• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

JAGGILLARTRISS

Utmaningen på veckans fototriss var kul. ”Jag gillar”. Nu skall jag alltså lägga in bilder på något jag tycker om. Det blev faktiskt svårt att välja, lyckades sortera bort det som inte har med fotografering att göra. Sen får rockkonserter och regniga mörka storstadsmiljöer ligga kvar i arkivet den här gången. Dessutom är det ju en tävling med priser från Coolstuff, så jag kanske borde skärpa till mig den här gången.

Hittade en kul infallsvinkel.

Jag gillar att fota människor, nu menar jag inte tjocka släkten som dricker kaffe i vardagsrummet. Utan bilder på okända människor som jag mött under spontana möten någonstans och gärna ställt upp på bild. Ibland kan man få till ett fantastiskt samarbete mellan sig själv och den helt okända person man fotar. Då handlar det inte längre om bländartal, vitbalans och annat som hör den dyr kamerautrustning till. Det handlar om personkemi och man kan nog få till fantastiska bilder även med en Iphone. Tänkte ge lite tips på hur man kan göra.

Den här bilden är tagen i Senegal och troligtvis det porträtt jag är mest nöjd med. En sovenirförsäljerska vid Rosa sjön utanför Dakar. Sjön är så saltrik att man hugger loss det och säljer, en del av vårt vägsalt lär komma härifrån. Namnet kommer av att det enda som kan leva i sjön är är alger som färgar sjön rosa när solen lyser från en speciell vinkel. Fotar man i fattiga länder så får man vara beredd på att betala. Man kan ju också skicka ned en bild men räkna inte med att den kommer fram.

Den här något överåriga punkrockaren höll koll på oss på perrongen på tunnelbanestationen Oxford Circus, så vi kom på tåget ordentlig, det var trångt och kaotiskt, men jag frågade snällt och han ställde upp. Sen vred han på huvudet så han förstod vad jag var ute efter. Man skall givetvis alltid fråga, kom ihåg att det är kontakten med personen som gör bilden. Ofta tar människor som sticker ut lite det här som en komplimang och man kan ju ge dom en adress att gå in på ifall man lägger ut bilden. Vad som är viktigt om man fotar manuellt är att man har någorlunda inställd kamera när man fotar. Personkemin brukar alltid bli bäst på första bilden och då vill man det tekniska skall fungera också.

Två systrar jag träffade i området Templebar i Dublin. Dom drev en liten vintageaffär ihop och levde själva in i  den rollen. Vad man kan tänka på för att få kontakt med människor som sticker ut, är att man kan påpeka något man gillar hos dem som en anledning för att få dom att ställa upp. Det hela började med att jag tyckte att den ena av dem påminde om den svenska vintagedrottningen Elsa Billgren. Vem var då detta, vi kollade hennes blogg tillsammans och jag fick kontakt. Naturligtvis handlade jag av dom också och det visar jag i ett senare Dublininlägg.

Sådär, bara och testa, men är det så enkelt ?

Nej, naturligtvis inte, men alla mina försök räckte i alla fall till en triss.

KajsaLisa

84 svar

  1. Så härliga och fina bilder!
    Den första bilden väljer jag som favvis. Hon ser så otroligt glad ut på bilden, sovenirförsäljerskan.
    Ha en fin söndag!

  2. Det blev ju en härligt intressant och lärorik fint sammansatt triss. Den översta är en toppenbild jag blir glad av. Snyggt !!

  3. Åh, men det är så härligt att prata med människor 🙂 Jag håller med dig! Och inte är det svårt heller. De allra flesta tycker om att prata lite 🙂 Fin triss! Gillar din ”röda tråd”!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  4. Fina bilder på helt vanliga människor i deras vardgsliv.

  5. Snygg triss och bra tips. Själv är jag lite feg..

  6. Åh vad härliga bilder, gillar med ettan riktigt bra .-)

  7. En underbar triss – så fint fotat och bra text – Ha det gott!

  8. Vilken utstrålning hon har… underbart! Ha en fin dag! 🙂

  9. Det var tre spännande bilder som hörde ihop, andra platser här på jorden tänkte jag. Rosa sjön låter som det är oerhört vacker. Vackert färgrikt porträtt också. Cool kille o fina systrar! Rätt val, ha en fin söndag!

  10. Härlig triss. mittenbilden blev min favorit =)
    Ja jag gillar igelkottar väldigt mycket 🙂

  11. Wow, jag är helimponerad! Du har fångat några riktiga pärlor som är svåra att slå. Gillar att fota människor jag med! Ha en fortsatt fin söndag!

  12. Wow, härligt med färger! Jag älskar färg. Killen i mitten är min favorit.

  13. Trevliga bilder. Jag är rädd för att fråga lov, så jag smygfotograferar och sedan vågar jag inte visa dem.

  14. Oj, vilka personliga foton. Jättesnyggt! och tack för tipsen 🙂

  15. En triss man blir glad av. Gillar mittenbilden skarpt. Just kontrasten frisyren, tatueringen mot jobbet som ordningsman:)
    Jo, min hundbild i fart. Jag hade bara min lilla rosa handväskekamera med mig och det började bli skumt på väg hem från jobbet. Jag följde henne men någon slutartid gick inte att leka med 🙂 Tusen tack för tipset!

  16. Underbara bilder!

  17. Personliga bilder med känsla och bilden från Oxford Circus gillar jag skarpt!
    Roligt att du känner till Lötsjön! Där har jag gått otaliga promenader, bodde i närheten under många år.

  18. Jag tror det är så enkelt egentligen som att våga prata med människor, våga le, säga hej och beröm för hur han eller hon ser ut. Som den där punkaren i tunnelbanan, skitfräck. Vissa människor passar perfekt in i sina kläder och blir riktiga skönheter.

    Om vi bli mer öppna så skulle vi nog vinna väldigt mycket på det.

  19. Vilka härliga personporträtt! Gillar alla men kanske mittenbilden mest. Vilken attityd!

  20. Härligt glad och färgstark bild, den första.
    Men fina bilder allihopa.

  21. Gillar skarpt bilden på punkaren, så häftig..
    Något av det svåraste som finns är att fotografera främmande människor, du har lyckats!

  22. Underbara bilder. Jag gillar verkligen den andra bilden. SOm du skriver, den överåriga punkrockaren. Hela bilden är så läcker / Nettan

  23. Fina alla tre och mycket roligt med dina historier till bilderna. Tips! : http://www.100strangers.com/

    Jag har själv tagit 7 bilder på ‘främlingar’ hitintills och dem hittar du utifrån denna länk på min flickr-sida http://www.flickr.com/photos/lottasphotos/sets/72157629422267075/

  24. Annorlunda och speciella bilder! Punkaren var ju hur härlig som helst 🙂

  25. Fyren i midten var helskjønn.
    Flott triss.
    Ha en deilig kveld 🙂

    http://www.starbear.no/mormor/2012/10/28/jag-gillar-var-oppgaven/

  26. Härliga bilder, han i mitten med sin frisyr gör det hela personligt 🙂

  27. Vilka färgrika och starka personer du hittat, det blev en kul och annorlunda triss. Roligt att när jag såg punkrockaren tänkte jag… innan jag läste texten, att det där är säkert tagit i England, hahaa… fråga mig inte varför 🙂

  28. Så härliga bilder 🙂

  29. Tänker inte välja någon favorit, för alla dina bilder är så härliga – och med historian till blir de ännu bättre (men du hade ingen speciell historia om försäljerskan själv?).
    Och jag håller med dig, klart att man ska fråga! Vad är det värsta som kan hända? Nog är man vuxen nog att ta ett nej? Ett av mina egna favoritfoton är just ett sådant, jag var bara tvungen att stanna mitt på gatan och fråga om jag fick fotografera, men det är inget porträtt utan en situationsbild.

    • Kan berätta att resan började i Gambia, eftersom det var gammal engelsk koloni så gick det utmärkt med engelska. Men när vi kom över gränsen till Senegal var det franska som gällde. Dom som bodde där nere fixade det med stamspråk, men jag begrep inte ett dugg av vad hon sa. Du kanse får nytta av din situationsbild i trissen någon gång.

  30. Vilka härligt positiva människor som fastnat på dina foton, fram för fler sådana;-)
    Ha en bra vecka;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2012/10/27/8888030-fototriss/

  31. Ha ha, gillar alla bilderna jättemycket!! =))

  32. Fina bilder med en extra dimension! 🙂

  33. Färgstark triss på alla sätt. Ha de gott.

  34. Porträttfotografering är svårt men samtidigt så givande. Ett underbart och genuint sätt att uppleva världen och människorna.

    Jag HATAR resande när man kuskas runt på ett här-serverar-vi-svenskt-kaffe-bad-resort och inte träffar några andra än svensk-talande försäljare. Nej, tacka vet jag ett resande som gör att man får uppleva landet, kulturen och människorna.

    Dina porträtt är väldigt läckra, min favorit är den första, hon ser så otroligt glad ut. Tusen gånger bättre souvinier (detta fotot) än nån tacky grej man hittar att ställa i bokhyllan =)

    Snygg triss! =)

    • Håller med dig fullständigt, man skall uppleva landet man är i, inte svenskarna som är där. Ibland har jag funderat på att förstora upp henne, kanske inte i bokhyllan men på väggen.

  35. Fint sammansatt triss och punkaren måste vara favoriten 🙂

  36. Cool & annorlunda triss! =)

  37. Coola bilder! Punkstinsen har samma färg på håret som på sin reflexväst.

  38. Spännande med bilder på människor, själv är jag för feg för att fråga eller rädd för att besvära. Kanon fin triss

  39. Fina bilder alla tre, men jag gillar tvåan bäst! Häftig kam på tuppen!
    :-))

  40. Färgerna och den nära personkemin gör att dessa bilder sticker ut lite extra 🙂 (… jag är lite brydd för jag trodde jag komenterat…)

Kommentera

