• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

HOW TO SHI …….

Tänkte hänga på den här veckans bokbloggsjerka också, förra veckan  missförstod jag nog uppgiften lite, men den här veckan var det lättare.

Ämnet är facklitteratur.

Själv är jag nog så nördig att jag läser mer facklitteratur än skönlitteratur. Nu tänker jag inte sitta och rada upp en massa exempel, utan koncentrera mig på en bok. Jag har tidigare berättat om den i bloggen men det var några år sedan. Boken handlar om praktiskt friluftsliv, tyvärr har jag bara bläddrat i den, men flera gånger tänkt köpa den. Jag har varit scout, scoutledare och är lite friluftsmänniska till och från.

Att den här boken existerar i verkligheten är inget skämt, alla som drabbats av detta vet hur jobbig situationen är, därför anser jag att den räknas som nöd-vändig litteratur.

Vi tänker oss följande situation. Jag promenerar genom skogen med raska steg och känner mig fruktansvärt friluftspräktig. I ryggan har jag vattenflaska ifall det blir varmt, tjock tröja ifall det blir kallt, vantar och mössa ifall det blir ännu kallare, regnkläder ifall det börjar regna, kompass ifall jag går vilse, morakniv ifall jag möter en ful gubbe o.s.v.

Kort sagt: Inget eller ingen kan förstöra naturupplevelsen.

Jag har just druckit ur den sista skvätten kaffe ur termosen och ätit en fiberrik macka, då mina tarmar säger blurb.

Jävlar, blurbet sänder ut nödsignaler i kroppens nervsystem, mitt underliv trycks framåt, samtidigt som mina skinkor pressas ihop. Den tidigare så klämkäcka promenaden är slut, nu rör jag mig sakta genom vegitationen och ser mer ut som en låghalt limbodansös.

Vi har under de senaste hundra åren blivit allt mer tolleranta i vårt samhälle. Vi kan öppet diskutera saker som sexuellt avvikande,  onani, kvinnlig alkoholism, m.m Men en sak är fortfarande tabu, det finns saker man inte talar öppet om.

VAD FAN GÖR MAN OM MAN STÅR MITT I SKOGEN OCH ÄR SKITNÖDIG ?

Jag syftar på Kahtleen Meyer som skrivit boken How to shit in the woods ( Hon är säkert bannlyst av påven )

Jag har ju  tyvärr inte lyckats införskaffa den än, den går att köpa på Amazon.com .  Jag har däremot lyckats kolla lite i innehållet och den tar upp många praktiska problem som gropgrävning och annat. Kolla gärna länken, man kan se innehållsförteckningen.

Det finns tydligen speciella lösningar för till exempel bergsklättare. Dom brukar ju klättra på rad så man kan ju undra hur kul det är att hänga längst ned i det läget?

Hon har även ett kapitel som riktar sig till oss kvinnor, med lösningar på problem som mens i vildmarken och hur man kissar utan att det rinner ned i stövlarna, sen har jag i många år använt mig av ett praktiskt knep från den som är helt suveränt.

Toapappershållare för friluftsbruk.

En genial uppfinning i sin enkelhet. Man tar en toarulle som är löst lindad, dom där billiga brukar vara det. Pillar ut papprullen i mitten och och drar ut en bit av slutet på rullen, som på en serpentin. Sen stoppar man ned den i en fryspåse med papperet hängande ut genom öppningen och så stänger man påsen med en gummisnodd.

Vollia

Nu kan man dra fram så mycket papper man behöver och det är alltid torrt, hur regnigt och blött det än är i skogen. Kan ju även användas till annat, som snoriga barn. Eller om man är olyckligt kär och sitter och gråter på en stubbe.

Hur gick det då med min nödiga situation? Jo jag sökte upp en lagom stor myrfri omkullblåst trädstam. Tog fram Amelia ur ryggsäcken satte mig och hängde ut över stammen ordentligt med rumpan. Sen satt jag en lång stund och tömde, medan jag läste tidningen och njöt av fågelsången.

Vilken tur att jag hade gjort i ordning den där toarullen så jag slapp använda Amelia.

KajsaLisa

14 svar

  1. En oumbärlig bok för alla friluftsmänniskor 🙂

  2. Fin idé med toapappershållare! Ska förmedla den till personer i min närhet som är scouter (=sönerna).

  3. Haha, den här boken skulle jag också kunna tänka mig att bläddra i!

  4. Låter som en mycket användbar bok, även om man inte ska på ”flerdagsturer”… =)

  5. Hah! En skitbra bok kan man säga. Måste faktiskt läsa den!

Kommentera

