• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA PÅ BOKMÄSSA ( REPRIS )

( Nej, jag fanns inte på bokmässan i helgen, det här året heller. Lägger ut en repris jag skrev till förra årets bokmässa. Jag har i alla fall skrivit nio kapitel sen i somras, varav tre ligger under fliken ”Mitt romanprojekt” högst upp på bloggen. Men jag varnar er, det är absolut ingen deckare. Jag hämtar  inspiration till veckans jerka från min sunkiga vardag och min egen genre ”shit-lit”  Försöker lära mig mer om vad som framkallar folks skruvade beteende i en gråtrist vardag. Att försöka känna in dom detaljerna hos människor är oerhört spännande, även om man kanske har fel.  Här finns förklaringen  till varför min bok aldrig blir klar, men nästa bokmässa då jävlar.)

Var jag inte alls nej.

( Ett inlägg med lite recyklade bilder )

Som jag skrev i veckan, springa i lång rock och gummistövlar till bussen går inte. Nu skall jag vänta en kvart på nästa och det skall Ranelid få fan för.

Men nästa år så , jag kommer in med hög svansföring, journalisterna flockas runt mig, frågorna haglar. “Vad den handlar om? Ja men du får väl läsa den” …… “Nej, det går inte att äta något i min bok” …  “Nej jag har inte gett ut någon bok, manuset ligger i ryggan. Jag är här för att hitta någon som vill göra det.” …… “Nej, jag har inte varit med i Big brother” …… “Jasså var jag lik henne” ….. “Jaha, hej då.”

Sen försvann dom.

Det är inte lätt att bli författare och få uppmärksamhet. Men skall man tro på Linda Skugge som skrivit en debattartikel i Aftonbladet om det här så börjar dom litterära prettogiganterna som kallar sig Horrace och annat få konkurens. Genom den nya tekniken kan fler får sina alster tryckt och den nya författaren blir en kvinna som tar för sig outfittad långt från kulturtantlooken i TVns morgonsoffa.

Länk

Linda, ifall du läser det här så håller jag faktiskt med dig. Nej inte för att vara snäll, utan för att jag gör det. Normalt håller jag inte med folk så detta är ett undantag. Vara en medelålders upplyft Prettogubbe, hur svårt kan det va ? Vi gör ett experiment, visst är dom duktiga på att skriva, men nu måste vi jämföra äpplen och päron.

KajsaLisa vs Ranelid en dag mitt i veckan mitt i livet.

Jag: Skönt att komma på bussen och slippa regnet ett tag, kanske slipper hänga in en blöt regnrock i klädskåpet,  nu skall jag sitta och se ut genom fönstret på vattnet som rinner nedför rutan och tänka ut vad jag skall skriva ikväll.

Ranelid: Öppnar ögonen, ser vattnet som rinner nedför sovrumsfönstret och konstaterar att det regnar utanför hans jättelya över stans takåsar. Han somnar om och drömmer poetiskt.

Jag: Shit nu är det sånt där “vi väntar på den stora busstationen tills det lugnar ned sig väder.” Men jag är redan försenad, får hänga undan rocken på tork så jag inte blöter ned kläderna under och gilla läget Drar huvan över huvudet och går ut.

Ranelid: Har just stigit upp och ställt sig i duschen och han fru förser honom med nymanglade frottehandukar.

Jag: Framme på jobbet, känner den oerhörda lyxen av att ha två klädskåp så jag slipper gå hem i fuktiga kläder som luktar skunk. Hänger av mig vattnet och stövlarna i det ena och dom torra kläderna i det andra och byter om till grön Landstingstant.

Ranelid: Kliver majestetiskt ur duschen, torkar sig på dom nymanglade frottehandukarna och tar på sig en morgonrock av siden.

Jag: Börjar fixa med frukostarna till alla salar.

Ranelid: Får sin frukost serverad, äter färsk leverpastejmacka med gurka och tänker ut den dagliga frukostmetaforen.

“Leverpastejsmörgåsen känner inga gränser inga nationer, den far runt jorden med ljusets hastighet, det finns inga vita leverpastejsmörgåsar. Nu fångar jag smörgåsen i min hand, det blir fred på jorden.”

Jag: Läser snabbt genom rapporterna från nattpersonalen, snart dags för morgonens första bäcken.

Ranelid: Har just avslutat sin frukost, sitter kvar vid bordet i den stora matsalen. Medan frun fönar det stora författarens stora hår så läser han genom kultursidorna i DN och Svenskan för att hitta en gigant att briljera med i kvällens TV-program.

Ranelid: Efter att han haft en takt på en ny metafor i timmen är det dags för lunch. Efter att han fru konstaterat att det slutat regna, så han inte blir förkyld och hans jättedyra tjocka uddakavaj inte får fuktfläckar, blir han utsläppt för att studera moln och titta på höstlöv. För säkerhets skull med en lagom bohemsk yllehalsduk runt halsen, för att han inte skall bli hes och darra på den breda skånskan i TV i kväll.

Jag: Behöver lite frisk luft under lunchen. Dom illgröna landstingsbyxorna nedkörda i svarta Hunterstövlarna och den svarta ridregnrocken med reflexer  balanserar dom illgröna landstingsblusen på ett jordnära sätt. Med andra ord, drar igen rocken så ingen ser namnbrickan och hur jävligt det ser ut. Jag promenerar raskt över torget i förortscentrumet för att köpa en kebab.

Ranelid: Har kommit tillbaka efter sin inspirationspromenad, skriver ett halvt kapitel på sin nya bok och byter om till kostym. En taxi väntar i porten för att köra honom till SVT .

Jag: Efter att jag hunnit med katetrar bäcken matservering och annat, sätter jag mig på bussen hem. Brottas med ett paraply och en shoppingkasse som tanten på sätet bredvid inte vet vad hon skall göra av. Kommer hem, slår mig ned vid datorn trött och irriterad. Vad skall jag börja …………………….

“Katetern går flera varv runt jorden, tanten på sal sex kissar med ljusets hastighet.”

Nej, inga metaforer idag, spar dom till kommande sexnoveller. Slår på TVn, jaha kulturprogram Ranelids kalufs syns i rutan. Den inställsamma reportern ställer frågan, du har ju en ny bok på gång, framträder i TV, skriver krönikor.

Hur hinner du med, hur orkar du ?

Okej, Linda, är det vår tur snart så lovar jag att inte outfitta mig i gröna landstingskläder i  TV-soffan, men jag tror prettogubbarna klarar sig ur det här, det finns ett säkert knep.

Nästa års bokmässa

STORMAKTSRÄTTER

Peter Englund lagar 1600-talsmat från slott och koja

Precis som alla andra kändisar alltså.

KajsaLisa

4 svar

  1. Livet kan te sej lite olika, men Inkans hämnd kommer till den som kan vänta;)
    Jag är helt övertygad om att man kan göra svartvita bilder i datorn, men det finns så många fler ställen att leta på än i telefonen;)

  2. Jag har aldrig läst någon bok med Ranelid och kommer inte att göra det heller. Kram

Kommentera

