• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

NICKELBACK

Dags för lite konsert igen, Linda och jag var på Globen förra veckan. Outfittade med skinnbyxor, nitbälten, högklackade stövlar ( vill ju se något också ) och nyinköpta Nickelback t-shirts i ingången, var vi klara för lite trumhinnemassage.

Efter att vi igår ätit en pizza och druckit en öl på Pizzerian till höger om Mc Donalds vid Globen ramlade jag och Linda försenade in på våra ståplatser.

( OBS, ät aldrig pizza där, varför betala 125 kronor för något som smakar som det kom ur frysdisken på ICA )

Dom började precis när vi kom med låten Renegade

KajsaLisa: Shit, ser ju ingenting

Linda: Vi rör oss i sidled.

Hela publiken väntar spänt på Nickelback

Linda: Blev det bättre ?

KajsaLisa: Lite, förresten finns det inget hårdrocksband vars fanklubb består av dvärgar ? Då skulle jag gå på deras konsert.

Inleder med ”This means War”

Linda: Ha ha, läste lite i din blogg förresten det kunde ju varit värre.

KajsaLisa Hur då?

Linda: Tänk om det var utomhuskonsert och regn. Tänk om alla framför hade varsitt  paraply.

KajsaLisa: Fan, prata inte om eländet, men det hade nog inte funkat.

Linda: Varför inte ?

KajsaLisa: Hade vakterna släppt in alla med paraply, så hade dom säkert släppt in mig med farsans batteridrivna häcksax också  🙂 .

Linda: Överdriver du inte lite nu ?

KajsaLisa: Nej, kapar bara stängerna, inget blod,  glöm inte bloggpresentationen, jag är ju en empatisk bitch , men några stora frisyrer på  tvåmeterskroppar  kanske åker med av bara farten.

Linda: Nu lyssnar vi på Hero istället

Efter Hero var jag och Linda tillräckligt lomhörda för att sluta med vårt vanliga tjafs. Kanske skulle recensera konserten istället. Aftonbladet gnällde som vanlig, okej det var inte Håkan Hellström eller Plura som stod på scen sorry.

Nickelback är ett totalt choosefritt oprettoband som levererar rock som är lite grabbig,  utan något underförstått och det var just det vi 16 000 i Globen kommit för att lyssna på. Själv tycker jag dom gör det bra och det enda dom lade ovanpå var en häftig ljusshow. När det sen gällde dialogen med publiken, så var den ju knappast djup. Det var lite byggarbetsplatsstämning, på ett kompisaktigt sätt och vi gillade det. Det som var dåligt som vanligt var ljudet, men hur många konserter har man inte upplevt i den här bollen med dåligt ljud och akustiken är väl knappast deras fel.

Sen körde dom en av deras bästa låtar  RockStar. Den här videon är en av mina absoluta favoriter, man har mixat rockstjärnor som Bill Gibbons  (ZZ-topp ), Gene Simmons (Kiss) och Ted Nudgent, med TV stjärnor från bland annat Orange County och Sex in the city. Som sjunger den ironiska texten ( häng med i den ) med vanliga människor på gatan. Förresten är det inte Prins Daniel som sliter sig i håret 2:10 in i videon, kanske det var här som Vickan  hittade honom, inte visste jag att hon gillade Nickelback.

Men fan, där framför mig står hon ju, vilken tur att jag inte tog med häcksaxen :).

Även om jag ser rätt bra nu, när jag vinglar i högklackat, så dras ju ändå blicken mot storbildsskärmen. Med tanke på hur stor Globen är så står vi rätt långt fram.

Står på tå eller storbildsskärm, äsch ni får gissa själva.

Den otroliga ljussättningen med gungande glödlampor till  Lullaby.

Vad vore en rockkonsert utan ett röjigt trumsolo ?

Men en låt har dom inte spelat än.

Nej, det var inte den jag menade, även om Never Again från Silver Side Up CDn är en klassiker.

För att vara rättvis lägger jag ut gitarristen

Och basisten medan vi väntar.

Dom går av scenen, klart det blir extranummer.

Först Something in your mouth

Sen kommer introt, publiken är i extas, det går inte att fota längre

Precis som i den här videon, var det när dom körde Burn It To The Ground som sista låt. Jag trodde Globen skulle lossna och rulla ned i Årstaviken.

Det ni Aftonbladet, det hade inte Håkan Hellström fixat 🙂

KajsaLisa

4 svar

  1. Ni hade nog det kanon kan jag tro. Har varit en gång i Globen och kollat Eric Clapton. Då satt jag på första raden och såg Clapton på ca. tre-fyra meter från honom. Både fotade och spelade in det. Grabben hade fixat det, jag fyllde 50 månaden efter. Kram

  2. Under sommaren släpps tillsamans med Mikael Weermets Epn “Deep inside / Tears of the sun” på Kingdom Come Cuts och efter det följer spelningar på klubbar runt om i europa!

Kommentera

