• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

EN MATIG TRISS

Äntligen drar Fototriss igång igen. Den här veckans tema är mat.

Med tävling hos Coolstuff

Naturligtvis kommer jag som vanligt inte att lägga ut dom bästa och snyggaste bilderna på mat, utan försöka hitta den mest suspekta infallsvinkeln på ämnet. Jag kommer att leta mina motiv tidigt i näringskedjan. Tycker just beskrivningen av mat i media är orättvis. Någon TV-kock höjd till skyarna står vid spisen och slafsar ihop något ätbart. Men då är ju det mesta av jobbet redan gjort.

En bild från ett kvinnligt jordbrukskooperativ i Gambia. Här görs det mat ute på fälten, solen skiner, det är varmt och torrt, den manuella bevattningen är ett hårt slit. Hon på bilden river i åt mig och tycker att skall jag springa runt i grönsakslandet och fota, så får jag baske mig betala en slant till kooperativet. Självklart har hon rätt. Sådana här bilder är ju dom bästa sovenirerna man kan släpa hem.

Visste ni förresten att fiskarna bor i havet. Nej, det är faktiskt sant dom kan andas under vatten. Hade ingen aning om det, innan jag besökte Goa och såg alla fiskebåtar på stranden. Tidigare trodde jag att dom levde ett liv på isbädd och parade sig där. Inte så underligt eftersom rommen låg precis bredvid i delikatessdisken. Nu vet jag att alla fiskare går upp tidigt och vittjar sina nät, långt innan Per Moberg vaknat och dängt det första älgkadavret i diskbänken. Här får dom hjälp av några turister, att få upp båten på land, jättebra turisterna behöver röra på sig lite. Det var tungt, men efter att jag lagt mina 54 kilo på båten, så fick vi upp den dit den skulle.

Men i det här högteknologiska landet håller vi väl inte på så här med maten ?

Jovisst, den här kon går faktiskt att äta, tog bilden i en sommarhage i somras. Nej, det är inte så att alla bönder får kärleksbrev i TV 4, har picnic med ett helt harem i någon kohage och gråter ut mot Linda Lidorfs axel under en ek när dom blir dumpade. Dom flesta gör faktiskt mat.

OTROLIGT MEN SANT

KajsaLisa

38 svar

  1. Gillar verkligen din triss. Den ger oss ett annat perspektiv. Tack för den !

  2. Underbara bilder från Afrika och en fin och annorlunda triss 🙂

  3. Jättefin, annorlunda triss, som tillsammans med din fina text ger tänkvärda synpunkter på matproduktion. Fantastiskt fina bilder!

  4. Tack för den fina berättelsen och bilder! Annorlunda tolkat, kul!

  5. Din triss … lite bättre och med texten ännu bättre – gillar den verkligen. Det du skriver om fisken och kon älskar det eftersom jag förstått att det finns människor som tror att fiskpinnar är fisk och inte vet mer.

    Lägger man upp bilder på verkligheten kan en del tycka att man är ”äcklig”. Vi lever liksom i en stor skyddad verkstad utan verklighetsförankring kring maten.

    Som sagt – bra trissat.

  6. En väldigt bra och tänkvärd triss och med bra text, precis som redan nämnts… bra jobbat!

  7. Härligt perspektiv och lite snällare bilder ur min mages synpunkt just nu. Hungrig och hungrigare blev man av att se alla bilder liggandes ute.

  8. Rapport från en verklighet vi sällan ser men inte desto mindre existerar. Bild och text samverkar och väcker intresse.

  9. Intressant och i fototrissammanhang lite annorlunda bidrag.
    Gillar infallsvinkeln och verkligheten har jag aldrig haft några problem med.
    Kunde inte låta bli att kika vidare i din blogg.
    När jag såg inläggen om Annie Lööv och hennes företrädare blev det riktigt intressant.
    Vissa personer är duktiga på att förmedla ”nyheter” i sin hembygd, kanske t.o.m. sitta ordförande på Hushållningssällskapets årsmöte, men kanslihuset kräver lite mer.
    Som du förstår så byter jag gärna ut hela bunten.
    Ha det bra.

  10. Mycket trevligt trissat från delar av världen 🙂 Fina bilder och trevlig text 🙂 Sedan så fiskar jag själv med nät så jag vet bestyret 😉

  11. Underbart Kajsalisa!
    Ska du se Bonde söker fru i höst? Det är så gulligt med kärleken även om den ska vara ”bra teve”. Trots allt behöver de ju göra småbönder också om inte Sverige ska stanna …

  12. Matnyttigt… Superb triss med ett toppenperspektiv!

  13. Urbra triss!! Tack för din kommentar hos mej

  14. Verkligen annorlunda tänk i ditt matinlägg – uppskattas!

  15. Mat från olika hörn av världen och olika förutsättningar att stilla hungern. Personligt och kul, så fina souvenirer är värda en slant eller tre!

  16. Jag har haft möjligheten att se det du beskriver i olika delar av världen. Tyvärr så är folk i industrisamhället otroligt okunniga. Den här trissen du har publicerat är värd en mycket vidare läsekrets. Stureplansgänget skulle läsa och sätta sig in verkligheten (går troligtvis inte)
    Kolla om DN eller SvD skule kunna ”nedlåta” sig till att publicera. Annars gör nog AB det!
    En stor kram för en guldstjärnetriss!

  17. Det var ett annorlunda grepp om trissen. Gillar alla tre bilderna o texten. Att jobba för att producera mat, mätta sin familj, sitt folk, slita ont från morgon till sena kvällar är nog något vi icke bönder har glömt. Torka, regn, missväxt, en gång i världen var vi också i Sverige beroende. De ”gula öronen”, fina ögonen, gör att jag inte längtar efter biff precis.

  18. Intressant med en blogg om ”utriket”. Intressanta tankar till bild tre 😉

Kommentera

