beröras av det och läser någon journalist eller chefredaktör detta och får ångest så är jag riktigt jävla nöjd.

Men nu tar vi det här från början. Det var länge sedan jag skrev en busshållplatsfilosofi, alltså något framfilosoferat vid morsans busshållplats utan tak,  när jag lämnat Lufsen på morgonen och står inkapslad i regnrock och gummistövlar. Det är faktiskt då jag tänker som bäst.

Riktigt skitväder, kraftigt duggregn på tvären och fyra grader varmt, men även om Stockholms Lokaltrafik utfärdar undantagstillstånd, meddetsamma det ramlar ned ett par löv på tunnelbanespåren, så är det väl ingen större fara. Det går ju att klä på sig, Då är det värre i New York just nu, naturligtvis tycker jag synd om dom som bor där och är drabbade av Sandy.  Naturligtvis inser jag att det är en katastrof, men det är cynismen i nyhetsrapporteringen jag är ute efter.

Jag har fått en jättebra ide, tänkte skriva om det här förra orkansäsongen, men ansåg inte att jag hade tillräcklig information, men när jag stod i morse och väntade på bussen, så insåg jag att det var just bristen på information som var hela poängen med det här.

Vi vrider klockan tillbaka några dagar, hur lät det då ?

På sin väg över Karibien har orkanen ökat i styrka och väntas slå till mot USAs östkust. Det är nu man börjar se inslag på nyheterna med amerikanare som staplar sandsäckar och spikar för fönstren. Men var hände i Karibien då? Visst, det bor människor där också och dom lyssnar inte bara på reaggie, badar, dricker färgglada drinkar och trummar på oljefat.

Minns ni ett litet land som heter Haiti ?

Tänkte just berätta lite om det eviga tältandet där, som sträcker sig över orkansäsongen. Just det, dom hade en jordbävning 2010  och man drog fram små barn ur rasmassorna som man tvingades utföra amputationer på, dessa barn har just genomlidit samma orkan som dom i New York, boende i tält med sina föräldrar, om nu deras föräldrar fortfarande är vid liv naturligtvis. Om vi kallar det som sker på USAs östkust för katastrof så liknar det här mer en humanitär härdsmälta.

Vi gör en liten jämförelse.

Haiterna är fattiga och äger inga pickupper dom kan evakuera sig i och vart skulle dom evakurera, dom är redan evakuerade till stora tältläger efter jordbävningen, det är bara att stanna och härda ut.  I USA har det hitills dött 33 personer, stora siffror i Aftonbladet. Troligtvis har många av dom trotsat varningarna, är det utegångsförbud och man får ett träd över sig så är man troligtvis utomhus. Sen undrar man ju hur det står till i huvudet på människor, som släpar med ungarna till stranden för att ta bilder med sin Iphone på jättevågorna. Såg några sådana bilder i Aftonbladet.

På Haiti så har det dött 51 eller 52 personer noterat i några trötta notiser i Aftonbladet och SVD. Troligtvis fanns det inget utegångsförbud i tältlägren, eftersom hela iden med utegångsförbud bygger på att det finns någonstans att gå in. Hur många tält som stod kvar vet jag inte. Men jag läste en ögonvittnesskildring förra året som berättade att stod bara tälten kvar och vattnet rann in under tältduken och ut på andra sidan, så klarade man det

Det värsta är om vattnet stannar kvar.

Då kommer koleran som ett brev på posten och då pratar vi om dödsoffer i tusental, kanske det kan väcka någon trött svensk journalist. Risken för koleraepedemi i New Yorks översvämmade tunnelbanesystem är väl rätt liten, men det gör sig fan så mycket bättre på bild.

Men spelar det någon roll om man skriver om det ?

Självklart, en av anledningarna till att återuppbyggnaden går så långsamt är en massa tjafs om äganderätten till marken. Byråkrati och äganderätt går alltså före att barn skall få tak över huvudet, så tältlägren finns kvar. Sen handlar det ju som vanligt om pengar. USA är trots allt ett rikt land som har råd att bygga upp det som raserats, det är bara att höja skatten för dom som har pengar, haitierna är fattiga och helt beroende av omvärlden. Det handlar alltså om att få en opinion som sätter press och engagerar sig, precis som under jordbävningen.

Det som äcklar mig mest är alltså journalister och nyhetsredaktioner som är så jävla politisk korrekta, att dom aldrig skulle kunna tänka sig säga negerboll, vända dom här fattiga människorna ryggen när dom behöver oss som mest. För att åka till USA och ägna sig åt något som kan beskrivas som ren väderporr.

Eller som jag kallade det, väderrasism, finner inget bättre ord för för det.

Nu kommer visst bussen.

Jag hittade faktiskt ett någorlunda bra nyhetsinslag från dagens eko, tack Gud att Public Service finns.

Länk

KajsaLisa

10 svar

  1. Naturligtvis har du helt rätt. Det är de rika och inflytelserika som sätter agendan. Lärde mig ett nytt ord också (jag gör det då och då i din blogg). Väderporr. Antecknar det.

  2. Tack KajsaLisa för ditt starka blogginlägg.

  3. bra skrivet, för visst är det så, orkanen drabbar ju de redan slagna värre än den drabbar New York-borna men det ska ändå bara visas och pratas om dem, snart har ju USA byggt upp allt som blivit förstört men hur går det för dem i Haiti och Karibien??
    kramar

  4. Tur att bussen kom lagom till att du har ventilerat klart 🙂

  5. Det var ord och inga visor – tack för det! 🙂

Kommentera

