• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA REKLAMES THE CITY DEL 7

Fortsättning på föregående inlägg.

Vi börjar med ett stilleben, kranen jag berättade om, toan där jag träffade ett spöke och sen en kanon. Den här ön har tillhört flottan från mitten av 1600-talet fram till mitten av 1900-talet.

Utanför torpedverkstaden står prototypen till SJs nya snabbtåg, man har löst problemet med snön på vintern, men behöver arbeta vidare med komforten för passagerarna

.

Det här är ett fyrskepp, bara som en ren upplysning. Kolla vilken skillnad på himlen mellan förra inlägget, kanske skiljer en kvart.

En väldigt lång båt.

Nej, här kommer vi inte in. Hela ön är full med gångar och rum under marken som är sen militären höll till här, någon gång om året öppnas dom och visas för allmänheten.

Vi fortsätter här igenom istället.

Orion är ett museifartyg som tillhört lotsverket. Nu är vi nästan framme vid bron över till fastlandet, Blasieholmen med Grand Hotel och man kan höra den hektiska trafiken från city på avstånd. Just det gör att det känns extra rogivande här.

Men vi fortsätter förbi bron och segelfartyget Af Chapman dyker upp.

Numera ett vandrarhem som faktiskt är billigt att bo på och en mysigare plats att bo centralt i Stockholm finns nog inte.  Länkar till deras hemsida.

Tar och viker av från stranden, fortsätter upp mot Moderna Museet, nej jag skall inte gå in där nu  skiner ju solen. Men dom har lite roliga skulpturer utanför.

Den här ger mig liksom lite konstiga associationer 🙂

Nere vid färjan igen, glöm inte att trycka på knappen så den åker in här mellan Slussen och Djurgården. Men jag tar nästa.

Men var är det som gör att den här ön är värd ett besök ?

Om vi bortser från Moderna Arkitektur och Östasiatiska Museerna så finns det lite andra kulturevenemang. Men även utmärkta grönytor för picnic. Det är lugnt och stilla här, fast det bara är en kvarts promenad från Kungsträdgården. Den här gräsmattan ligger precis till vänster när man kliver av färjan.

Men det som ingen tänkt på är själva läget, man går runt stan på under en timme i innervarv och har utsikt över alla stränder och kajer som ligger på Saltsjösidan. Från Djurgården, Strandvägen, Blasieholmen, Gamla Stan och Söders klippor.

Sen kan man ju tvätta gummistövlar också naturligtvis, om det inte är picnikväder, som jag gjorde i förra inlägget.

Suck, det verkar som dom slår på stöveltvätten igen, varför tog jag inte förra båten ? Kände dom första dropparna, dags för dagens andra oväder. Jaha, bara att dra fram regnrocken ur ryggan igen.

Okej, ön kan sammanfattas som intressant, men läs väderleksrapporten om ni skall hit och försök inte fota under ett träd i ösregn, för det funkar inte som ni ser. Nu skall jag gå fram på bryggan och trycka på den där knappen så dom ser mig. Som jag sa så finns det inget regnskydd och om jag inte står där så kör dom inte nog inte in. Fan vilken tur att jag klätt mig för det här. Tänk att sitta inblåst på en ö mitt i city.

Ger mig fan på att solen tittar fram när jag stiger på.

KajsaLisa

4 svar

  1. Ha ha kom solen?? 😉 Fina stockholms reportage du gör=))

  2. Vilket omväxlande väder Du hade. Jag hade defintivt inte den omväxling på väder när jag var och beskådade Morderna Museet för några år sedan….

Kommentera

