• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VAD FAN GÖR MAN HALVVÄGS TILL BORÅS ?

Eftersom jag har släktingar som bygger modelljärnväg, vet jag att dom försöker efterlikna verkligheten. Här ser vi en station med folk på perongen, men varken tåg eller kontaktledning syns till.

Infrastruktur har blivit trendigt nu, Alliansen satsar 30 miljarder på underhåll av järnvägen.

Eller rättare sagt

Infrastruktur blir trendigt senare, för att dom skall inte göra det nu.

Länk.

I år händer ingenting, så vi får väl skicka upp någon feriearbetande skolunge i stolparna med en skruvmejsel för att kolla att kontaktledningen hänger kvar.

Sen pytsas det ut någon miljard extra om året, när dom lagt ut alla dom 30 miljarderna så har väl redan något riskkapitalbolag sålt rälsen som järnskrot. 

Problemet är ju att tågtrafiken är vanskött nu och inte i framtiden. Men det kanske finns ett par förklaringar. Det här är förslag som sträcker sig flera valperioder framåt och om dom torskar 2014, kan dom senare sticka ut hakan och säga :

”Ha ha, det var vår ide.”

Men det här kan även vara en eftergift åt Centern eftersom deras partiledare Annie Lööf är den enda som är ung nog att hinna få uppleva att tågen fungerar. Men nu skall jag inte vara elak, visst är jag glad att tågen fungerar när jag skall hälsa på mina barnbarn. Det som är lite underligt däremot är satsningen på extraspår en tredjedel av sträckan Göteborg-Borås. Färdigt år 2024.

När oppositionen ville bygga snabbtåg mellan städerna så uttalade sig infrastrukturministern lite föraktfullt

”Vad skall Göteborgarna göra i Borås ?”

Visserligen är jag rätt säker på att Borås är en trevlig stad, men det var nog meningen att dom i Borås skulle få ta del av Göteborgs arbetsmarknad, vilket dom flesta utom hon begriper, men det jag inte begriper är vad Göteborgarna skall göra halvvägs till Borås.

Men budgeten innehåller även andra infrastruktursatsningar. Gröna linjen på tunnelbanan i Stockholm förlängs till Oslo, klart år 2185, den första miljarden till projektet betalas ut år 2099. Då skall även mobilt bredband till månen stå färdigt, arbetslösheten vara nere under 1% bostadsbristen borta och alla ungdomar komma in på gymnasiet.

Visst är det skönt att Alliansen tänker långsiktigt.

KajsaLisa

Annonser

10 svar

  1. hahaha – jag gillar dina inlägg 🙂
    önskar dig en fin dag – kramar

  2. Ha ha ha, långsiktighet är ofta bra;)

  3. Visst är det skönt att några har visioner om framtiden. Men vart tog det verklighetsnära visionerna vägen. Det är väl som jag redan vet. De har inga dirketa nutidslöften att avge. Allt skall ske långt in i framtiden då de inte sitter vid makten längre. De skulle nog kallas för spådomsgänget istället..

  4. Ojoj, jag skulle kunna berätta ett antal orsaker för Göteborgarna att flytta till Borås, ett fenomen som faktiskt händer av välgrundade orsaker 😛
    Sedan har de ju pratat om snabbtåg hitan och ditan under X antal valår men det verkar inte hända så mycket. Kanske de skulle acceptera japanernas erbjudande så att det äntligen händer. På hälften så lång tid och hälften så dyrt.

  5. Vill ha kontakt med dina släktingar då jag har problem med ett Märklinlok.
    Pierreonnefalt@hotmail.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: