• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

EN MÖNSTERTRISS

Gör ett nytt försök att inte flamsa bort en triss, nu tänker jag försöka vara lite djup istället.

Lägger in en länk till tävlingen tävlingen med priser från Photowall

Ämnet i veckans triss är mönster och nu skall jag som vanligt försöka hitta en egen infallsvinkel. Vi människor älskar mönster, nu pratar jag inte kläder och tyg, själv gillar jag enfärgat eller något som avbryter grafiskt. Vi vill se mönster och sammanhang i allt, något som ständigt återkommer en kontinuitet som får oss att förstå saker. Finner vi inga mönster i tillvaron så hittar vi på egna. Detta har ju i och för sig gjort att vi slipper springa runt i djurhudar och jaga mammutar, men vi är också den art på den här planeten som har dom värsta konspirationteorierna.

Nu skall jag försöka koppla dom sammanhangen till tre bilder med mönster.

I ett annat hörn av Sergels Torg.

Känns mönstret igen från vinjettbilden. För över ett år sedan var jag inne i stan och fotade i regnet, fick en strålande ide. Vid lunchtid åkte jag upp på kulturhusets terass tänkte fota färgglada paraplyer som rörde sig över torget för att äta lunch. Trodde att jag skulle kunna få ett paraplymönster uppifrån. Alla som jobbade i City verkade däremot följa mönstret att stanna inne och äta i lunchrummet på grund av vädret. Besviken över att dom inte följde mitt tänkta mönster, gjorde att jag bara slängde ut en bild, som blev jättetråkig. När jag såg trissens vinjettbild, så förstod jag vad jag missat och kunde skapat istället. Men jag följde ett visst mönster som inte fungerade. Nu skar jag bort ena hörnan och bilden kryllar ju av mönster. Skall nog besöka den platsen igen, med kameran och ett mer open mind.

Trinity College i Dublin den här skulpturen är ett verk av en sadistisk konstnär som vill att betraktaren skall stå i regnet och frysa, medan hon undrar vad mönstret i den betyder. Är det ett jordklot där man karvat ur några mönster som föreställer kontinenter eller vad menar han egentligen ? Tillslut ger jag upp, inte ens betraktarens öga hittar någon mening med vad det uppfläkta mönstret betyder. Däremot så kan man snurra på den, vilket är rätt vackert, skulle inte en solstråle kunna titta fram genom molnen, så man får lite mer glans på den våtblanka ytan. Nej, man kan inte få allt, men har man klätt sig vettigt, kan man stå här en stund i regnet och vänta på att alla krav hjärnan har på att finna en mening och ett sammanhang försvinner. Först då inser man hur vacker den är.

En bild som kryllar av mönster och regelbundenhet. Randigt mönster i rulltrappans fotsteg, Dom återkommande reklamaffischerna, lysrören bildar mönster i taket. Rulltrappor följer alltid ett mönster, vilket är tryggt. Dom får inte för sig att spontant svänga och leda någon annanstans. Jag älskar att ta sådana här bilder, där alla mönster och linjer dras ihop i en punkt som skapar ett djup i bilden. Nu åker jag själv dessutom in mot centrum i bilden där uppe. Jag är alltså på väg mot himmelriket , nej nu överdriver jag, Fridhemsplan heter det.

Men vad fan, jag skulle ju till korsningen Flemminggatan-St Eriksgatan, rulltrappan på andra sidan tunnelbaneperrongen.

Men det är en helt annan historia

LÄNK

Jaha, det blev fel den här trissen också, någon mönsterbloggare är man ju inte 😦

KajsaLisa

54 svar

  1. Inte är det något” fel” på din spännande triss. Kul med lite tankar runt och spännande bilder dessutom!
    Gillas.

  2. Gillar den här trissen mycket, och sista bilden blir min favvis!
    Ha en bra dag!

  3. Härliga mönster du har fångat i trissen måste nog säga att den första bilden tilltalar mig mest. Ha en fin Söndag! 🙂

  4. Jag gillar dina skönt textade trissar 🙂 De är helt rätt! 😉
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  5. Det var snygga och annorlunda mönster från olika delar av tillvaro och platser. Så trissen blev ju både seriös och i mitt tycke vacker. Om de bevarade 2 rummarna ska jag knö ihop nåt minireportage. Det fanns en roligt att se och minas särskilt för mig som är uppvuxen i en sådan på just 50-talet. Aspudden/Örnsberg men då hette det Jakobsdal spårvagnen gick rakt igenom.

    • Låter som en kul och kreativ ide, själv brukar jag köra många bilder och lite kortare texter när jag gör sånt, tror det är lättare att ta till sig och läsa det på en datorskärm.

  6. Kanontolkning 🙂

  7. Helt godkänd triss (tror jag då jag inte trissar idag). Skoj att läsa dina texter också.

  8. Gillar rulltrappan upp till Fridhemsplan, men då var den inte lika tjusig som nu. Jag tycker inte alls att du tramsade bort din triss, du gav ju oss ett leende.

  9. Bra triss! som du säger kan man tolka mönster på så många olika vis, det är det som är så kul med fototriss att tolkningarna blir så olika! 🙂

  10. Härlig triss som vanligt, det gäller att välja rätt sida i T-banan.
    Gillar faktiskt klotet men det kan bero på att jag sitter inne i stugvärmen och beundrar det;-)))
    Ha en bra vecka;-)

    http://ingemix.bloggplatsen.se/2012/09/08/8602293-fototriss/

  11. Bra triss! Den första gillar jag mest. Många mönster där! Det ska jag tänka på nästa gång jag ska till Stockholm:) Ha en fin vecka!

    • Testa gärna att åka upp till takterrassen på Kulturhuset, om det är regnigt blir färgerna ännu bättre. Vi får väl se vem av oss som först lägger ut stenmönstret på plattan med en rött paraplyprick som lyfter bilden här på fototriss.

  12. Bilden på rulltrappan är häftig! Men när jag åker i en sådan där gigantisk sak, tänker jag nog inte på himmelriket. Jag håller i mig så hårt det går, om det går, försöker att inte bli yr, inte bli knuffad av människor som går eller till och med springer förbi, inte bli avkastad väl uppe, inte ramla ned i helvetet …

  13. Fina bilder – snyggt trissat!

  14. Första bilden blev min favorit i Din triss.

  15. Snygg triss här, sista bilden blir min favorit.

  16. Det var ju alla tiders fina trissbilder du visade. Inget fel på tanken bakom dem.

    Sv: Vi VAR hungriga när vi kom, men absolut inte när vi gick. Maten smakade jättegott, men tyvärr så var ju ankan seg. Vi hann ju med att smaka på Potatisrullen, så när det sen blev en mängd potatismos på plattan med oxfilén, så vart det för mycket. Jag är fortfarande mätt ett helt dygn senare. (Efter vår middag i dag också förstås!)

    (Det kommer en ny triss från mig i kväll.)

  17. Kul bilder, den sista pàminner om en av mina bilder tagna i métro, Paris tunnelbana, Porte des Lilas, där finns det en rulltrappa som den pà Flemminggatan, där jag inte har satt min fot sedan 2001…

  18. Snygg och rolig triss som vanligt. Rulltrappan tycker även jag är superläcker.

  19. Tack för en kul beskrivning med perfekta bilder därtill.Apropå den första bilden är det inte alltid det blir som man tänkt sig men det kanske blir till det bättre. Ha de gott.

  20. Mönsterbloggare eller inte beror väl på hur man definierar mönstret? Personligen gillar jag ditt mönster alldeles utmärkt 🙂

    Klotbilden fascinerade mig – i litet format såg jag tydligt att det var en speglad stadssilhuett som visades, men när jag klickade upp den blev det plötsligt alldeles för tredimensionellt… Hm, måste kanske besöka den live någon dag…!

    Tack för kommentaren på min ”icke-triss”! 🙂

  21. Vet du vad? I mina ögon är du en mönsterbloggare! Bara så att du vet 🙂

  22. Underbar triss och jag skulle själv vilja stå däruppe på terrassen och fotografera, ja inte i regnet då 😉

  23. Där jag sitter, vid min dator med dörren öppen mot en solig trädgård, ser klotet väldigt vackert ut. Det är inte lätt att vara vacker i ösregn (jag ska snart till Norge, bäst jag packar regnkläder).
    Men rulltrappan, åh – jag minns när den var i trä! Det kan väl inte ha varit så länge sedan? Då var den så vacker!

  24. Sfären inom Sfären (Sfera con Sfera) är en bronsskulptur av italienska skulptören Arnaldo Pomodoro, finns på flera ställen.. Jättehäftigt när den snurrar, för då ser man hur konstverket ”lever upp”

    • jag har kollat upp den lite på Wikipedia, kommer att göra ett inlägg på den men tack i alla fall. Självklart snurrade jag på den, min kompis Linda höll på att bli galen på att vi aldrig kom därifrån. Återkommer om det.
      OBS, Om du har en blogg så funkar inte din länk i kommentaren, ifall du vill jag skall titta in hos dig. Troligtvis är din adress i kommentarsfältet fel, jag skall se om jag hittar dig i trissen, men skicka gärna en länk ifall du läser det här.

  25. Fina mönster i stadsmiljön. Man fascineras av alla mönster när man börjar tänka på dem. Oftast tar man ju allt för givet, då är det bra med en triss som får en att öppna ögonen för ett tag. 🙂

  26. En uppfriskande triss med intressanta tankegångar. Gillas:)
    Tack för kommentaren hos mig. Håller med om att det finns tvivel om hur naturfenomenen tillkommer, men det är alltid spännande att spekulera:)
    Ha en bra vecka!

  27. Ha ha!! Kul trissat 🙂 Fin beskrivning till bra bilder 🙂

Kommentera

