• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA GÖR KARRIÄR

Känns som det är min tur nu, jag har bestämt mig, skall göra karriär. Alla gör karriär nuförtiden, kan väl inte vara uska hela livet.

Det gäller att vara på hugget och visa framfötterna redan på anställningsintervjun, visa att man är hungrig på att göra karriär.

Nummer 246, då är det min tur, går in på kontoret och slår mig ner.

Arbetsförmedlaren : Jaha, du heter alltså Kajsa Ström och söker en plats i Fas 3 hur länge har du varit arbetslös ?

KajsaLisa: Nej, jag är inte arbetslös, jobbar som uska, tänkte byta jobb och göra karriär.

Arbetsförmedlaren : Va hur menar du ?

KajsaLisa: Okej jag förstår vad du menar, du undrar varför jag vill in i Fas 3, den frågan ställer man ju alltid när man anställer. Okej, varför just Fas 3. Jag vill ju jobba någonstans där man kan klättra, Fas 3 började ju 2006 när Alliansen tog över sen har det ju blivit en succe med 30000 personer, inte ens Volvo har ju så många anställda. Kan tänka mig att börja långt ner i organisationen, ni är ju inne i en otrolig expansionsfas, man kan ju jobba åt er överallt, ni finns ju på fler ställen än Dressman. Det är väl lite som IKEA var en gång, blir för stort för Sverige och expanderar globalt. Jag har ingen familj så jag kan tänka mig att flytta utomlands.

Arbetsförmedlaren : Utomlands ?

KajsaLisa: Ja, börjar jag nu, kanske jag kan tillhöra Fas 3s ledningsgrupp i Paris, när ni öppnar kontoret där. Sen måste jag ju säga att eftersom under 2 % lämnar Fas 3 för jobb på den vanliga arbetsmarknaden så måste ju folk trivas hos er. Snacka om låg personalomsättning.

Arbetsförmedlaren : Men det går inte!

KajsaLisa: Det går visst, kolla mitt CV.

Arbetsförmedlaren : Men det är ju ett blankt papper ?

KajsaLisa: Javisst, hela affärsideen går ju ut på att man tar in folk som inte får göra någonting. Jag är jättebra på att göra ingenting, står ju där. Skall jag ta mina löneanspråk nu ?

Arbetsförmedlaren : Lön ? Dom i Fas 3 får ingen lön.

KajsaLisa: Ingen lön, jasså är det därför ni kan ta in så mycket folk ? Nej då får ni nog sätta någon annan på det här jobbet. Tack och adjö.

Äsch, jag fortsätter väl som uska ett tag till. Men att under 2 % i personalomsättning när dom inte ens betalar lön låter konstigt.

”Jag kan inte komma på något alternativ som är bättre än regeringens politik.” Uttalade Bettina Kaschefi, statssekreterare hos  arbetsmarknadsminister Hillevi Engström för en tid sedan om Fas 3. ( Länk )

Detta säger väl något om Alliansens kompetens att komma tillrätta med arbetslösheten.

KajsaLisa

10 svar

  1. Ja och inte kan man klättra i karriären som uska… Såvida man inte vidareutbildar sig, men jag själv ids inte med det och tror inte att det blir bättre. 🙂

  2. Nästan det sjukaste med alliansen politik (0ch den är sjuk i sig) är alla ”hurra-rop” som folk kastar in. Om Hur bra arbetslinjen är, att det är trams att det inte finns fattiga, att så många färre är sjukskrivna nu (de får socialbidrag eller inget alls) osv..

    HURRA för alliansen…

  3. haha, fas 3 är bäst säger dom som kan… inga papper att fylla i… bara extra jobb mån-fredag 8-17 räknas… annat än att gå på vanlig a-kassa det=))

  4. ps. smörgåstårtan var väldigt enkel att göra… god vet jag inte än, men alla ”delarna” var goda;)

  5. Haha,skönt att få skratta åt Fas-3 eländet nån gång…

Kommentera

