• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

SVARTVITA TRISSMEMOARER

Veckans tema i fototriss är svartvitt. Svartvita bilder kan vara vackra och och väldigt konstnärliga. Men ofta så har dom ett dokumenterande och historiskt värde. 

Jag gör en fiktiv levnadssaga på tre bilder.

Historien om KajsaLisa Ström nedtecknad på hennes hundraårsdag 30/ 9 2012.

Här föddes jag 1912 i Bjääärs socken mitt ute i ingenting på den svenska landsbygden. Jag bodde på övervåningen med Far Mor och mina 14 syskon. Mor mjölkade kor och Far försökte försörja familjen på att tillverka elektriska grästrimmers, det är därför en sådan står lutad mot väggen till vänster. Tyvärr fanns det ingen som hade el inom en radie på 10 mil. så Far var lite före sin tid, vi fick inte in några pengar och var väldans fattiga.

En sommar på höskullen när jag var 17 år  blev jag gravid med Klockaren. Det var en jättestor synd och jag fick lämna bygden för att söka plats som hembiträde i huvudstaden. För att inte dra skam över Mor och Far. Det var många som blev gravida med klockaren den sommaren och kvinnounderskottet i bygden blev bara större och större.

Tillslut fick jag en tjänst som hembiträde, hos Disponent Alvhage i hans stora nybyggda villa utanför staden. Nu är det Torsdag, min lediga kväll och jag står och väntar på spårvagnen in mot Kungsgatan. Skall passa på att synda lite för det är rätt mysigt.

Inne i stan, står och fotar ned från Malmskillnadsgatan på syndens näste i staden. Tyckte synd om Alma Beda, Emma och dom andra flickorna hemma i Bjääär som inte hade syndat med Klockaren. Dom satt där  hemma i sina torp och missade allt det roliga.  Som ni ser så gick Kungsgatan åt fel håll på den tiden, men det berodde på att vi hade vänstertrafik. Kommer ihåg hur glada vi blev år 1967 när man vände på staden för högertrafiken infördes och vi slapp läsa alla skyltar baklänges.

Men nu är det slutsnackat, nu skall jag ner på Kungsgatan och synda.

54 svar

  1. Vilken härlig text och snygga bilder därtill!
    Ha en fin söndag!

  2. Den mittersta bilden ser av någon anledning väldigt gammal ut! Den blir min favorit!

    Ha en fin söndag!

  3. Historien var lika trevlig som dina bilder 🙂

  4. Tur ändå att vi lever här och nu! Fin historia fina bilder!

  5. 🙂 Din historia är så fantastisk att jag glömda titta på bilderna 😉 Men nu har jag gjort det med! Snyggt trissat!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  6. Vilken mustig härlig historia! Det var absolut något som fick mig att dra på munnen både en och flera gånger. Humoristiskt och övertygande berättat med svartvita bildbevis. Snyggt!!

  7. Hahaha! Tänk att svartvita bilder ser ut som om de vore från 30-talet 🙂

  8. Vilken alldeles underbar triss, att du var såååå gammal visste jag inte 😉 Härligt att leka med orden 🙂

  9. Trevlig historia med fina svartvita bilder från flera olika miljöer. Ha en fin Söndag! 🙂

  10. Som vanligt en härligt berättad historia, gillar alla tre bilderna med ett litet övertag för mammas gata Kungsgatan;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2012/09/29/8728418-fototriss/

  11. Herlig tekst og flotte bilder.
    jeg smilte for meg selv, mens jeg satt og leste.
    Takk skal du ha 🙂
    Ha en flott søndag 🙂

  12. Underbart!! Fick du någonsin återse din mor och far?? 😉

  13. Underbar triss med snygga foton och tillhörande historia! Gillar dina inlägg. De är både roliga och intressanta och ibland med lite ”bite.” 🙂

  14. Skönt vi inte är så trångbodda längre att vi frestas att synda med klockaren bara för att slippa trängseln hemma i stugan. 😉

  15. Underbar text till en härlig triss 🙂 Jag blev så upptagen med att läsa att jag fick gå tillbaka och kika på bilderna sen

  16. Haha. bra KajaLisa! t.o.m. tänk på vänstertrafiken 🙂
    Spårvagnsbilden var riktigt bra fotad.

  17. Ursäkta KajsaLisa naturligtvis!

  18. Heeej! Tänkte på dig innan, när jag satt och fikade här på jobbet. För det är ju så att på söndagar jobbar man allt som oftast. Min favorit fick bli mittenbilden. Tycker den var mycket vacker. Självklart har jag mina kissar på bild 😉

  19. Bra trissat. Men fina bilder.

  20. Hej det var längesedan, hoppas allt är bra! Finurlig triss som alltid!

  21. Alltid ett nöje att läsa/se din triss 🙂
    Ha en trevlig vecka!

  22. Tack för ännu ett skratt så här på söndagskvällen… 🙂 Fyndigt och lagom uppkäftigt – alltid lika underhållande!

  23. Fina bilder och fin historia. siat bilden gillade jag extra mycket.

    Tycker absolut du skall besöka ystad,mysig stad 🙂

  24. Ersta diakoni hade en stor betydelse under de här här åren. En pastor i Jakobs församling, förbarmade sig över alla dessa unga flickor som kommit till Sthlm som pigor o hamnat i prostitution o elände. Fin berättelse.

  25. Jag satt med ett brett leende, tittade på bilderna och läste texten. Triss, javisst, men strålande underhållning! 🙂
    PS: Just nu är jag skitsur på Madame Ask!

  26. Haha, som vanligt är du duktig i både ord och bild :0) Nej, det blev ingen triss för mig den här veckan, var helt enkelt för trött för att få till någon. Söndagen har dessutom ägnats åt kompisens nyfödde son, får inte nog av den lille prinsen :0)

Kommentera

