• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

KAJSALISA DRAR TILL SKOGS DEL 2

Det blev lite bilder över efter min fototrissexpedition i Lördags, sen hände det ju en sak som jag skulle berätta om.

Det första jag stötte på i skogen var ett friluftsgym, man behövde inget gymkort och det var dessutom gratis dusch idag under hela träningen.

Men nu är vi inne i skogen. Alla som fortfarande anser att gummistövlar är en modehype, häng på nu på skogspromenad,kul att se saker ur ett annat perspektiv liksom .

Träden är lite fåfänga och står och speglar sig som ni ser på pölen har det slutat regna, men jag är glad att jag tog regnkläder, allt är pissvått här i skogen och kommer det en vindpust så blir det en störtskur ur trädkronorna, dessutom ……….

håller hela Mälaren på att tippa över. Jag tror inte det där trädet kan hålla emot så länge till. Blötare än så här kan det nog inte bli, bara att dra igen huvan och klamra sig fast i något.

Men överlever jag kommer bilderna jag tar efteråt att bli skithäftiga 🙂 .

Jag klarade mig, det här trädet som var sista bilden i min fototriss tolkade många som ett sockerdricksträd. Jag kanske skall göra det lite otäckare, tycker ni inte hålet i trädet påminner om masken som knivgalningen i skräckfilmen Scream hade på sig ? ( creepy music )

Nu till den storyn jag höll inne på.

När Lufsen och jag kom ut i skogen tittade solen fram. Det stod en kvinna under ett träd och höll fram något i händerna, jag blev nyfiken och gick fram.

Hon hade hittat den här fågelungen dyngsur mitt på gångvägen, där det både sprang hundar och katter. Troligtvis håll den på att lära sig att flyga, men fjädrarna var för blöta för att den skulle kunna lyfta och den pipkvittrade hela tiden. Hon testade att sätta ned den och den hoppade runt och faxade så den lyfte några centimeter.  Hon hade blåst den torr och värmt den i en halvtimma. Men vad skulle vi göra nu ?

En man som troligtvis var bättre på fåglar än vi, kom förbi och berättade att föräldrarna matar dom även på marken. Den kvittrar bara för att dom skall kunna hitta den i gräset.

Det var bara att sätta ned den och gå därifrån. Hoppas naturen var på bra humör den här Lördagen och lät den överleva.

KajsaLisa

12 svar

  1. Vilken liten söting!! Håller en tumme att mamma och pappa var nära;) tycket sockerdricksträdet är perfekt!! =))

    • Vi får hoppas att den klarade sig, men det kändes hårt att gå därifrån. Man fick sig en tankeställare, mitt bland all grönska och fågelkvitter utspelar sig tragedier hela tiden. Tur att det var hon som hittade den och inte en katt.

  2. Vilken söt liten fågel. Jag brukar hitta sådana ibland vid Mitt Sommartillhåll. Då brukar jag sätta upp dem i närmaste träd. Men en del fåglar har sina bon på märken och de skall sätta ned där. Så det är lite skillnad på fåglar och fåglar. Hoppas det gick bra för den lilla söta fågeln. Sockerdricksträdet var riktigt perfekt som ugglebo. De brukar gilla sådana träd…

  3. Oj, hoppas att skatorna var lååångt borta just den dagen.
    PS. Jag läste APG29 och jag undrar hur han får ihop det.
    Självklart är att arbetsmiljöverket ska in och kolla regler och rutiner i samtliga djurparker i det här landet – sedan förstår jag inte varför vargar måste finnas i närheten av tätbebyggda områden. Det är ett rovdjur som hör vildmarken till och är absolut inget gosedjur!

    • På något sätt så känns det som det finns en parallell till den där unga tjejen som arbetade på häktet och blev ihjälslagen. Man spar in på folk vilket kan få hemska konsekvenser.

  4. Härliga bilder och tillhörande historia. Fågelungen var för söt 🙂

  5. Ungefär samma sak hände hos oss, en skatunge satt på marken och pep samtidigt som mamman kraxade vilt ovanför och hade fullt upp med att mota bort kajor som cirkulerade runt över ungen. Jag tror att det gick bra i alla fall, men naturen kan vara ganska grym också. http://justnujusthar.wordpress.com/2012/05/31/djurens-barnkammare/

  6. Ser ut som du fick en fin (och blöt) tur ute i skogen i alla fall!
    Mysigt med träning ute i det gröna, som byte mot gymet hela tiden. =o)
    kram

Lämna en kommentar