• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I DUBLIN DEL 1

Äntligen framme på den gröna ön, jag och min kompis Linda skall ha en underbar vecka tillsammans.

Sitter just nu på en buss som långsamt tar oss in mot Dublins centrala delar, från flygplatsen. Vi har köpt varsitt kort som man kan åka på kollektivtrafiken i Dublin med i sju dagar ( 31 € ). Eftersom det går lokalbuss hela vägen in till staden( nr 16 ),  så skippar vi direktbussen som kostar pengar och får en timmas sightseeing genom Dublins förorter. Tyvärr orkade vi inte släpa upp väskorna till bussens övervåning, så vi missade utsikten.

Irländska vädret, nej det är inte disigt, bussfönstren är skitiga.

Börjar närma oss, vi bor på södra sidan om floden, chauffören har lovat att ropa ut när vi skall av, men vi har bytt chaufför.

Det löste sig tillslut, fick det första exemplet på hur trevliga irländare är. Två tanter märkte att vi såg bortkomna ut och när vi förklarade började dom ivrigt diskutera, vilken hållplats som var bäst, eftersom dit vi skulle låg mitt emellan. Upp med väskorna på hotellrummet och ner igen för att undersöka omgivningen.

Den här affären såg intressant ut skall besökas senare.

En heminredningsaffär. Homestyling är ju inte riktigt vår grej, men den här var spännande.

Kromade lösben, något för enbenta HDåkare med attitydproblem.

Varför inte ett pimpat valkadaver. Visst är det härligt att det finns kvar lite orenoverade innerstadsdelar, där sådana här omöjliga affärer kan existera med låga hyror. Inte bara en massa trend, som hemma hos mig i Stockholm.

Linda: Titta !

KajsaLisa: Vaddå ?

Linda: D.A.D handlar tydligen här.

Vi köpte inga lösben eller pimpade  valkadaver. vi uppsökte områdets Pub istället. Förutom att det finns tappkran med Guinness där inne, så är det viktigt att en Pub har anor i den här staden. Det här är tydligen Dublins absolut äldsta Pub. Det finns jättemånga pubar i Dublin som är äldst, men absolut äldst är det nog bara ett tiotal som är. Hur som helst så är vi både hungriga och törstiga.

Vi går in, på matsedeln står det att James Joyce dök upp här ibland och jobbade med sina texter över en pint. Som jag sa är det viktigt att en Pub har anor. Säkert kom Phil Lyniot från Thin Lizzie och Bono från U2 in här dom också och tonsatte James verk. Men eftersom puben har anor, så var det ju inget speciellt med det. Dom som jobbat här länge minns fortfarande år 425 A.C när ST Patrick ramlade in här och omvände några packade kelter till Kristendomen.

Sa ju att Puben var gammal 🙂

KajsaLisa: Skall du verkligen ha rosevin till friterad fisk, det skall vara chips till fisken vet du väl, inte potatismos.

Linda: Ha ha, skiter väl jag i.

KajsaLisa: Kolla min middag, Shepherd pie med en pint Gunness, riktig irländsk husmanskost. Skål Linda.

Linda: Skål på dig din jävla matsnobb 🙂

Jag lyckades få Linda att beställa in en Guinness, när jag tog in min andra efter maten. Egentligen dricker hon mest Buddington som är en engelsk Ale, men den slank ned. Utsikten genom fönstret, så här ruffigt ser det ut bara en kvarts promenad från affärsgatorna. Staden är mindre en Stockholm och inte lika segregerad, måste erkänna att jag redan fallit pladask för den.

Efteråt utforskade jag puben. En sak jag lade märke till här och på flera pubar i Dublin, är att dom verkade rätt små med några bord kring bardisken. Men bakom finns ofta en labyrint med olika små rum där man kan sitta ostört.

Vi var bägge rätt trötta efter resan. Planet gick från Arlanda tidigt på morgonen så  vi hade inte sovit under natten. Gick upp på hotellrummet och softade med TVn, för att vara utvilade nästa dag.

Vilket skulle visa sig behövas.

Mitt första intryck av Dublin är i alla fall att det inte är lika hektiskt som Stockholm. Det finns säkert många fattiga här, men samtidigt är det en smältdegel av olika samhällsklasser, även i dom centrala delarna.  Om man jämför med hur det är hemma hos mig, där dom som har ont om pengar trängs allt längre ut från stadskärnan och innerstan blir ett tråkigt reservat för dom rika.

Vi får aldrig glömma, att det är inte arkitekturen som i första hand gör staden till vad den är utan människorna.

KajsaLisa

6 svar

  1. Har bara varit i Dublin en gång, men det var toppen!! Ni måste testa Beamish och … den tredje stouten dom har=)) Pennys älskade jag… riktigt billig shopping… hihi, ha det underbart!!

    • Jag är hemma nu, så det är försent. Den finns inte på systemet, kollade just. Den var rätt ovanlig i Dublin, kanske vanligare på södra Irland där bryggeriet ligger. Det verkade som Guinness hade kontroll över tappkranarna. Dom hade förutom Guinness en lageröl som heter Harp och en ale som heter Smithwick. Bägge ägs av Guinneskoncernen. Killkenny, såg jag däremot inte till vilket förvånade mig.
      Om du gillar porter och stout, så testa gärna Youngs dubble choklad stout som finns på systemet. Den har kakaosmak och är faktiskt inte äcklig fast det låter så.

  2. Dublin låter coolt. Den staden finns på min önske-resmål-lista. Du drack väl din Guinness på rätt sätt (vänta ett tag innan man börjar dricka) så Irländarna slapp skratta åt dig.

    • Jag har alltid haft dålig karaktär, så irländarna fick skratta. Är du säker på att det inte är ett missförstånd ? Vad jag vet så gäller det när man häller upp den. Först fyller man glaset, sen får den stå på bardisken och vänta så att det sjunker undan sen toppfyller man så man får en skumkrona på en centimeter ungefär. Själv älskar jag att låta överläppen träffa det gräddiga skummet.

  3. Irland är en av alla favoriter jag har! 🙂

Kommentera

