• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

DRÖMVÄDER

Eftersom fortsättningen på Sydväst in The City-inlägget där jag försöker utrota paraplyer inom tätbebyggd område, inte är klart, så lägger jag in ett inlägg på vädertema och hur snabbt vi människor anpassar oss till omgivningen.

Det är Måndagen den 3 September, står och väntar på bussen som skall ta mig till jobbet tidigt på morgonen.

Jaha, det verkar bli fint väder i dag.

Ha ha, tror jag inte ett skit på.

I Fredags så gick jag runt i stan i ösregn i flera timmar i Lördags blev jag nedstänkt av en bilist, igår så duggregnade det bara. Eftersom det bara duggregnade igår, så är det en massa vatten över där uppe och det brakar loss som vanligt om några timmar.,Dom mörka molnen ligger bara och lurar bakom horisonten, nej jag har inte läst väderleksrapporten, vet ändå hur det slutar, anpassar mig bara och gillar läget.

Nu kommer bussen förresten.

Eftermiddag alla skall byta om från gröna vårdtjejer och gå hem för dagen. Sandra som har skåpet bredvid mig kommer in stressad

”Tjejer har ni hört väderleksrapporten ! Lika bra att skynda sig på, skall gå hem idag och vill komma under tak innan det brakar loss där uppe på himlen,” säger hon medan hon drar ut ett gult galonställ med höga byxor ur skåpet.

Skulle det vara någon nyhet” skrattar jag, ”så har det ju varit hela sommaren och det där regnstället funkar väl.”

”Nej, det är inte så, en stark högtrycksrygg håller på att dra in, det kommer att bli ett våldsamt uppehållsväder. SMHI har klass 2 varnat för stark UV strålning. Jag kommer att koka bort i dom här kläderna.”

”Typiskt,” säger hon som har skåpet på andra sidan, ”jag som lovat barnen att vi skulle mysa idag medan regnet smattrar mot fönstret och spela klart gårdagens yatsyturnering. Går ju inte att göra i den värmen, vi får väl åka och bada istället. Vad besvikna dom skall bli.”

Jag byter om och går ut, det här känns lite ruggigt faktiskt, var inte beredd på det och inga solglasögon har jag med mig, glömt bort hur det var, efter allt regn den här sommaren. En knallblå himmel med små molntussar, har dragit in över mig. solen gömmer sig bakom ett av molnen. Men jag hinner bara gå några meter mot centrum.

Då brakar det loss.

Molnet glider åt sidan och ett våldsamt uppehållsväder bryter ut. Det blir tvärljust, en solstråle träffar mig i ögat, blinkar till, nu gassar det för fullt över mig. Känner hur det drar i huden. Drar snabbt upp regnrocken ur ryggan för att hålla den över mig.För att skydda min bleka hy, som inte sett solen sen förra sommaren, så den inte blir helt sönderbränd. Springer genom centrum så fort jag kan i gummistövlar, medan mina fötter bara blir varmare och blaskigare. Söker skydd i busshållplatsens skugga.

Hoppar på bussen, märks att resenärerna inte är vana, luftkonditioneringen räcker inte till när det är 23 grader ute. Bussresan blir en skräckupplevelse med alla bländade bilister, som far hur som helst på vägen, för dom inte hunnit byta till solglasögon.

Hoppar av bussen, har tur, ett litet moln skymmer solen.Springer hem och  slår på nyheterna på TVn för att informera mig om vad som händer. Brandbilar med orange saftblandare och pumpar som går för fullt, det är i ett villaområde i Småland. Man intervjuvar brandchefen, en man i röda kläder i 50-års åldern.

”Vi har pumpat hela natten” säger han trött, ”det verkar aldrig ta slut, Småland är extra hårt drabbat. Vi kommer troligtvis att vattna villatomter fram till i morgon bitti. Det blir alltid så här vid plötsliga väderomslag, folk har glömt var dom ställde vattenkannan förra året. ”

Plötsligt känner jag att jag inte kan andas luften är för varm och torr. Har jag allergi ? Kommer inte ihåg, det var så länge sen det var sånt här väder. Försöker hosta men väser bara, det sista jag hör från TVn innan jag tappar medvetandet, är att dom pratar med någon på en resebyrå. Folk orkar inte längre, resorna till Skottland är slut och till Reykjavik finns bara restplatser.

Hjälp får ingen luft jag dör !

Reser mig kallsvettig upp i sängen, det var bara en dröm. Det är ändå dags att gå upp, det är Måndagen den 3 September och jag skall till jobbet. Tittar ut genom fönstret, fint väder. Tror det blir jeansjacka, jeanskjol en blå topp och mina Tevasandaler idag. Men rocken får hänga med i ryggan, man vet aldrig hur eftermiddagen blir, när det är  riktigt opålitligt sommarväder.

Som det brukar vara

Men det blev ju en fin dag, nu släpper jag inlägget, går ut på baksidan och njuter av dagens sista solstrålar.

Visst är det härlig.

KajsaLisa

Kommentera

