• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VÄRLDENS KORTASTE SKOLA

Tänk att det var så enkelt, ett år i gymnasiet så är ungdomarna anställningsbara.

Dessa studenter har utbildning och alltså ingenting med inlägget att göra.

Äntligen har Jan Björklund löst problemet, ett ettårigt gymnasium och sen ut i arbetslivet. Alla skoltrötta ungdomar som inte orkar med teori slipper. Nu skall det bli yrkesutbildningar utan teoretiska ämnen.

Tyvärr har han glömt en grupp, dom som söker till dom teoretiska högskoleförberedande linjerna och inte orkar fullfölja, jo visst finns det sådana ungdomar också.

Därför föreslår jag teoretiska linjer utan teori, alltså man börjar med upprop, dagen efter får man studentmössa och åka lastbilsflak. Alla får naturligtvis betyg. Dom som suttit med rak rygg i stolarna i aulan och inte lekt med sin Iphone på uppropet, får MVG och  blir väldigt anställningsbara.

För det är ju som Jan Björklund säger, alla kan ju inte bli akademiker.

Han menar alltså att är man inte akademiker så behöver man inte kunna så mycket. Så vitt jag vet så är inte Jan Björklund själv akademiker.

Så det kanske ligger något i vad han säger.

KajsaLisa

16 svar

  1. […] Röda Berget Björklund garanterar att hans nya kortgymnasium leder till jobb, Annarkia, Kajsa-Lisa – Världens kortaste skola, Dick Bengtson – Om två år, Designerdrömmar – Min politiska depression 47851, […]

  2. ja jösses, vilka uttalanden politiker kan göra, det är ju f.n inte klokt
    kramar

  3. Haha lysande! Tack för gapflabbet, det behövdes 🙂

  4. På den tiden jag gick i skolan fanns det varken iPhone eller MVG. Så blev jag ingen akademiker heller…

  5. Det här ju tillbaka till före min gymnasietid. Då vet jag att det fanns en ettårig hemteknisk linje. Fast den lades ned något år efter. Själv tillhör jag den grupp som gick social istället…

Kommentera

