• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA REKLAME THE CITY DEL 5

Alla som tröttnat på regn räcker upp en hand.

Nu skall jag ha lite sol i bloggen. Vi sticker och badar.

Nej, jag har ingen direktlänk till vädergudarna, lägger in lite bilder jag tog förra året.

Var det någon som trodde något annat.

Vi tar spårvagnen ( jajamensan alla Göteborgare, vi är nu uppe i fyra olika linjer. ) Från Alviks tunnelbanestation till Smedslätten

Se när det bara att gå den här gatan ned, så kommer man till Solviksvägen som leder till Solviksbadet.

Vi befinner oss i en av Stockholms lyxigare moderatförorter, full med gamla trävillor från 20-talet. Som motpol kan jag nämna att om man tar spårvagnen en hållplats till, så kommer man till Ålstensgatan. Där bodde den Socialdemokratiske Statsministern och landsfadern Per Albin Hansson. På den hållplatsen fick han hjärtinfarkt och avled  natten den 6 Oktober  1946, på väg hem från regeringskansliet. Man kan ta en liten omväg till badet och promenera Ålstensgatan ner , då går man förbi dom vita funkisradhus där han bodde. Sen är det bara att ta till vänster på Alviksvägen  till badet.

Men nu ska vi bada.

Vad är det då som gör det här badet så speciellt. Badet ligger i en av dom mest dyraste områdena i Stockholm, men är inte flashigt alls. I det vita mexitegelhuset fanns tidigare en servering och ett gym som har konkat. Man får alltså ta med sig fika när man skall hit. Mycket mammalediga morsor med småbarn och hunkfaktorn är nästan obefintlig.

Det är nämligen så här, att den här vyn brukar jag tröttna på efter ett tag, när jag skall sola, även om jag naturligtvis uppskattar den. Då lägger jag mig på magen, läser en bok och bränner sönder ryggen. Den här badplatsen består av en sandstrand som övergår till en grässluttning som lutar. Lägger man ut en badhanduk och ryggan under huvudet, kan man ligga och sola med utsikt mot vattnet och land på andra sidan. All båttrafik som kommer från Saltsjön genom Slussen inne i stan går här in i Mälaren, finns hur mycket som helst att ligga och titta på.

Här kan man ligga och filosofera i lugn och ro.Både fritids och passagerarbåtar passerar.

Visst finns det bättre bad inne i stan om man vill se på folk, Rålambshovsparken på Kungsholmen till exempel, men vill man ha lite lugn och ro är det här perfekt.

Passagerarbåtarna går bland annat till Skokloster och Mariefred, längre in i Mälaren.

Nu skall jag i alla fall passa på att njuta av solen, i mitt nästa inlägg i serien, när vi skall se alla innerstans kajer ( nästan ) på en timme, så kommer det att vara ett satans oväder.

Som jag sa, bilderna var från förra sommaren, nästa reklame the cityinlägg är från i år.

Lägger in en liten badvideo som verkligen känns sommar, även om min lilla gräsplätt till strand inte kan konkurrera med den här. The Offspring har släppt en ny CD, tycker ni formatet känns fel så kör den i helskärmsläge.

( Klicka på dom fyra markerade hörnen höger om youtubeloggan )

Jag har faktiskt inte badat än i år.

KajsaLisa

10 svar

  1. Soool… Japp!! I mängder.
    Har iofs funnits bra dagar..
    MEN…. för kallt i vattnet!

    Misstänker att det blir inget riktigt bad för min del förrens i Augusti då jag skall med sonen till Turkiet.

    Ha en fin helg!

  2. jag räckte upp handen på en gång 🙂 badat har jag gjort en gång och det var redan i maj när det faktiskt var varmt i en period, trodde att det skulle bli mycket badning den här sommaren, jag trodde det då alltså men som det har blivit så blir det väl kanske inte alls mer i år
    sorgligt att man måste ta till förra årets bilder för att få se solen och värmen
    Sv: nja, de tycker inte om kloklippningen men jag tar det försiktigt och berömmer dem efter varje klo jag klipper så…..
    kramar

  3. Jag räcker genast upp hand. Jag har tröttnat på regnet och inte ens jag har badat i år i sjön eller havet. Det brukar jag göra före midsommar. Är det riktigt varmt brukar jag ta mig ett dopp i slutet på maj, Men i år hotade de ju med snö då…

  4. Med absolut ingen relevans alls till ditt inlägg så vill jag meddela att du har kommit med på kommentarstoppen för juni månad på min blogg.

  5. Badat i år i Sverige…..vi har 16 grader i havet. Skulle inte falla mig inatt hoppa i. Vädret är lite si och så dessutom. Mest mörka moln, men ibland så…… Tack för bra tips på strand. Vi brukar inte ta oss tid att bada när vi är i Stockholm. Vi har ju hela Västkusten inpå knutarna! 🙂

Kommentera

