• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

EN ROFYLLD TRISS

Veckans fototrisstema är lugn och ro. Jag höll på att fastna i det första exemplet, med ytterligare två bilder därifrån. Men sen kom jag på ett par andra infallsvinklar.

En lugn rofylld plats.

Jag var ju i norra Goa i Indien strax innan jul. En dag tog vi en taxi till södra Goa sådär 10 mil därifrån. Här härskar lugnet, inga barer, diskotek affärer eller annat. Långa sandstränder som den här, man kan hyra hyddor att bo i, sen finns det beachshacks som serverar billig mat, en kiosk med livets nödtorft, öl tandkräm tvål tobak och annat, så ett internetcafe naturligtvis. Tyckte dom som turistade här rörde sig lite långsammare. Det som syns i förgrunden är några strandsatta krabbor som jag lade tillbaka i havet.

Kontrasten

Ibland tänker man inte på att det är rofyllt, man behöver något stressat i bakgrunden för att upptäcka en rofylld plats. Orkaner ha i mitten ett ställe där det är vindstilla, orkanens öga. Det här kanske är Stockholms öga med stress och kaos runt om, anstränger man sig kan man höra trafiken. Återkommer om några veckor till den här platsen i min Stockholmsserie.

Inre ro.

En sån här dag kan man uppleva lugn och ro om man klätt på sig ordentligt, snöstormen sliter i huvan på jackan, genom öppningen ser man snön virvla förbi. Bussen är försenad, den på bilden går åt fel håll. Sätta sig på bänken och läsa en bok går inte, den skulle bli full av snö och man kan inte bläddra i tjocka handskar. Det finns två alternativ, antingen stressa upp sig eller gå in i sig själv. Det är nu man får dom kreativa ideerna. För riktig lugn och ro hänger inte så mycket på platsen, den måste vi hitta inom oss själva.

Kommer bussen så kan man ju alltid vifta förbi den och ta nästa om man inte tänkt klart.

KajsaLisa

56 svar

  1. Bra trissat.

  2. Härligt trissat med fina bilder!

  3. jag tycker om din triss med förklaringarna, jo, lugn och ro måste vi hitta i vårt inre
    kramar

  4. Ett filosofiskt inslag dina bilder – bra för själen!

  5. Ja, den inre ron är viktig för själen, för att uppnå någon form av balans. Särskilt i vår stad Stockholm. Skillnaden blev väldigt markant, tänker på den fina bilden från Goa!

  6. Snygg triss! Den första ger ett skönt lugn!

  7. Att gå in i sig själv ger ro men jag måste säga att jag har svårt för det när jag fryser.. (och jag fryser ofta när det är kallt och jag väntar på bussen även när jag har thermobyxor och päls på mig 🙂

  8. beautiful triss! love the first one 🙂

  9. Det var en deilig triss.
    Og du har så rett freden og roen må man ha i seg selv, men det hjelper med en fin plass også.
    Ha en deilig søndag 🙂

  10. Du har så rätt, utan ro i själen kan det vara svårt att finna ro alls. Gillar de starkt kontrasterande bilderna i din triss!

  11. Dessutom tycker jag, när det regnar eller snöar och man är tvungen att ge sig ut, så är det så tacksamt då man kommer hem och in in värmen igen, och då blir man ju belönad med värme, lugn och ro… typ 🙂 Fin triss!

  12. Fin triss. Som resenörd gillar jag särskilt första bilden. Har aldrig varit i Indien…

  13. Gör ett nytt försök hos dig, WordPress är kinkiga med vilka som får kommentera, speciellt om man har ett gammalt konto hos dem på sin mail-adress.

    Gillar kontrasten i dina bilder. Egentligen handlar ju allt om inre ro, att finna den var man än befinner sig. Det runtom är egentligen bara geografi. Fina bilder :0)

  14. Själv hoppade jag över Fototriss denna vecka. Känner att jag behöver lugn och ro. Bloggade om åska istället.

  15. Så fint skrivet om lugn och ro, du har helt rätt men jag tror ändå jag hittar mest lugn och ro i första bilden, fint!

  16. Bild 1 och två tycker jag mycket om, bild tre blir jag stressad av att se. Inte mera vinter nu, tack. vill inte bli påmind:).

  17. Kreativt och riktigt tänkvärt!!!

  18. Så fina tankar du har om temat och om dina bilder. Tack för din kommentar. Ha de gott.

  19. Ibland kan man hitta lugn och ro på de mest oväntade ställen. Som du så riktigt säger, det handlar oftast om vilken inställning man själv har. Fint trissat!

  20. Fint trissat! Lugn och ro måste komma inifrån… gillar dina tankar.

  21. Fin och tänkvärd triss! Tänker ofta på hur galet det är när folk är villiga att, med livet som insats, kasta sig rakt ut framför en bil för att hinna med bussen fastän det kanske kommer en ny om några minuter.

  22. Mot alla odds och mycket motvilligt återkommer jag hela tiden till din sista bild med den halva bussen i snöyra. Antingen är jag pervers eller så har du fångat en fin bild och skrivit en bra text. Var god välj 😉

    • (Fniss ) Nej, jag avstår nog det. Allt ligger ju i betraktarens ögon. Men hade jag tagit den texten till första bilden hade ingen reagerat. Man måste provocera för att budskapet skall gå fram 🙂

  23. Nää det är nog ingen mening att jaga upp sig där i snön…bussen kommer absolut inte fortare…..

  24. Fin triss. Jag trodde Goa var rätt mycket rave’n’rock och sex’n’drugs. Men det finns tydligen lugn och ro även där. Djärvt att påminna oss om vintern när det tycks tveksamt om det blir någon sommar i år-. 😀

  25. Kontrasten blev min favorit ser så härligt osvensk ut;-)
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2012/06/09/8055903-fototriss/

  26. Underbara tankar – mer sådant i vardagen !

  27. Bra jobbat – som vanligt. Det gäller att kunna se var man kan hitta lugn och ro….. har man det dessutom inuti finns det ju där jämt! 🙂

  28. Härliga och annorlunda bilder från olika platser och årstider.
    Fint trissat!

Kommentera

