• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

BOKBLOGGSJERKA OCH DEN DÄR JÄV.. TRANSTRÖMMER IGEN.

I veckans bokbloggsjerka ställer Annika två frågor.

Som jag tänkte lämna lite kluriga svar på.

Hur många böcker ligger i min olästa hög.  Att ha en oläst hög böcker är som hon själv beskriver det en njutning, att däremot veta hur många dom är kallas prestationsångest, jag kommer alltså inte att räkna dom  🙂

Däremot en bok som gick från redan lästhögen in i olästhögen idag när jag ändå kollade är Min ekonomiska historia av John Kenneth Galbrath, en ekonom som arbetade ihop med President Roosevelt under 30-talsdepressonen och John F Kennedy under 60-talet. Det här låter ju snustorrt, men kan gå under genren mycket underhållande historisk facklitteratur. Förutom att han skrev väldigt bra, så är det en sansad ekonom som från början insåg, att man fick inte folk att jobba hårdare genom att göra dom arbetslösa och man fick inte ordning på ett lands ekonomi genom att göra alla fattigare. Sanningar som behöver upprepas i hela världen år 2012

Vann rätt författare nobellpriset i år ?  Den dagen vi kan svara på den frågan enhälligt så har nog den här planetens litterära förmåga pyst ihop till ingenting. Vi kanske skall vara glada över att det finns så många författare, så det är omöjligt att svara på den frågan. Men efter att jag lyssnat På P1 när jag jobbade i går kväll, så verkar det vara ett bra val. Dels är han tydligen lättläst och kan förmedla en vardag i ett land som vi inte vet så mycket om. Dels för han verkar tilltala mitt bisarra sinne för humor. Alltså man delar inte ut priset för att hedra författaren, utan för att andra skall hitta författaren och som jag ser det och det är väl helt  okej.

Men för att alla skall förstå omöjligheten i att välja ”rätt författare”,  så tänker jag åter igen avslöja hur det gick till förra gången. När valet stod mellan två svenska litterära giganter in i det sista. Därför lägger jag in en repris på :

Thomas Tranströmmer skriver inga sexmetaforer.

ELLER HUR DET VERKLIGEN GICK TILL BAKOM KULISSERNA.

Torsdag, klockan 12:45 Börshuset Gamla Stan

Horrace

Horrace var med lite  nu

Horrace för i helvete !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

“Horrace, stoppa undan Fantomen nu, journalisterna väntar utanför, om en kvart skall jag ut och presentera någon, fan vi kommer ju ingenstans.”

“Öhhhh va jaha just det, kan du vänta lite , piraterna har just sprungit in i dödskallegrottan och kidnappat Diana.”

“Horrace sluta läs Fantomen genast !!!!!!!!!!!!!!!!!”

“Fan Peter lugna ner dig, tänk om du kunde vara lika Lugn som Kristina, hon har ju somnat igen.”

“Ja, jag vet, hon pratar ju så jävla långsamt, att hon somnar efter två meningar, Kristina vakna !!!!”

“Så där, alla är vakna, koncentrerade och tittar på mig, jag skall som Peter Englund akademins ständige sekreterare, om exakt tretton och en halv minut,  gå ut genom dörren bakom mig och presentera årets Nobelpristagare i litteratur. Vi har ont om tid, kom ihåg att kokböcker räknas inte, så kom inte dragande med den där Leila i år igen. Per Wästberg, du viftade först.”

“Ja, jag hade en ide, priset i fysik gick ju till någon som studerat exploderande supernovor i ett universum som breder ut sig. Kemipriset gick ju till någon som upptäckt kvasikristaller. Vi kan väl ge priset till någon som kan förklara vad dom här jävla priserna handlar om.”

“Iden är bra, problemet är att den personen inte finns, vi kan inte ge priset till någon som inte existerar Horrace du hade viftat.

“Jag tänkte på den där syriska poeten vad han nu hette, han verkar jättesvår. Passar nog.”

“Har du läst något av honom ?”

“Nej, jag kan inte syriska, säkert därför han är svår. Men alla strofer innehåller lika många bokstäver, ser skitsnyggt ut. Marginalerna på sidorna är spikraka.”

“Okej, jag förstår. Med en estetisk känsla för marginalernas betydelse och ett stilistisk tomrum på sidorna går årets Nobelpris i Litteratur till …… Du vad heter han ?

“Inte en jävla aning.”

“Shit, där rök den, men iden var ju helt okej. Kristina Lugn stod näst på tur.”

“zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz”

“Okej, ordet går vidare till Kerstin Ekman.”

“I år tycker jag priset skall gå till en kvinna, en svensk kvinna.”

“Kom inte dragande med Pippi Långstrump igen, hon är ju död.”

“Du menar Astrid Lindgren.”

“Just det, hon är död hon också.”

“Nej, jag tänker faktiskt på KajsaLisa Ström bloggerskan på WordPress.”

“Just det, hon som låg på Metrobloggen förut, vi har ju diskuterat henne tidigare. Motivera.”

“För det första är hon helt unik bland dom andra svenska kvinnliga litterära giganterna som, t.ex. Camilla Läckberg och Lisa Marklund. Under dom tre år hon bloggat har hon inte haft ihjäl en enda människa.”

“Men jag kan ju inte gå ut där och säga att hon skall ha pris för att ingen blivit mördad.”

“Nej, men vi har ju dom stilistiska orgasmmetaforerna från hennes sexnoveller. Jag citerar:”

Nu kom det, fan vad underbart, började som en rakbladsvass ilning mellan benen och  exploderade ut genom alla mina nervbanor, en känsla så stark att den kunde blåst ut mina trumhinnor innefrån. Jag tryckte hans underliv mot mitt så hårt jag kunde samtidigt som hela kroppen skakade. Med ett vrål slängde jag huvudet bakåt så jag slog i överskåpet med en duns. Borde gjort jätteont men känslan när jag kom dövade smärtan. När jag kom till sans såg jag att han njöt lika mycket som jag.

“Shit vad bra, jag går ut och drar den för journalisterna, är vi alla överens ? Sture Allen viftade visst.”

“Iden är skitbra, men vi har glömt en sak Björn Ranelid ( Hela akademin suckar utom Kristna Lugn som fortfarande sover ) Går du ut till journalisterna och drar en orgasmmetafor av KajsaLisa Ström så kommer Ranelid att känna sig kränkt. Metaforer är hans revir, han kommer att sitta och svamla osammanhängande i vart enda kulturprogram i TV i flera år. Vill vi utsätta svenska folket för detta ?”

“Nej, det kan vi ju inte göra, jag får väl föreslå den där Tranlund som alla tjatar om eller vad fan heter han ? Ni vet den där som rimmar.”

“Aha, du menar Tomas Tranströmmer.”

“Okej, det är femton sekunder kvar om ingen har något att invända så går jag väl ut och föreslår honom. Förklarar mötet avslutat. kan någon väcka Kristina ?”

”Årets Nobelpris i litteratur har tilldelats KajsaLisa Tranström  ….. öhhhh …… jag menar Tomas.”

Shit, Kissie fick fler sidvisningar än mig idag också 😦 .

KajsaLisa

20 svar

  1. Kul jerkainlägg hos dig idag. Jag tog faktiskt mod till mig och räknade mina olästa:)

  2. Kanske är ett smart drag att inte räkna sina olästa böcker 😛

  3. Jag behöver inte rent fysiskt räkna mina böcker, det sköter mitt bokprogram om. Så jag hela tiden ska veta exakt hur många olästa som finns där 🙂

  4. Jag kan bara instämma med lena; kul inlägg! Absolut värd fler sidvisningar än Kissie 😉

  5. Jahaa, NU vet jag hur det går till 🙂

  6. Helt underbart!! =)

  7. Haha! Ja, så måste det gå till!
    Ska kolla in Galbraths bok också. Får väl se om den går från att-läsa-listan (dvs böcker jag vill läsa men inte köpt/lånat ännu) till att-läsa-högen (böcker som finns i bokhyllan, men som jag inte fått tummen ur att läsa)…

  8. Ha ha!

    Vettig inställning till bokhögen också.

  9. Du gör nog rätt i att inte räkna faktiskt 🙂

  10. Haha! Jag gillar också Fantomen. Precis som Horrace!

Kommentera

