• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

LITE MER MATNYTTIGT

I dag fortsätter jag på temat mat eller rättare sagt vår syn på den.

Tack för dom fina kommentarerna igår förresten. en del av er tog just upp det jag ville ha fram hur vår syn på mat förflyttat sig allt mer från verkligheten.

Tänkte berätta en story om just detta. En bekant till mig gifte sig för en massa år sedan med en kille från Nigeria. Just maten efter bröllopet var spännande, en köttgryta som jag var tvungen att ta två portioner av, den första för att bestämma om jag verkligen gillade den. Kryddningen var så underlig att mina smaklökar inte kunde avgöra om det var gott eller inte. Sen bestämde dom sig för att det var gott i alla fall. Den enda referens jag kunde hitta var att smaken på något underligt vis påminde om lukten när slöjdläraren i skolan körde bandsågen genom ädelträ.

En tid senare så dök dom upp hos mig och fikade. Killen var undrande till en sak han sett på vägen dit. Dom hade kört förbi en olycka, där en tjej kört på ett rådjur, polisen var på plats. Många hade stannat och hon satt vid vägkanten och grät. Han förstod inte varför, bilen hade ju inte blivit skadad så det var väl bara att slänga in rådjuret i bagageluckan, köra hem och slakta det.

Det här låter ju väldigt rått, nej jag är inte rasist och killen är jättetrevlig.

Vad det handlar om är något som vi i det här landet inte förstår. Kulturskillnaden mellan människor som saknar mat och vi som har det i överflöd. När jag var i Gambia hörde jag om en familj som stod inför ett problem, vilken av deras döttrar skulle få gå till skolan och lära sig läsa och skriva. Skolavgiften var låg men krockade med att dom behövde köpa in en säck afrikanskt ris. Dom som träffat dom köpte ris åt dom, men hur löste dom det här nästa termin vet jag inte.

Jag lyckades aldrig förklara sambanden för honom och är det någon som fortfarande tycker att hans fråga var konstig, så ställ följande fråga till dig själv.

När grät du senast över ett halvt kilo köttfärs på Willys

Bilden högst upp är mat från Irland, återkommer troligtvis i morgon med del 2 i min Dublinserie späckad med bilder. Om inget annat jag måste blogga om dyker upp först.

KajsaLisa

6 svar

  1. Men det måste väl finnas folk i Sverige som också skulle ta med rådjuret hem och äta upp det? Tror att typ mina föräldrar (40-talister, bor på landet) skulle ställa sig lika oförstående till tjejens beteende som den nigerianska killen.

    Vad är det på toppen av grytan på bilden?

Kommentera

