• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I DUBLIN DEL 7

Tweed traktorer och lite stickat.

Innan jag åkte till Dublin hade min syrras kille och deras son en önskan.

I Dublin skulle jag köpa en traktor.

Nej vi skall inte starta ett familjejordbruk, men deras modelljärnväg har fått en ny åker som måste plöjas. Traktorn skulle vara grå heta Ferguson och vara i skala 1 :76.  Detta hade jag fått nedskrivet på en lapp och 1: 76 var tydligen viktigast.

Älskar bara att försöka förklara saker jag inte är insatt i, 1: 76 betyder alltså att ställer man 76 traktorer på rad så blir det lika långt som en riktig traktor. Dom bygger i 1:87, men engelsmän och irländare är lite speciella och har en egen skala, skillnaden blir ju inte så stor. Det här med skalor är tydligen viktigt när man håller på med sånt här, skulle t.ex. min gamla barbiedocka ge sig ut och plocka blåbär i deras modellandskap skulle det inte se klokt ut.

Det här inlägget skall alltså handla om shopping i Dublin.

Dagens gatuartister på Grafton.

Grafton Street är den stora shoppinggatan med sina gallerior runt omkring. Men nu var jag ute efter något genuint, komma hem med några niketröjor som är 50 kronor billigare än i Sverige, vem bryr sig ? Jag gör det inte i alla fall. När jag var i Goa och på Phuket lät jag skräddare sy upp kavajer exakt efter mina mått. I London blev det Hunter Stövlar, kanske inte så genuint, men 400 kronor billigare än i Sverige naturligtvis.

Irland är känt för sina stickade tröjor, Aran-tröjorna har en spännande tradition. Dom görs i ull med speciella mönster, som varit unika för varje fiskarfamilj. Drunknade någon och flöt iland visste man vem det var om han hade tröjan på sig. Kanske bara är en myt, men den säger en del om det hårda liv dom levde där.

Hitta det genuina i Dublin visade sig vara rätt svårt, turistinformationen begrep inte vad jag svamlade om alls. Men tillslut hittade vi rätt, Nassau Street är lätt att hitta, går söder om Trinity College med muren på ena sidan.

Vi gled in på Nassau Street eller Sraid Thobar Phatdraig som gatan tydligen heter på iriska om man nu vill känna sig riktigt genuin.

Fick napp direkt på House of Irland. Visserligen ingen Arantröja, som verkar ha mönster på armarna också. Men blev glatt överraskad, en stickad ulltröja gjord i Irland ( sa dom i alla fall ) är billigare än en bomullssweatshirt   gjord i Kina på Åhlens i Stockholm. Cirka 700 kronor, dom handstickade var ungefär dubbelt så dyra. Linda och jag slog till.

Här låg två affärer vägg i vägg, den till höger hade exklusivt herrmode, typ engelsk tweedadel. Men vi blev intresserade av den till vänster, stort utbud och trevlig personal.

Det var nu Linda hittade kepsarna. Under 200 för kepsar i tweed. På gata fanns ett stånd där dom fanns i polyester för en hundring, men det gick fett bort.

Om man nu är intresserad mer allmänt av Irländsk design så finns varuhuset Kilkenny längre ned på gatan. Husgeråd, konst kläder och en massa annat, men det räckte för oss.

Nu hade vi alltså kepsar och tröjor, det som återstod av planerna hemifrån var Lindas svarta Hunter Stövlar och så traktorn. Det var då jag hittade den här affären en bit längre ner på Sraid Thobar Phatdraig ( nu började vi alltså känna oss jävligt genuina ).  Heraldik har tydligen med tecken på vapensköldar att göra. Det var stängt för lunch men jag kikade in, affären var full av tåg och modeller. Här kanske, vi bestämde oss för att återvända, nu var vi fikasugna.

Skrev ju i min Londonserie att jag tyckte cafeer som Starbucks förstör den genuina miljön men den här bredvid universitetsområdet var riktigt mysig.

Dagens inköp blev alltså ulltröjor av märket Irland eye och tweedkepsar, med genuint irländskt knegarstuk. I nästa avsnitt skall vi fortsätta jakten på traktorn, kolla lite på utbildningsväsendet och bekanta oss med det irländska vädret vilket vi sluppit hittills.

Chuala muid.

( Vi hörs på iriska )

KajsaLisa

8 svar

  1. trevliga bilder under jakten på tröjor, kepsar och traktor 🙂 och jag som trodde att jag skulle få veta hur det blev med traktorn och kanske få se en bild redan nu 🙂
    Sv: vad jag har förstått så har ni fått snö där i stockholmstrakten
    kramar och ha en fin ledig dag

  2. Ha ha, lycka till med traktor jakten!! =))
    Härlig tröja…ser varm ut…

  3. Åh för Dublin. Bodde i en liten by norr om Dublin i ett halvår (som au pair) och åkte ofta in till stan. En underbar stad och det är så härligt att få se alla dina bilder och återuppleva staden igen. 🙂

Kommentera

