• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

TVÅ FLUGOR PÅ SMÄLLEN

Eller är det inte så det heter ?

Nu skall jag alltså skriva ett inlägg som riktar sig till två helt olika grupper. Dels dom som fototrissar som kanske fortfarande tittar in, eftersom jag släppte en fototriss igår. Dels till dom som läser bloggen Bokbloggsjerka.

Veckans fråga

Finns det någon bok/författare/karaktär som har inspirerat dig så pass mycket att du har bytt yrke, skaffat dig en ny hobby eller tagit ett kliv ut i det okända på annat sätt?

Vi tar det här från början, för ett antal år sedan köpte jag en Nikon D40, den billigaste instegskameran i systemkameravärlden. Sprang runt och fotade en massa med autoläget utan att egentligen begripa ett dugg om hur den fungerade. Sen råkade jag av en ren händelse hitta den här boken på rea när PC-City i Nacka lade ned ( minns någon den kedjan ? )

Boken är fantastisk, en helt ny värld öppnade sig, efter att jag läst den har jag nästan bara fotat manuellt, ställt in bländare och tid själv. Det som gör den här boken så bra att jag rekommenderar den till alla som har manuella inställningar på sin kameror,  (gäller alltså även lite bättre kompaktkameror ) är två saker.

Dels att han som skrivit den är otroligt pedagogisk, man tröttnar alltså inte på en massa tekniksnack som bara är jobbigt att hänga med i. Som exempel jämförde han bländarfunktionen med vad som händer när man häller färg i en plasthink. Det var liksom solklart på en gång.

Dels för att bilderna i den är så fantastiska att man bara måste ut och testa. Jag har bläddrat i många fotoböcker, men ingen slår den här. Finns i många välsorterade bokaffärer men även på Bokus.

Men okej, jag har alltså lärt mig en del men är absolut ingen expert, kamerautrustningen är ju inte riktigt i proffsklass, kan man gå vidare ?

Sorry, det blev en bok till.

Den här boken är lite annorlunda upplagd, köpte den på kedjan Lagerhaus, men har även sett den hos Designtorget. I den här boken tas det upp tips som även kan vara användbara om man skall fota med mobilen. Den innehåller mycket om just bildkomposition och vill man fota rent vansinniga saker så finns det många tips i den. Han som skrivit den har en rätt opretentiös inställning till fotograferandet och gör det med glimten i ögat. Typ vad kan man göra med en blixt. Jo till exempel krypa runt i leran på en rockfestival och fota färgglada gummistövlar i mörker.

Det var då jag insåg att utvecklas som fotograf inte bara handlar om att köpa dyr utrustning, utan också att man vågar förnedra sig.

Men för att jag då skall ge lite tips på just experimenterande och att träna det tekniska, bara för att dom som läser detta och tröttnat på att fota släktingar runt bordet på middag. Med en kamera där vredet kärvat fast i autoläge, får jag väl lägga in en bild.

Lördagskväll inne i Stockholm, det ösregnar. Jag står under ett tak för att skydda kameran i korsningen Sveavägen Kungsgatan. Det är i sådana här lägen dom flesta aldrig skulle kunna tänka sig, att gå ut och fota. Men oj vad det händer saker, bilstrålkastarna förstärker regnet på bilden, ljus som speglar sig i den våta asfalten och människor som skyndar över gatan. Det är svårt att fota överhuvudtaget och i autoläge så är det en omöjlighet. Den här bilden blev kanske inte så kul rent kompositionsmässigt, men ljuset i det kraftiga regnet spelade en del spratt, som jag tillslut lärde mig kontrollera. Rent tekniskt blev den bäst. Den går att klicka upp i full storlek på skärmen.

Ett utmärkt tillfälle att experimentera lite i bokens anda alltså.

KajsaLisa

10 svar

  1. Hejsan KajsaLisa

    Jag tittar in för att svara på din fråga på min blogg. Jag tror du skrivit en kommentar på mitt magical-inlägg som nog ska vara till någon annan. Du skrev att bilden väcker frågor och att jag skrivit att det är ett självporträtt och så dina tankar därom. Men jag vet inte var du fått ifrån att det skulle vara ett självporträtt (därav tror jag du skrivit en kommentar på fel blogg). Men om det nu som av en händelse skulle vara rätt så kan jag bara säga att nej, det är inget självporträtt. Det är en modell som heter Hanna som jag fotograferat några gånger. Alltså min bild ”magical” :O))

    Ha det gott och trevlig vecka!

  2. Det är kul när man har något så konkret 🙂

    • Naturligtvis finns det böcker som påverkat mig mer subtilt, men dom här var just så lätta att förklara. Sen tycker jag dom är så bra att jag vill göra lite reklam för dom.

  3. Jag kom också dragandes med en faktabok.

    Häftigt foto!

  4. Gillar verkligen den sista bilden, fick lite sthlms längtan nu! 🙂

    fotoar alltid i m-läget, men har inte riktigt fattat vilket man skall ha när, så kanske skall ha den boken, så man snabbt kan ställa in beroende på vad man fotograferar

  5. Den sista bilden är verkligen härlig och tack boktipsen…

Kommentera

