• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

LÖÖFVEN FALLER OM HÖSTEN

Men vi tycker aldrig synd om dom.

Annie Lööf har fått mycket skit i media, enligt en opinionsundersökning så vill 71 % att Reinfeldt skall sparka ut henne ur regeringen.

Innan jag går vidare så vill jag bara konstatera att det finns och har funnits många duktiga kvinnliga politiker.

  • Anna Lind, som skulle blivit en utmärkt efterträdare till Göran Persson om det inte slutat så tragiskt.
  • Carin Jämtlin som höll ihop sossarna när det stormade som värst och redde ut skiten.
  • Hillary Clinton, vem ifrågasätter henne bara för hon är kvinna och kanske president i USA om fyra år.

Lena Melin går ut i Aftonbladet idag och svamlar om att unga kvinnor med makt provocerar.

LÄNK

Men herregud säger jag, Annie Lööf är knappast Anna Lind, Carin Jämtlin och absolut inte Hillary Clinton.

Det finns en del annat hos henne förutom könet och åldern som provocerar, inte vad hon gör utan mer att man kan ifrågasätta om hon gör något alls.

Trots sin unga ålder håller hon fast vid en nyliberal tokliberarism som knappast är ny längre. Hon beundrar Margreth Teacher, som skapade massarbetslöshet i Storbritannien och in i det sista försvarade den Chilenska diktatorn Augusto Pinochet som många ville sätta fast för folkmord. Hon rekommenderar folk att läsa filosofen Robert Nozick som ansåg att den enda skyldighet ett samhälle hade mot sina medborgare, var att se till att dom inte slog ihjäl varandra och att slå vakt om den privata äganderätten naturligtvis.

Sen kan vi tydligen fortsätta att läsa Ayn Rand, en kvinnlig högst medioker författare som delade in mänskligheten i entrepenörer och parasiter. Dessutom ( fniss )  inte tyckte kvinnor var lämpade för höga politiska ämbeten.

Eftersom Annie Lööf är ultraliberal och påhejad av sitt ungdomsförbund, som upptäckte den här ideologin cirka 25 år efter att MUF gjorde det, så bör hon ju inte uträtta så mycket ( förutom att försämra folks och framför allt ungdomars rättigheter naturligtvis ).

Allt skall marknaden ta hand om.

Vi kanske istället skulle fråga oss, om det inte är marknaden som är taskig mot Annie Lööf eftersom den är fullt upptagen med att köpa och äga aktier i 0,2 sekunder i någon dator på Stockholmsbörsen, skapa globala lånekaruseller som kraschar här och var och fullständigt skiter i att ställa upp för sin största beundrare.

Allt hon gör (eller inte gör ),  gör hon med Centerns och resten av Alliansens goda minne och det blir faktiskt rätt många män. Men om man skall hårdra det hela så är hon en tillgång för Reinfeldt om hon attraherar 4, 01% av väljarna och han kommer nog aldrig att avsätta henne om hon nu inte fortsätter att vara ett pain in the ass som har stöd av 3,99% i nästa val. Större är inte skillnaden för att hon själv skall avsätta hela Alliansen.

Att resonera som Lena Melin uppfattar jag nästan som att man inte skall ställa några krav på henne alls, eftersom hon provocerar med sin ungdom och kön.

Detta tycker jag själv är ytterst kvinnofientligt.

KajsaLisa

8 svar

  1. Kan tänka mej att ta över hennes post… bra betalt för ingenting… 😉

  2. Jag trodde först när jag läste snabbt din rubrik att du menade en annan Löfven som faller när han inte lyssnar på rörelsen om vinst i välfärden! mvh Päivi RN

  3. Du får inte sätta i bilder på det viset….. Annie Lööf ska visas i slutet på ett inlägg så man hinner vänja sig (om man nu gör det)
    Jag tycker synd om henne. Hur kunde hennes partivänner VÄLJA henne som partiledare….det visar på en otrolig inkompetens….. eller ville dom straffa sitt parti?

    • Jag har frågat mig exakt samma sak. Jag har aldrig varit centerpartist, men sett dom som trygga jordnära bönder, begriper inte alls det här. Räckte det inte med Maud och Federly för att dom skulle begripa det här.

  4. Om Anna Lind hade fått leva och blivit partiordförande tror jag s hade vunnit valet 2006. Att hon rycktes bort blev en stor förlust för både s och svensk politik. Till skaran av framstående kvinnliga politiker vill jag lägga Gudrun Schyman. Hon är kunnig, har humor och har dessutom lyckats resa sig efter en förnedrande period i livet.

    • Gudrun har jag lite svårt för efter den där skattehistorien, tyckte hon tappade i förtroende, men jag håller med om att hon är en färgstark och påläst politiker. Anna Lind har jag resonerat kring på samma sätt som du. Hörde henne i Almedalen, hon lyckades nästan övertyga mig att gå rösta ja till Euron, vilket jag i och för sig inte gjorde men hade jag gjort det så hade det varit hennes förtjänst. Hon var en fantastisk retoriker. Visst hade hon sopat banan med Alliansen.

Kommentera

