• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA REKLAMES THE CITY DEL 4

Som ni ser har jag gett min nya serie en banner

Det här serien handlar om Stockholm, en stad som blivit allt för fokuserad på botoxläppar och rosa skjortor som hänger i en gatukorsning där man kränger sprit. Serien är till för att återupprätta den här stadens skamfilade rykte i bloggosfären och är alltså  ingenting för Stureplanwannabees.

Nu till del 4 i min serie som inte handlar om Stureplan

Dom två föregående avsnitten i den här serien, var nog ingen bra reklam för mitt Stockholm, grått och regnigt. Sanningen är nog den att jag passar på att ströva runt med kameran när det är sånt väder, skiner solen har jag annat för mig.

Som den här kvällen, vi skall gå på teater.

Den här teatern är rätt väderberoende, eftersom den spelas utomhus. Visserligen kan man ju klä sig för det, men skådespelarna måste ju kunna göra sitt jobb också. Lite lotteri, men man brukar vänta in i sista stund för att se om det går att spela. Men den här kvällen är ju ingen tvekan.

Jag har tagit tunnelbanan till Aspudden på södra sidan om stan och gått ned till Vinterviken. Platsen är nog mest känd för att man lät Alfred Nobel hålla till här ute och experimentera med sin uppfinning dynamit efter att han sprängt sin fabrik och brorsa i luften inne på Södermalm. På den tiden var det rena rama landet här ute så här utgjorde han ingen fara för Stockholmarna.

Jag kommer kanske att återkomma till den här platsen i ett senare avsnitt, för den verkar rätt häftig. En liten höstvandring bland färgglada löv och en varm kopp te efteråt.

Har man inte egen picnic med sig, kan man köpa korv fika och dricka, billigt. Dessutom finns det ett par sådana här. Lika bra att passa på innan dom börjar.

Medan jag sitter här inne kan jag berätta lite om Parkteatern. Den ligger under Stockholms Stadsteater och firar 70 år i år. Den har överlevt den tiden när beslutsfattarna tyckte att vanligt folk behövde folkbildning och kultur. Inte som nu när dom tycker att vi behöver marknadslösningar, mer marknadslösningar och ännu mer marknadslösningar. Sen behövs ju nedskärningar också när deras marknadslösningar havererat. Nu förstår ni hur länge sedan det var dom kom på iden med parkteater.

Teatern turnerar runt i parkerna i stan, naturligtvis är det gratis att komma och titta. Det finns även barnteater med clownen Manne, som spelat så länge jag minns. Såg honom själv när jag var lite mindre.

Lägger in en länk ifall någon är intresserad

Länk till barnteatern

Men nu börjar det Parkteatern ger.

Fröken Fleggmans mustasch

Tyvärr gillade dom inte att man fotade, men Linda tog några bilder åt mig i smyg med sin Iphone. Den här helt vansinniga komedin skrevs av Hasse Alfredsson och Tage Danielsson för jättelänge sen.

Handlingen i korthet: Det är trettiotal, Tomas Bolme spelar en adelsman som festat upp hela sin förmögenhet. Hans slott övertas av den elake direktör Vresig som senare blir mördad och ersatt med sonen Kol-Erik Vresig, man får följa dom, Fröken Fleggman som är husa och en mystisk lång man som tappat minnet genom 1900-talet.

Handlingen är så tunn den kan bli och ersatt med vansinniga infall. Skrattade ordentligt.

Så där, fick till en bild när skådisarna tackades av publiken. Bor ni runt Stockholm eller har vägarna förbi så kolla länkarna. Kanske spelar dom nära dig, eller så får du chansen att stifta bekantskap med en förort ifall du är här som turist.

KajsaLisa

2 svar

  1. det är trevligt med friluftsteater 🙂
    Sv: det var nog inte bastubadandet i sig som gjorde det utan att jag är typ-1diabetiker
    kramar

Kommentera

