• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

GAMLA BLÖTA SAKER

Fortsätter väl på skitvädertemat, ett inlägg till.

Men nu handlar det om veckans fototriss med temat gammalt.

Gammalt kändes på något sätt för enkelt, hur många kort har man inte med något gammalt på. dessutom är ju uttrycket relativt, gammal mjölk är ju inte så gammal egentligen.

Just i går kände jag att jag ville göra något kreativt, men alla jag ringde kände för att sitta hemma och gnälla på vädret. Det började i Torsdags med ett kraftigt åskväder sen hade det nästan oavbrutet hällregnat och termometern visar på 5 grader. Skulle ändå ut med Lufsen, vet ett slott med en park jag brukar promenera i, där borde det väl finnas motiv som passar till temat. Eftersom allting är väldigt blött ute så blir säkert färgerna jättehärliga. Dom som springer Stockholm Marathon har det värre

Nu glömmer jag att det är den andra Juni, tjocktröja regnrock och gummistövlar, koppla Lufsen, sen ut och fota.

Blött stilleben.

Stuprör är roliga regnmotiv, ett stilleben där även vattnet står stilla när man fotar. Liten bländaröppning och lång slutartid för att frysa vattnet i luften. Men det som fryser mest är mina fingrar, jag har aldrig saknat handskar i Juni tidigare, det är ju fan inte klokt. Börjar bli för stel i fingrarna för att fota, får röra lite på mig. Just det, höll på att glömma, gammalt var det. Stupröret har flagnat kullersten i gammal stil. Lite fjolårslöv och en rostig avloppsbrunn.

Grillergrind

Slottsparken, ett gammalt staket valde tillslut den här i bland flera andra motiv jag tog. Dels för att visa belöningen för att klafsa runt och fota i det här vädret. Titta vad gröna träden är., så här fina blir dom inte under en värmebölja. Däremot är det ingenting att stå under när det regnar, för efter dom här dagarna så regnar det nästan mer  under träden vilket tyvärr syns på vattenfläcken. Men jag får väl kalla den konstnärlig.

Sen är finns det en story kring bilden som är rätt dråplig. Lufsen är van att matte förflyttar sig rakt fram mellan två punkter i terrängen. Nu fick jag sådana där kompositionsgriller i huvudet. Grinden skulle stå halvöppen för den skulle komma med på bilden, men inte stängd. Betraktarens öga skulle följa stigen bortåt i parken. Den var vidöppen när jag kom, gick fram och ställde den i rätt läge, tillbaka för att fota, då blåste den upp. Gick fram och öppnade, tillbaka igen, shit nu ställde kameran om sig, medan jag fixar det  blåser grinden upp ingen. Går fram och försöker stötta den med en pinne, tillbaka nu då ?

Vid det här laget har Lufsen blivit totalt förvirrad och kopplet som jag har runt handleden dras åt alla möjliga håll när jag skall fota. Men det blev ju en bild tillslut.

Olika nyanser av brunt.

Ibland vill man ha en gammal yta på någonting nytt, järn rostar om man inte målar det, det här konstverket är nog inte så gammalt, men kolla in färgerna, vätan förstärker nyanserna.

Avslutade med att uppsöka närmsta bensinstation för att belöna mig med en kopp varmt kaffe och en sån där god kokt korv som det smäller om när man sätter tänderna i skinnet. Åkte hem och efter att Lufsen stänkt av sig sitt vatten på mig tog jag av mig vattnet och hängde upp det. Sen medan han fortsatte sitt projekt med att mögla ned soffan i vardagsrummet så satte jag mig framför datorn för att pyssla med mina bilder medan regnet smattrade mot rutan.

Så nu vet ni vad man kan göra om det blir skitväder på semestern.

KajsaLisa

32 svar

  1. Ja det känns som en kall höstdag nu. Fint blommönster på sista bilden. Ha en fin Söndag! 🙂

  2. Ha ha, gillar dina förklaringar till bilderna=)) fin triss (stackars hund;)

  3. Härlig fin triss med glimten i ögat och att lite regn skadar väl inte när man får så fina foton.

  4. Finfina bilder i din triss! Rengväder och kyla är ingen hit, särskilt inte när det står 2 juni i almanackan…

  5. Det är alltid lika läs- och sevärt här!!! Du är skicklig med kameran och kombinerat med texten sitter jag här och fånler trots ösregnet hos både dig och mig. Bra jobbat!

  6. 🙂 jag känner igen det där när man ska fota och har hunden med sig och det drar i kopplet precis när man ska knäppa.
    Här uppe i norr har det också regnat i helgen, tråkigt, fin triss!

  7. Bensinstationer är bäst.
    HA en skön vecka

  8. Så fin triss du har gjort, med fin text! Gillade verkligen dina bilder. Tror att Molly hälsar till Lufsen, ”fy för den lede när matte ska fota en massa konstigheter!”
    Vill du så kan du kolla min länk från Citytunneldagen
    http://elsasdotter.blogspot.se/2012/05/oppet-hus-citytunneln-ovan-jord.html
    På stan idag, bedrövligt!

    • Visst, det är ingen ordning på matte alls 🙂 Var ute rätt länge idag också, fick trösta mig med att det var dubbelt så varmt som igår. tio grader. Kollar din länk senare.

  9. Vilka gröna nyanser i träden, otroligt snyggt, fin triss du fixat, och jag tänkte exakt samma sak, gammal blir ju sakerna, först i förhållande till annat. Jag är ju med mina 44 år, gammal för en 10 åring, men i ögonen på en 80 åring, är jag ju bara ungdomen 🙂

    • Precis, det gäller att ha rätt sak bredvid när man fotar, allt är ju relativt. Hoppas jag inspirerat andra att testa att fota i regn, färgerna blir fantastiska och tiden bara rinner iväg. Mycket roligare än att sitta hemma och gnälla på vädret.

  10. Gammal ”hederligt” regn minsann 😉
    Snyggt trissat!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  11. Härlig beskrivning och snygga bilder!

  12. Härligt triss, så mysigt det såg ut vid slottsparken 🙂

  13. En jättehärlig triss. Stupröret är kanon! 🙂

  14. Snygg triss. Suveräna bilder i regnvädret. Även här har det öst ned…

  15. Det verkar som om sommarvädret norröver är ännu värre än här i Skåne där alla också klagar på det. Men du fick ihop en bra triss. Fast du kanske skulle behöva en assistent när du är ute och fotar. För att hålla reda på rekvisitan och så vidare.

Kommentera

