• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

MITT OCH ANDRAS SKRIVPROJEKT

Jag håller ju på med en stor serie i bloggen om Dublin, men finns det något mer att berätta om semestern ?

Ja, det gör det faktiskt.

Ligga på bryggan i bikini och läsa god litteratur, glöm det in i stugvärmen och skriv.

Den första veckan hyste jag in mig i en liten stuga hos några jag känner, norr om Norrtälje. Hade fått en strålande ide. jag skulle på allvar ta itu med mitt romanprojekt som legat nere i över ett år. Det fanns el i lillstugan men inget internet. Satt jag offline i en vecka så borde det väl hända en del. Sen skulle jag läsa en del också. Sitta på farstukvisten och skriva hela förmiddagen, sen gå ner till stranden och ligga på en brygga med en bra bok, blev det så?

Nej, naturligtvis inte.

Sen en rask uppfriskande promenad för att hämta inspiration. Vilket underbart blixtrande mullrande sommarväder för oss ”det finns inget dåligt väder bara dåliga klädermänniskor”. Nu skall jag vara så präktig att alla fiaspelande sommarstugeägare kräks när dom ser mig genom fönstret. Upp med humöret vi sjunger något klämkäckt ”blöta stugor tågar vi förbi” dra igen huvan så slipper du kallsuparna

Det blev sitta inne och skriva med regnet smattrande mot rutorna, vilket i och för sig var rätt mysigt, drog på mig regnstället ibland och tog långa uppfriskande promenader. Eller hälsade på hos dom jag bodde hos, i stora huset för att inte snöa in fullständigt. I det här inlägget presenterade jag ett utkast, som jag provskjutit på pennfajten. Det blev en sammanhängande story som kan läsas fritt från resten. Nu skulle jag ju inte bara skriva utan läsa också, inte bara böcker. En blogg i min länklista Mary har ett skrivprojekt ihop med sin kompis Randy. Dom skriver vart annat kapitel iutifrån tvåolika personer.

EMIL OCH ADAM

Jag hade printat ut det och tänkte läsa det. Dels för att jag tyckte upplägget verkade spännande ( gå gärna in och läs det ) dels för att under det året mitt projekt legat nere så har jag  skrivit på pennfajten och efter deras speciella regler försökt att kommentera och granska andras alster. Jag tror att tränar man i att granska andra, så blir man även bättre på att granska sig själv. Var det dessutom utprintat så kunde jag ju anteckna lite vad jag tyckte, vilket man inte gör på skärmen.

Nu dök ett kreativt problem upp.

Efter att jag skrivit dom tre sammanhängade kapitlen och var riktigt nöjd med dom, så kom min 300 sidorsnoja tillbaka. På något sätt så har jag fått för mig, att eftersom mitt mål är att få boken utgiven, så bör den innehålla cirka 300 sidor. Alla flashiga böcker med hårda pärmar som väger tungt i handen har minst 300 sidor. Nu började min vansinniga sidoberäkning igen. Jag skrev ned den första raden i flera böcker jag hade, för att kolla hur mycket plats en rad tog, räknade rader och kom fram till att en sida i mitt skrivprogram med storlek 12 motsvarade mellan 1,3 och 1,4 sidor i en normal bok. Via helt vansinniga beräkningar av den genomsnittliga storleken på ett kapitel och hur många kapitel till jag hade planerat, så blev boken knappt 200 sidor lång.

SKIT OCKSÅ 😦

Nu tappade jag inspiration, på med regnkläderna hoppade in i Toyotan och  åkte in till Norrtälje, måste ha inspirationen tillbaka. Sprang in i Tullportsgatans paraplyskog och letade bokhandlare. Nej nu sjöng jag inte, jag var bara desperat. Kunde jag möjligtvis hitta någon bok i samma stil som inspirerade mig ? Det visade sig bli svårt, servicen är tyvärr rätt dålig i bokhandeln i sånt här väder. Man betraktas inte som kund, utan som något skumt element, som lämnar vattenpölar efter sig på golvet och verkar vilja förvandla allt där inne till pappersmassa

Dont touch anything.

Det jag kunde komma på var bara tråkiga transportsträckor som skulle få vilken förläggare som helst att somna. Letade desperat, hittade  tillslut något  i en Coopbutik som kunde vara intressant.

”Efter att hon blivit uppsagd från den hippaste PR-byrån i New York och Mr Right lämnat henne så ärver hon ett hem för herrelösa hundar av en gammal faster långt ute på landet”

NEJ SÅ FAN HELLER.

Jag hatar människor som bor i New York, jobbar i mediabranschen och upptäcker att pengar inte är allt. Böcker som handlar om människor som blir fattiga skrivna för en fattig publik som vill bli rika. Fy fan vad förutsägbart, säkert led hon av livspussel också. Den snygge grannkillen i blåställ tittar förbi, så blir dom väl entrepenörer ihop och halvrika i alla fall. Den klassiska moralkakan att det är mycket bättre att vara halvrik på den amerikanska landsbygden än att vara stenrik i New York.

Besviken plaskade jag ut på parkeringen satte mig i Toyotan,  åkte jag tillbaka till min lånade skrivarlya och deppade, skulle allt ligga nere ett år till ?

Det var då Mary kom in och räddade mig.

Vi hade diskuterat i hennes kommentarsfält för en tid sedan angående skildringar av sex i film och litteratur. Hon ansåg att om det var hetero så blev det alltid så förutsägbart med könsrollerna. Jag ansåg att man kunde kladda på vilka roller man ville på personerna och skruva till det. Plötsligt fick jag en ide, nej så kan jag ju inte göra, jag slog bort iden två gånger men den kom tillbaka. Jag hade mixat personligheterna i ett gammalt inlägg med hennes ideer. Nu hade jag ett lesbiskt förhållande på cirka 50 sidor som snurrade runt innanför pannbenet. Men när jag insåg hur vansinnigt slutet skulle bli på hela boken så bestämde jag mig.

Självklart var det vackert väder under veckan också.

GO FOR IT !

Jag blev tvungen att tömma hjärnan och när det var dags att åka hem så hade jag nästan fyra kapitel till klara. Det blev helt vansinnigt, dråpligt, snuskigt och absolut förbjudet. Känner mig otroligt taggad inför hösten, däremot hann jag ju inte läsa Marys och Randys egna projekt. Jag har tagit tag i det efter semestern och kommenterat i alla fall.

Jag lägger nu ut dom tre första kapitel jag skrev under semestern som en flik högst upp. ( Mitt romanprojekt ) Nu kan alla som vill gå in och tycka eller kanske bli inspirerade till något eget, precis som jag blev. Dom där lesbiska kapitlen ligger tyvärr för nära slutet, så dom vill jag inte lägga ut ( men jag kanske ändrar mig vem vet ).

Tack i alla fall Mary,  jag hade nog inte kommit det här utan dig.

KajsaLisa

Kan även passa på att tipsa om bloggen bokbloggsjerka som jag länkar det här inlägget till. En blogg för läsintresserade.

6 svar

  1. oj, va spännande, ska jag gå in och läsa i eftermiddag=))
    Jag har inte så mycket emot att jobba helg, har gjort det i så många år…

  2. Nu förstår jag vad Du gjorde i mina hemtrakter under semestern. Då hade jag inte Dig så långt härifrån förstår jag. Tycker jag känner igen några av bilderna och tror de hör hemma inte alltför långt ifrån mig. Trist att Du blev så dåligt bemött i Bokhandlen. Men de var lite trevligare mot Dig vid Coop hoppas jag. Annars undrar jag vad som har tagit åt dem där…

  3. Nästan ett halvt blogginlägg till min ära, man tackar! 🙂 Kul att du fick inspiration av det där jag skrev, och självklart är det ju så att man kan vrida och vända på könsrollerna och göra det oförutsägbart även med heteroförhållanden, men jag tycker det är så mycket enklare att vara fördomsfri med samkönade dito. Är jätteglad för kommentarerna du skrivit hos oss, väldigt konstruktiv kritik. Ska läsa dina kapitel också när jag känner att jag är på rätt humör så jag kan återgälda tjänsten…ja du vet ju själv hur svårt det kan vara att hitta ett bra tillfälle, hehe.

Kommentera

