• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

SYDVÄST IN THE CITY DEL 1

ELLER

KAJSALISAS ALLA SAKER DEL 15

ELLER

KAJSALISA REKLAMES THE CITY DEL 8

ELLER

FAN VAD JAG HATAR PARAPLYER DEL 2

Jag sitter på tunnelbanan, det är förmiddag Fredagen den sista Augusti och precis som under resten av sommaren så ösregnar det. Mitt egentliga ärende är att köpa en lös hårdisk på Elgiganten. Men sen har jag inte utnyttjat det här fantastiska sommarvädret till att fota, så jag gör två flugor på smällen.

Som ni alla kan se blir det här inlägget lite crossover. Konsumentupplysning, turistinformation, mode  och lite allmänt flams. Det blir så långt att jag måste dela upp det.

Men mest skall det handla om präktighet.

Jag älskar min präktighet som jag fått på senare år, av att vara scoutledare och hundägare,. Tänk en mörk Januarimorgon när jag kommer in i omklädningsrummet på jobbet, ute yr snöstormen, dom andra tjejerna som håller på att omvandlas till grön vårdpersonal står fortfarande och huttrar.

”Fy fan vad kallt det är,” säger en av dom.

”Jaha, är det,” svarar jag, medan jag tar av mig min varma Helly Hansenjacka, drar av mig Goretexbyxorna jag har över jeansen och skickar in kängorna i skåpet.

”Det är ju svinkallt, höll på att frysa ihjäl, men du Kajsa är ju alltid så himla präktig !”

Det är i det här läget man skall spela helt oförstående, en medveten präktighet är bara patetisk.

Men sen har vi det stora problemet, allt är ju relativt. För inte så länge sedan var man präktig i gummistövlar.

”Ja men Kajsa, Hunter Stövlar, har du blivit modebloggarfjortis ?”

”Har du märkt att det är en decimeter snöslask ute ?”

”Ja, det var lite på gummimattorna i bilen, men måste man köpa så dyra stövlar ?”

”Stick och brinn din jävla fjolla, när gick du sist 300 meter från bilen”

Men det som fick mig att se det relativa i präktigheten var den här bilden från inlägget i Söndags.

Just det, Stefan Löfvens tal i Vasaparken, sydväst äger i präktighetsligan. Nu ligger jag i lä.

Tjejen i den här outfiten skulle säkert kunna gå tvärs igenom orkanen som nu har plågat Louisiana, utan att märka att den pågick. Som jag skrev några inlägg ned, så skyddar sydvästskärmen  mot vassa pararplyspröt som folk viftar desperat med för att hålla sig torra. Man slipper ju det brevlådeinkast jag har på huvan och hittar fler motiv att fota i regnet. Skall man gå ut på stan i skitväder så tror jag att mitt smink är mer skyddad, innan man kliver in på krogen. Sen ser det mer genomtänkt ut, än att bara ha en huva som hänger och slänger på rocken.

Kort sagt, riktigt uberpräktigt, nu skall jag köpa en sydväst.

En riktig sydväst alltså, ingen fjollig flaxande regnhatt i tunt tyg utan i tjock galon. med öronlapp som går runt hela nacken, sen skall den vara så stor att man försvinner helt när man tar på sig den.   Men gul vill jag inte ha, passar inte på hårdrockskonserter och  till mitt röda hår. Visserligen lär det inte synas när jag tar på den, men jag  kan ju dra ut mitt långa hår ur kragen på rocken,  ha den hängande i bandet i nacken utanpå håret när dom mörka molnen tagit över himlen och  regnet hänger i luften, skitläckert. Präktighet måste innehålla lite fåfänga också, annars är den inte kul.

Kliver av vid Segels Torg, går under tak bort till NK, dom brukar ha det mesta.

Lite spegelsbildsoutfit i en dörr, regnrock Hunterstövlar vattentät rygga och sydväst, nu har jag höjt präktighetsfaktorn.

Nu kommer det här inlägget att glida över en stund från sakinlägg till Reklame The Cityinlägg.

Min Reklame the cityserie innehåller ju saker i Stockholm som inte är så dyra, dags för en  lunch utan pengar. Mitt i rulltrappan så kommer jag på att jag gått upp i fel uppgång, men jag går på ovansidan, det är inget problem nu när jag är så här präktig.

Uppe vid Fridhemsplan, det regnar men inte så mycket, eller också är jag så präktigt klädd att jag inte märker hur mycket det regnar.

Okej, varannanminutsväder, det regnar rätt mycket, sen störtregnar det ett par minuter. Men här vid den riktiga uppgången skall vi gå in, jag sa bara att lunchen inte kostade pengar, inte att den var gratis.  Gratisluncher finns inte,vi skall betala i blod.

Ringer på klockan, går in i receptionen och ställer mig framför disken, det rinner om mig.

”Men herregud, regnar det fortfarande så där mycket ? Skall vi hänga upp dom där blöta kläderna, så du får torka lite ?”

”Äsch det är inte så farligt, är inte ett dugg blöt under,” svarar jag och funderar på om hon begriper att det existerar regnkläder.

”Men stackare du måste ju vara dyngsur.”

Det är nu min präktighetsfaktor slår i taket, bara att slinka in på en blodgivarcentral är ju präktigt, att dessutom där vid receptionen få kläcka ur sig :

”Ja men du vet väl vad man brukar säga, det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.”

Nu kan det inte bli bättre 🙂

Sen måste jag fylla i en hälsodeklaration på datorn. Har jag under det senaste halvåret varit i tropiskt område ? Nej. Har jag under senaste halvåret tatuerat mig ? Nej.

Fy fan vilket tråkigt liv lag lever, med det är väl därför att jag är så präktig.

Men vänta, har jag under senaste halvåret haft sex med någon jag inte känner ? Klart jag har, men jag tyckte jag kände honom rätt bra, efter att vi snackat på puben ett par timmar. Sen fick den eventuella smittkällan en liten påse att bo i som jag trädde på med munnen. Det var ju också präktigt.

Jag berättade inget om påsen för sköterskan, men det löste sig i alla fall. Som ni ser ligger man här, får juice, blir ompysslad och har det hur bra som helst, inga blodpåsar eller slangar här inte. Jag tycker alla som har möjlighet skall ta efter det här präktiga exemplet. Visste ni förresten att det även går att lämna blod i uppehållsväder.

Så fick jag ett överdrivet bandage och ett litet plåster. Sen är det dags för lunch, fanns grekisk pasta, laxpudding och lasange att välja på, men man kan även få några mackor med gott pålägg och yogurt om man vill. Sen kan man i lugn och ro läsa tidningen eller gå in på datorn bakom och läsa min blogg, t.ex. Gör det här nu, nästa gång så kan det vara din tur att behöva blod.

Ute på gatan igen, nu skall jag ta en prommis nedför Flemminggatan i regnet mot City. Men först skall jag över på andra sidan och ta ut lite pengar ur bankomaten.

Eller förresten, skiter nog i det, plastkort känns mer vattentätt idag. Tänk vilka opräktiga människor det finns. Vill jag var elak, så jämför farbrorns byxor med mina på britsen högre upp. Tänk om man skulle gå fram till automaten stoppa in kortet och säga ”skit, nu glömde jag koden” sen står man och tänker några minuter med en irriterad kö bakom sig. Nej, jag är rätt snäll, vara präktig är inte samma sak som att vara elak.

Nu är det perfekt väder att testa sydvästen, det regnar och blåser, så man inte ens kan fota under markisen.

En bit ned på Flemminggatan, här hänger två stuprör och småpratar lite, det som skiljer oss människor från stuprören, är att vi  själva kan klä oss vettigt, om vi vill gå runt i det här vädret och präktighetsmysa. Stuprören blir alltid blöta innanpå.

Nu har jag gått en stund och det vräker ned vatten från himlen, funkar jättebra, man slipper tunnelseendet med huvan och det finns plats för ett par mindre Iphonelurar. Annars kan man lyssna på när regnet trummar mot den, låter faktiskt mysigare än när det gör det på huvan.

I nästa avsnitt blir det hårdtest mot paraplyspröt, avundsjuka blickar och varför sydväst passar så bra ihop med öl. Missa inte den spännande fortsättningen nästa vecka på andra sidan fototriss.

LÄNK TILL DEL 2

KajsaLisa

10 svar

  1. Svar: Hahaha! Jag hade lite bloggtorka och satte in fototrissen tidigt som attan! 🙂 Återkommer och läser inlägget!

  2. gör det inget annat än regnar i Stockholm är min första tanke, fast präktighet 🙂 jag har en likadan sydväst som du har 🙂 blodgivare har jag ju förstås aldrig varit, så du är mer präktig än jag 🙂
    kramar

    • Du har helt rätt, det här skrev jag i Fredags och det duggregnar fortfarande. Kommit på att sydväst måste vara den här sommarens mest underskattade plagg, var bikinin ligger har jag faktiskt ingen aning om. I veckan när jag jobbade var däremot vädret rätt hyfsat. Men det blir mer regn i trissen i morgon. Jag vet faktiskt inte ifall man får ge blod när man har diabetes, men om du vill så kan du ju kolla.

  3. Ha ha… måste nog oxå köpa en sydväst=))
    Lämna blod är nåt jag borde gjort för länge sen… vart börjar man??

  4. Förstår att du ogillar paraplyerna. Här duggar det just nu, men ärligt, det känns gott att få gå och lägga sig nu när man vet att det smattrar utanför fönstret. OM jag är frisk ? Nope…. och lär aldrig bli det 😀

  5. Intressant inlägg! Du kanske ser det som präktighet, jag ser det som smarthet att fortfarande klä sig efter väder och hålla sig varm och torr. Jag märker samma sak i Göteborg. Jag kommer med gummistövlar, regnställ och i bland sydvväst och folk kollar som om man är en alien medans de själva är dyngsura. Fattar inte varför det är viktigare att se chick ut än att komma fram varm och torr? Sydväst är verkligen underskattat!

Kommentera

