• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

EN KUNGLIG KLUBBSPELNING

Jag har sett rätt många av dom där stora megabanden. Aerosmith, Motley Crue, Judas Preist, Stones och Maiden naturigtvis, stora arenor där man ser dom på TV skärm, men jag föredrar egentligen lite okända eller halvkända band.

Ingenting går upp mot en bra klubbspelning där man kommer nära musiken.

Linda och jag hade förra fredagen kurat ihop oss på en mysig pub, på Söder, med lite mörk höststämmning. Vi satt i våra tweedkepsar, tog en Guinness och kände nostalgi över vår Dublinresa i somras. Efter en utsökt hamburgare var och några öl till var det dags att sticka ned till Debaser vid slussen.

Nere vid Debaser-Slussen kvart i nio, vi hann in innan dom slutade med gratis inträde. Det har varit höga disussioner om Slussens vara eller inte vara i Stockholm. Men till en rockklubbsentre tycker jag den sunkiga slitna betongmiljön passar perfekt. Hoppas dom spar den runt entren ifall dom river alltihop.

Det var rätt sunkigt och mörkt inne också, men då kommer man i rätt stämning. Först ut förbandet Kopek från Dublin.

Sångaren i bandet, frågade om han spelat på Fibber Magees i Dublin där Linda och jag var, det hade han. Tyvärr raderade jag ut bilderna i kameran därifrån, när jag fotade Kopek eftersom minneskortet var fullt. Annars kanske vi haft en del att prata om. Han var trevlig i alla fall, kolla in den häftiga frisyren.

Lägger in en video som jag lyckades hitta en oblockerad kopia av. det var lite naket som det brukar vara i rockvideos. Men det är ju självklart att jag stiger ur sängen varje morgon, iklädd spetstrosor, sätter på en bra låt på stereon och juckar en stund mot högtalaren innan frukost.

Gör inte alla alla tjejer det ?

🙂

Sen var det dags

Nu står Linda och jag och väntar på Royal Republic som är kvällens huvudband. Det här är vad jag menar med att uppleva musiken nära Framför mig på scen ligger spellistan med kvällens låtar. Jämför det här med att se Springsteen på storbildsskärm i Globen och en prick framme på scen.

”Linda, du får ta det lugnt med headbangandet ikväll.”

”Varför det ?”

”Tänk om du trasslar in ditt långa tjocka hår i basistens knappar på golvet, kommer att gör skitont när han trampar på dom.”

”Behåller kepsen på.”

Fullt ös från början, Save the nation från deras nya och andra CD, bästa låten från den tycker jag. Tyvärr finns det ingen video på den, däremot vill jag tipsa om en sak. Kolla in dom videos som jag lgt upp i det här inlägget. Även om man inte gillar musiken så är dom rätt roliga.

Royal Republic är ett band som inte fått så stort genomslag tyvärr. Dom var nominerade till årets nykomling förförra året i den där fåniga musiktävlingen i Aftonbladet som borde döpas om till popnallen eftersom Aftonbladet kör med falsk varudeklaration. Dessutom ramlar dom ned någonstans mellan alla musikstilar som kritikerna hyllar. Men jag och Linda gillar dom, dessutom gör dom allt med en underbar värme och humor.

Nu har spellistan på golvet hunnit ikapp Youtube. Den här videon kanske inte är så kul, men jag tror det var det första jag hörde med dom.

Närkontakt med publiken, testa det här på Globen någon gång. Hur man nu skakar hand med en storbildsskärm.

Den här videon är underbar, missa den inte 🙂

Lite akustisk eldigt inslag till Addictive från senaste CDn, men den lade jag ut för några veckor sen.

Sen var det fullt ös medvetslös igen.

”Du Kajsa, tycker du inte jag är rätt lik den där blonda tjejen med långt hår  i videon underwear.

”Jo visst är du det, nej du tänker väl inte …. ?”

”Men visst vore det häftigt om jag också klättrade upp på hans axlar, publiken skulle älsk ….”

”Lägg av Linda, du är galen !”

Lyckades avstyra Linda att klänga på sångaren, han såg ut att köra hårt nog i alla fall.

Lite headbanging, jag höll i Linda. Så var det dags för Tommy Gun.

Dom bjuder verkligen på sig själva, härligt mellansnack och sångaren har ett fantastiskt kroppsspråk.

Efter att dom gått av scenen, vi i publiken fjäskat in dom igen, körde dom en av dom bästa låtarna från nya CDn som både Bandit och Sveriges Radio av någon underlig anledning inte vill spela. Men jag lägger gärna ut den här  galna videon på temat alla har vi våra drömmar.

Sista låten, We Are the Royal, en kunglig avslutning, sen kunde jag och Linda återgå till att dricka Brooklyn IPA och spana in kajalkillar.

Rockklubbar är underbara.

KajsaLisa

4 svar

  1. Ha ha, ja PH var nog lugnare, även om även hon bjuder rätt bra på sej och har scen energi som tusan;)
    Får inte lata mej på soffan förrän imorgon kväll;)

  2. Hm, inte så stort genomslag säger du? Själv tycker jag nästan de är lite väl hajpade, inte av kritiker kanske, men av t ex Bandit Rock & dylikt. Kan inte bestämma mig för vad jag tycker om dem, gillar egentligen musiken och tyckte Tommy-Gun var kul för att den kändes så homoerotisk, men det känns så trist att de måste fortsätta med en miljon sexuella anspelningar istället för att låta musiken tala. Plus att de känns så jävla macho.

    • Oj, det blev mycket att svara på. Även om jag kanske inte håller med dig fullständigt, så tycker jag det är kul när någon tar sig tid och tycker till om ett av mina konsertinlägg, eftersom dom tar sån himla tid att göra. När det gäller Bandit Rock ( kul att du får in den förresten ), så lyssnar jag ju på den själv som du förstår och det som är typiskt med kanalen är att dom hajpar allting. Jag är själv rätt kritisk mot detta och stående skämtet på jobbet har länge varit:
      ”Så där, nu har dom kört Du Hast med Ramstein tre gånger idag så nu får vi gå hem tjejer.”
      Men tyvärr är det ju enda rockkanalen förutom 106,7, som mest kör äldre grejer. Visst kunde dom variera sig mer. Vad jag egentligen syftade på var att dom ofta lite fisförnäma dödsmetallfansen som inte ens kan lyssna på sleeze rynkar på näsan åt dom och dom passar ju inte in i popfacket heller så dom hamnar för sig själva på något sätt.
      Sen när det gäller sexet. Om vi först tar artisternas egna anspelning på sex så tror jag det är den del av attityden. Våra föräldrar lyssnade på Elvis och Mick Jagger som gjorde exakt samma sak. Även tjejgrupperna gör det, med i stort sett samma poser.
      Men går man sen till artisternas anspelning på sex hos det motsatta könet, så håller jag med om att Kopekvideon är rätt patetisk, det var därför jag ironiserade över den, men jag lade ändå ut den eftersom jag gillade låten.
      Underwearvideon anspelar ju på sex men jag tycker den gör det på ett så pass hysteriskt sätt att det blir kul, liksom texten. Efter att jag sett dom live så måste jag säga att jag tycker dom är mer galna än macho.
      Sen en sak som påverkar, tror jag är att killar som turnerar ihop får en lumpenattityd. Eftersom dom bra tjejbanden blir allt fler och kommer att turnera ihop, så tror jag att det kommer att slå på samma sätt. Just enkönade miljöer skapar ofta det här och snacket inom vården är rätt grovt det också ibland.
      Ser fram mot när tjejbanden börjar lägga ut halvnakna juckande killar och jag lovar att lägga ut det. Skulle tycka det var rätt kul, dessutom det enda sättet jag tror man kan angripa det här på och vi kanske ifrågasätter hela rockmyten lite mer.

Kommentera

