• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

OJ OJ, NU TAR VI DET HÄR FRÅN BÖRJAN.

För första gången i den här bloggens historia, så kommer jag att frångå en princip.

Svara utförligt på alla kommentarer.

Normalt försöker jag göra detta, men med tanke på mitt förra inlägg, om Ulf Brunnbergs uttalande om tjejen som blev mördad på häktet i Flemmingsberg, så är det mer praktiskt att ta allt så här eftersom det finns många åsikter.

Jag hade råkat svara på en kommentar, att jag hade för mig att den andra vakten var en man, nu påstår vissa att det var en kvinna, kan varken bekräfta eller dementera detta. Men ärligt talat så skiter jag i vilket, för det här har inte med saken att göra.

Vad det här handlar om är en ren säkerhetsfråga.

Det finns som jag ser det finns ett problem förutom idioten som mördade henne. Det här är ett jobb med risker, till skillnad från Ulf Brunnbergs som går ut på att springa runt på scenen på privatteatrar och smälla i dörrar för hög lön och leva i en rätt skyddad tillvaro. Det är arbetsgivarens förbannade skyldighet att se till att sånt här inte inträffar. Om en person ensam oavsett om det är man eller kvinna skall förflytta en farlig fånge så har arbetsgivaren brustit i ansvar. Detta var även, arbetsmiljöverket konstaterat och polisanmält händelsen. Chefen för häktet fick även avgå.

Det skall göras en riskanalys, sen skall det införas rutiner och utbildning så detta i största möjliga mån inte inträffar. Detta kräver givetvis resurser, tyvärr skärs det ned på arbetsplatserna idag, så ofta riskerar människor sin hälsa eller som i det här fallet livet.

Men låt oss nu titta på hur det ser ut i ett par branscher, med enbart stora starka män.

När det gäller risken att dö på jobbet så toppar byggindustrin och skogsavverkning. I snitt dör en byggarbetare och en skogsarbetare i månaden i det här landet. Sen finns ett mörkertal eftersom man hyr in utländsk arbetskraft där det troligen slarvas ännu mer med säkerheten. Trots att många säkert anser att dom här jobben skulle vara mer lämpade för män och är totalt könsegregerade så toppar dom alltså i statistiken när det gäller dödsfall.

Detta beror oftast på stress, slarv och att inte rutiner följs, för att spara pengar.

Det finns en tydlig parallell med fallet för ett tag sen, med tjejen på Kolmården som gick in ensam i varghägnet för att mata dom och blev ihjälbiten. Då började folk diskutera ifall vargar var snälla eller inte, nu svamlar Ulf Brunnberg om klena tjejer.

Samma jävla trams anser jag.

Det viktiga är att vi alla kan gå till jobbet oavsett kön, utan att riskera livet.

Men om vi då bortser från allt jag skrivit hittills, och enbart ser det här ur ett genusperspektiv som många vill göra, så handlar det inte så mycket om fysisk styrka. Det stora problemet med den här fången är inte styrkan, utan att han är totalt oberäknelig, han hade lika bra kunna dragit en brandsläckare i huvudet på en manlig vakt eller strypt honom med tröjärmen. Sen skall den andra vakten ingripa i en krissituation som redan uppstått på grund av slarv med säkerhetsrutinerna.

Personligen så har jag länge varit scoutledare och levt utomhus dygn i sträck under omständigheter, då alla självutnämnda förståsigpåare knappast skulle stuckit ut skallen utanför dörren p.g.a vädret och dessutom upplevt Tsunamin på Sri Lanka annandagen 2004 och den humanitära katastrof som följde.

Jag har dragit en erfarenhet av detta.

Förmågan att hantera krissituationer är förutom kunskap och utrustning helt individuell när det gäller att göra rätt sak vid rätt tillfälle.

Det har alltså ingenting med kön, sexuell läggning, ras, religion, kultur, social status, styrka, inkomst, ålder eller något annat trams folk tar upp när dom skall framhäva sig själva.

Kan tillägga att den grupp som Ulf Brunnberg själv troligtvis tillhör, medelålders bekväma gubbstruttar med taskig självinsikt knappast utmärker sig på något sätt.

Facksmil Aftonbladet

När det sen gäller kvinnor lämplighet som brandmän och kraven som gäller så hänvisar jag till följande artikel i Aftonbladet.

LÄNK

Hon utmanade även honom på att springa med brandslangar.

Svaret imponerade knappast.

KajsaLisa

5 svar

  1. Det du skriver om att det kommer an på individen har nog ingen något att invända mot, men i vissa situationer räcker det inte med att man är bra på krishantering.
    När det gäller Ulf B och den kvinnliga brandmannens utmaning så var det väl inte så att han ansåg att han skulle ta jobbet som brandman, utan snarare att han skulle vilja bli räddad av nån som fysiskt klarar av uppgiften.
    Nu har tydligen både brandkåren och polisen sänkt sina krav vid fystesten för att ge kvinnor en större chans. Det är ett uselt motiv för att ändra kraven.

    • Jag läste din länk och som jag uppfattade det så fanns det ett förslag. Naturligtvis så skall kraven inte sänkas, men frågan kanske är om just det testet dom refererar till är viktigt för själva jobbet. Att man omarbetar sådana här test är ju i och för sig inget som är underligt. Man kanske skall sänka kraven på vissa moment och höja dom på andra. Men när det gäller Ulf Brunnberg så ställer jag mig en annan fråga. Enligt hans eget sätt att se det hela så vore det ju inget problem att någon i hans ålder tar hand om livsfarliga fångar. Hur lätt vore det inte att slå ned en 65 årig man. När vi går in på personer så tycker jag vi skall ställa krav istället för att snacka om kön. Det finns idag tjejer som tränar rätt hårt och har toppfysik. Samtidigt vad jag har hört så är det totalt färre i den totala befolkningen som klara testerna p.g.a stillasittande framför datorer och bilkörning.

    • Jag läste din länk och som jag uppfattade det så fanns det ett förslag. Naturligtvis så skall kraven inte sänkas, men frågan kanske är om just det testet dom refererar till är viktigt för själva jobbet. Att man omarbetar sådana här test är ju i och för sig inget som är underligt. Man kanske skall sänka kraven på vissa moment och höja dom på andra. Men när det gäller Ulf Brunnberg så ställer jag mig en annan fråga. Enligt hans eget sätt att se det hela så vore det ju inget problem att någon i hans ålder tar hand om livsfarliga fångar. Hur lätt vore det inte att slå ned en 65 årig man. När vi går in på personer så tycker jag vi skall ställa krav istället för att snacka om kön. Det finns idag tjejer som tränar rätt hårt och har toppfysik. Samtidigt vad jag har hört så är det totalt färre i den totala befolkningen som klara testerna p.g.a stillasittande framför datorer och bilkörning.

  2. Den här situationen är inte så kul för någon av de inblandade. Här är varken den kvinnliga eller manliga polisen tillräckligt tränade och starka för sin uppgift. http://www.liveleak.com/view?i=0d3_1345265589
    Vill du inte klicka på en länk kan du söka på Swedish Police Having A Very Hard Time Arresting A Drunk

Kommentera

