• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

SYDVÄST IN THE CITY DEL 2

fortsättning på SYDVÄST IN THE CITY del 1

Länk

Den andra delen i mitt försök att utrota paraplyer inom tätbebyggt område.

RESUME :Efter att jag inhandlat en sydväst som matchar regnrocken och mina Hunter stövlar, har jag intagit en gratislunch  på en blodgivarcentral och sen gett mig ut i ovädret. Hela meningen med inlägget är att få fler blodgivare och hitta ett bra alternativ så folk slipper peta ut ögonen på varandra med vassa paraplyspröt när det är trångt inne i stan. Sen känner jag att jag vill öka min präktighetsfaktor.

Jag har nu promenerat ned till Kungsgatan i ösregn  och håller på att testa plagget genom ett hällregnande Stockholms city för att höja  präktighetsfaktorn.

Kungsgatan omöjligt att fota i motvind härifrån i regnet, jag går ner för att stärka mig innan jag gör paraplyspröttestet.

Den här gamla biografen är omgjord till bar, med vad Ernst skulle kalla för en mysig inne-utekänsla, glider in här.

Han i baren skrattade när jag veck upp skärmen, man får bra kontakt med andra när man sticker ut. Vi småpratade lite om vädret naturligtvis och tyckte bägge att en  svart Murphys Irish Stout, matchade min huvudbonad perfekt.  En stabil stout har hög mysfaktor i sånt här väder. Det vet även irländarna.

Har börjat på min öl, dags för lite utvärdering. Den är inte i vägen när jag fotar lika mycket som huvan på rocken. Bra vidvinkelseende och man blir inte blöt även om jag ser helvild ut i håret just nu. Däremot kan innertyget bli lite fuktsunkigt, då går man bara in på en bar som jag gjort nu, tar in en god öl och kör innertyget i handtorken på toa. Kan tänka mig att om det blir lite kallare så försvinner det problemet, men den andas inte.

Sen var det präktighetsfaktorn, vräker det ned får man inte så många avundsjuka blickar. Paraplyfolket är upptagna med att hålla sig torra, under sina vinglande tygtrasor. Däremot  går man  in i butiker där folk sökt skydd med sina sönderblåsta metallskelett, som bara fungerar att grilla ett paket Hot Dogs på och  handlar något, så får man positiva blickar. Helst skall man lämna en pöl på golvet efter sig, ta av sig den,  dra upp och skaka ut det torra håret och slänga upp det på disken när man betalar. Kommenterar någon ens outfit, så upplyser man naturligtvis glatt  att det är jättemysigt när regnet smattrar mot den. Har man tur kanske man omvänder några paraplyanvändare.

Dom tittar avundsjukt efter en, när man stoppar in håret innanför kragen, drar ned den över öronen och  oberörd glider ut i ovädret igen.  Oberörd är viktigt eftersom som jag skrev i del 1, medveten präktighet är bara patetisk. Gå in på en bar och beställa en Murphys Irish Stout, bland modebloggare som är blöta ända ned till sina Hunter Stövlar är också en hit.

Utsikt från bordet. Det är helt öppet och inget glas ut mot gatan. Ett litet vardagsdrama, en parkeringsvakt med hög präktighetsfaktor. Men nu går vi vidare. hippa nya lyxgallerian Moodys, där jag skall se trendiga människor slafsa i sig dyr Tapas. Känns präktigt när jag själv lämnat blod för en lunch. Meningen med besöket är att jag skall försöka utrota paraplyer runt Stureplan. Glider jag in där, tror alla osäkra trendnissar att det är ett nytt mode och springer genast upp till NK, för att köpa en sydväst, får liksom ta en stadsdel i taget.

Okej, några glodde, men dom är rätt självupptagna. Sen äter dom ju inte Tapas längre, som dom gjorde när jag var här för ett halvår sen, sånt äter man ju i förorterna nuförtiden. Nej det skall tydligen vara pintxos vad fan det nu är.

”Var i Moodysgallerian igår, kollade lite nya trender. Du måste bra smaka deras pintxos, dom är gudomliga”

”Spännande, jag har bara ätit pintxos när familjen var nere och spelade golf på Fidjiöarna. Var hemma hos Markus och Eva i helgen, dom på S & Q Media du vet. Tänk, dom bjöd på Tapas, när fan åt man det sist, på stenåldern. Men så har dom ju radhus i Sollentuna och Volvo, guuud så off”

Nej, dom här typerna orkar jag inte med. Nu till den största utmaningen, Stockholms största paraplyskog ligger på Drottninggatan.

Ner med skärmen och sen tjurrusning ner mot Riksdagshuset.

Ute på andra sidan, så här hade jag aldrig vågat göra med huvan uppe, fungerade jättebra, paraplyspröten bara böjde sig och gled undan.

Tar man av här nere i början på Drottninggatan, till vänster om man kommer från Sergels Torg in på Fredsgatan, så finns det en sydvästbutik. Pratar man med dom kan dom nog slänga paraplyet åt en också, efter att man köpt lite oväderskläder, så bidrar man till att göra den här gatan lite trevligare i det här vädret.

Nere på Västerlånggatan, nu regnar det inte. Jag drar upp håret ur kragen, borstar ur det sen får sydvästen hänga i bak nacken. Outfittar mig i en spegel, skitläckert, sticker ut, snyggt och uberpräktigt på en gång, sen sitter sminket runt ögonen kvar där det ska. Hur bär man sig åt annars ifall man vill uppnå allt detta på en gång.

Sådär, skall göra ett besök på Sound Pollution, skivaffären vars musik skulle kunna skrämma ihjäl Laila Bagge och hennes små idolkids. Här inne gäller inte präktighetsfaktorn, så nu slutar jag vara präktig en stund och blir gothrockare istället. Dom ser ungefär likadana ut.

Jaha, ute och nu har det brakat loss igen, drar ned sydvästen över huvudet och lämnar CD-affären. Lite besviken eftersom dom varken hade Paranoid Visions eller Halestorm, ute är det inte halestorm bara rainstorm. Plötsligt   ser jag två drypande röda hårtestar som smetar sig nedför rocken. Glömde stoppa in håret när jag blev besviken. Ingen ide att peta in det nu, skall äta middag på Vapiano, det får torka upp där inne.

Man får alltså inte vara tankspridd när man bär plagget, vilket jag är rätt ofta. Tjejen i kassan tycker det ser jättehäftigt ut med sydväst och blött rött hår som hänger ned över axlarna. Går in på toa för att vrida ur det och kollar själv, inte så tokigt faktisk, ser lite så där fotomodellarrangerat ut. Kör nog så på nästa hårdrockskonsert, kan man headbanga med håret så det stänker utan att bli blöt själv. Nu blir det oxfilepasta med en Boston Ale, tar nog en Boston Ale till så håret hinner torka.

Går tillbaka samma väg.  nej jag skall inte göra en ny tjurrusning, jag missade en sak under min förra. På Bengans skivaffär  spelade Royal Republic strax efter att jag gick förbi. Nu missade jag det tack vare alla paraplyer som skymde sikten, tack vare sydvästen så såg jag det på tillbakavägen, nu höll dom på att plocka ihop. men dom signar en CD jag köpte och ställer upp på bild.

Lägger in en video från CDn

Klockan börjar närma sig sju, uppe vid Pub hittar jag den här gatuartisten, jo det är faktiskt en levande människa, vattenfast färg.

Det regnar mer och mer, blir mörkare och mörkare, paraplyskogen på Drottninggatan har inte minskat, men jag har ju inte släppt första inlägget när jag står här. Det blir nog inget kalhygge, men en liten gallring i alla fall.

Just det jag skulle ju köpa en hårddisk, det blev en men tyvärr var den dubbelt så dyr mot vad jag tänkte, men den skall ju fungera ihop med en MAC. Den ligger här i min präktiga ryggsäck praktisk om man skall shoppa i det här vädret. Åker hem nu. Har testat sydväst hela dagen utomhus i duggregn hällregn och skyfall, den fungerar jättebra, tror inte någon vinglat runt med ett paraply lika länge idag .

Kliver av vid min tunnelbanestation, riktigt ruggigt väder. Allt dryper av kallt vatten, som öser ner från himlen. Det blåser är mörkt och kallt. Blöta huttrande människor hukar och förkyler sig under sina flaxande tygtrasor med spröt. Det är en bit att gå hem.

Nu glömmer jag inte att stoppa in håret innanför den sköna fleecekragen på rocken, innan jag drar ned sydvästen över öronen. Skall gå hem medan jag lyssnar på smattret mot den från regnet och myser. Nu tror jag budskapet är solklart, för alla.

Släng dom där spröten som ligger och skräpar i hallen, det blir både trevligare för dig och för omgivningen och skaffa lite vettiga kläder.

Varför inte en sydväst

Nu skall jag surfa runt lite och sprida min antiparaplykampanj.

KajsaLisa

10 svar

  1. Tror att Du kanske har börjat lyckas i Din paraplyutrotning. Det har blivit färre spröt när man är ute, tycker jag. Fast jag tycker det är lika gott om tygstycken som vanligt…

  2. efter det här reklam-inlägget borde all gå över från paraply till sydvästanvändning 🙂 fast du vet ju redan att jag använder sydväst istället för paraply
    kramar

  3. haha, köpte mina första gummistövlar sen jag var barn i våras och det är det bästa jag gjort… regnrock och sydväst ligger nog inte så långt bort=))

  4. Skrattar gott när jag läser dina kommentarer! Sugen på att gå ut nu och använda min sydväst!

  5. bra skydd för mina hörapparater som inte tål regndroppar liksom glasögonen,

    • Har inte tänkt på det, eftersom jag inte använder något av det själv, men troligtvis får du mindre imma på glasögonen eftersom luften kommer åt på bägge sidor utan att glaset blir blött.

Kommentera

