• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISAS VYKORT

Är bara hemma någon dag och packar om för nästa äventyr, har suttit inregnad i en liten stuga med min dator i en vecka. Har skrivit fyra färdiga och två påbörjade kapitel i mitt bokprojekt som legat nere ett tag. Har väl hunnit med en del annat också.

Men ni skall få ett vykort av mig i alla fall.

Igår när det femtioelfte åskovädret drog in kände jag mig inte så social. Dom jag bodde hos hade fått problem. Fiaspelet hade plötsligt bara två gula och tre röda pluppar. En oro spreds inne i storstugan, jag sa att jag skulle gå ut ett tag.

”Herregud gå ut sa dom i det här vädret vad skall det vara bra för ?

”Tänkte försöka fota en blixt sa jag samtidigt som det mullrade så hela huset skakade.”

”Men då blir du ju blöt.”

”Är ni medvetna om att man blir plaskvåt om man  går mellan mitt lilla hus och ert stora hus utan heltäckande regnkläder, blev jag inte blöt när jag gick hit, så blir jag nog inte det nu heller.”

Dom hade inte varit ute på fyra dar, eftersom kvällstidningarna hade talat om att det var farligt, för att kunna hålla uppe upplagan i nyhetstorkan. Dessutom åkte dom bil när det regnade, fast det gjorde dom annars också.

”Kan du inte stanna inne hos oss. Vi kan ha så mysigt, krypa runt på golvet allihop och leta efter den sjätte yatzytärningen som försvann under förra sommarens oväder.”

Nej, nu gör vi så här svarade jag och drog på mig regnstället. När jag gick ut, så kom dom på att dom inte alls ville leta yatzytärningar. Dom ville gå varandra på nerverna och leka Lars Norenpjäs istället.

Jag gick ut i regnet och lämnade semesterångesten bakom mig, gick ned till stranden för att få så mycket himmel att fota som möjligt. Men nu uppstod ett problem, visserligen blixtrade det ordentligt men det fanns ingenting att stå under för att skydda kameran. Långt borta såg jag lite blå himmel, jag väntar ut åskan och fotar när den drar bort, men då slutade det blixtra istället. Den översta bilden blev rätt bra, känns nästan lite vykortslik, om det inte vore för dom där vattendropparna på linsen.

Så till nästa problem, den här orangea tröjan i syntetmaterial är jätteskön att ha på sig under stället eftersom den inte suger upp fukt så man blir så där sunkig. Men när man drar fram den för att torka av linsen så suger den inte upp något alls utan vattnet glider bara runt.

Den här bilden blev ju lite bättre men ljuset vart lite underligt. Nu kom jag på att jag kunde fota regnbågar istället, dom håller sig mer stilla och häller inte vatten över en när man skall fota. Kommer det bara lite mer sol, så kommer det att bli en  jättefin regnbåge.

MULLER

Nej naturligtvis, ingen sol den här sommaren, efter det femtioelfte åskvädret så väntar ju naturligtvis åskväder femtiotolv bakom horisonten. Gav upp, packade ned kameran och upplevde åskväder femtiotolv med mina sinnen istället, Tog en lång promenad genom det.

Jag fick i alla fall frisk luft och slapp två omgångar Memory.

KajsaLisa

Nu blir det Dublin, startar upp bloggen om lite över en vecka. Vi hörs.

2 svar

  1. Det där med åskväder och regnbågar känns igen. Det är enklare att fota regnbågar än åskväder. Det har även jag fått uppleva. Ha en trevlig Dublinresa..

Kommentera

