• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

NÅR MARKNADEN SJÖNK IHOP

Ekosystemet satt vid det stora konferensbordet.  Dom ockrafärgade tapeterna, takmålningarna och dom tunga sammetsgardinerna gav rummet en exklusiv 1700-talsprägel.  Här vid bordet hade många statsmän gjort upp under seklernas gång.

Mitt emot Ekosystemet satt hela G8-gruppen som bestod av sju allvarliga herrar i mörka kostymer med slips, samt en kvinna.

”Jaha, vi sa 10 minuter efter lunch”, sa en av männen.” Inte mer,  marknaden väntar redan utanför och börjar bli otålig.”

Ekosystemet skruvade lite på sig och svarade,” jag håller på att kollapsa.”

Länk.

Hela G-8 gruppen tittade på Ekosystemet och ryckte på axlarna.

”Men jag trodde ni brydde er” klagade Ekosystemet, ”för några år sedan var det ett himla hallå, med Al Goore, växthuseffekten och annat.”

”Ja, ja,” svarade en av männen, ”men det var innan finanskrisen, Eurokrisen, Greklandskrisen och alla andra kriser. Vi har faktiskt bolagsstyrelser, Direktörer, aktieägare och banker som skall räddas och då kan vi ju inte pyssla med djur och blommor. Vi har också krav på oss.”

”Men jag börjar känna mig så varm har nog feber.”

Angela Merkel lutade sig fram och kände på Ekosystemets högra lövklädda gren. ”Kanske ett par grader, med du behöver ju inte kollapsa just nu, vänta ett par generationer. Vi har fullt upp med att rädda Euron, det vore ju jätteskämmigt om den gick åt helvete för alla oss europeiska politiker, vilken prestigeförlust.”

En av männen konstaterade att dom tio minuterna hade gått och slängde åt Ekosystemet en servett, för att torka upp den smälta polaris som blött ned stolen. Marknaden skulle sitta där sen och man ville ju inte irritera den. Sen bad alla Ekosystemet lämna rummet.

Utanför satt marknaden bekvämt tillbakalutad i en förgylld 1700-talsfåtölj, den tittade föraktfullt på Ekosystemet och frågade, ”det är jag som regerar, trodde du verkligen att dom skulle bry sig, fan vilken tid det tog.”

Ekosystemet suckade bara sen svarade det, ”det är säkert som du säger, men jag har funnits bra mycket längre än dig och har du tänkt på en sak ?”

”Nä vaddå,” svarade marknaden ointresserad.

”Den dagen jag kollapsar på riktigt upphör du att existera.”

Marknaden hoppade till, sjönk ihop i fåtöljen och Nasdaq stängde på minus 27%

KajsaLisa

12 svar

  1. […] KajsaLisas blogg – När marknaden sjönk ihop, Durmer – För några år sedan läste jag boken 6 grader, Cornucopia – […]

  2. Nu är det mycket att göra med kriser både här och där….. undrar om det finns Euro om 10 år.
    Svar: Det är inte så lätt att åka från den norra till den södra sidan av ön och tillbaka igen….

  3. Dessa duktiga herrar och kvinnor litar jag inte på. kram

  4. Å fyffan va skrämmande….grymt bra skrivet!

  5. Tänkvärt. När jag göär mina undersökningar så frågar jag om vad som är en prioritering ibland. Tillväxt eller klimatet.. Varje gång någon säger att tillväxten är viktigast just nu tänker jag att tillväxten spelar ingen roll egentligen!

    På bilder är det 8 herrar och en dam.. G9-möte eller har någon smugit sig in på sidan?

Kommentera

