• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

LOREENANALYS

Det mesta är väl skrivet om Loreens första plats i schlagerfestivalen. Till och med jag som knappast gillar tävlingen har hyllat henne. Mina enda insatser i det programmet är att jag hejade på Lordi och telefonröstade på Brandsta City Släckers för bra många år sedan.

Den som utmärkte sig mest var Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder som Twittrade ”Sverige ?”. Sen försökte han tona ned alltihop med ursäkter som att dom inte sjöng på svenska. Men vi vet alla vad han syftade på. Vi kanske skall vara glada för att partiets ledning består av en massa klantarsel, dom försöker hela tiden tona ned sina dunkla budskap, sen avslöjar dom sig i alla fall.

Men den här gången fick faktiskt Björn Söders twittrande mig att tänka till. Inte för jag håller med honom eller att jag tror att vi svenskar generellt är rasister, men hur ser vi på dom som har föräldrar som är födda utomlands ? Det finns ett politiskt korrekt uttryck som heter andra generationens invandrare. Vad menar vi, springer deras föräldrar över gränsen och föder och sen kryper ungen tillbaka in i Sverige ? Dom pratar flytande svenska och har kanske aldrig besökt det land som deras föräldrar kom ifrån.

När det gäller Loreen så har vi tagit henne till våra hjärtan som en helyllesvensk. Även jag blev glad eftersom så kallade hederskulturer ofta får oss att generalisera. Här ser vi en tjej med föräldrar som säkert stöttat henne och låtit henne blomma ut för fullt. Det goda exemplet, som visar att det är inte alla invandrare som släpar med sina döttrar utomlands, i tolvårsåldern för att bli bortgifta.

Men låt oss nu göra ett experiment, tänk efter själva, jag är själv inte så säker på hur jag skulle resonerat.

Tänk om Loreen aldrig upptäckt hur duktig hon var på att sjunga. Hon växte upp i ett miljonprogramsområde utanför Stockholm. Skolan hon gick i gällde trenden att resultaten glider isär, skolor i fattiga områden har ofta sämre resultat.  Stockholm är otroligt segregerat med mindre studietradition, barnfattigdom och andra hinder, i dom områdena.  Hon kom aldrig in på gymnasiet. Nu är hon väldigt mycket invandrare. Men hon är envis, hon tar körkort och börjar jobba med det som många invandrare gör i Stockholm.

Kör hem fulla svenska Svenne Bananer från krogen på Lördagskvällarna.

En kväll kör hon hem ett par som varit på parmiddag i sin Taxi, ut till en helsvensk villaförort på norra sidan. Även om hon inte vet om att hon kan sjunga så är hon naturligtvis lika trevlig och har sin personlighet. Hon småpratar med paret på perfekt svenska. Dom stiger av i Sollentuna betalar och säger godnatt. När dom gått in så ringer telefonen, det är värdinnan för tillställningen dom varit på som är lite orolig. I dom här kretsarna åker man bara tjänstebil, om man inte flyger i tjänsten eller ska på semester i Thailand naturligtvis. Värdinnan är orolig för om dom inte fick tag i en taxi och varit tvungna att åka sån där farlig kollektivtrafik hem på Lördagsnatten, man läser ju att det händer en del.

”Nej, svarar mannen, det var en invandrartjej, som körde hem oss, trodde bra att männen bland invandrarna körde Taxi, väldigt trevlig faktiskt.”

Nej köra Taxi räckte inte ända fram för att vi skulle ta Loreen till våra hjärtan som svensk. Jag vill bara påpeka att dom här påhittade människorna är varken Sverigedemokrater eller rasister, det vet jag eftersom jag hittat på dom.

Att vara svensk är något man själv identifierar sig med och något andra bör respektera. Det är inte alla med föräldrar födda i utlandet, som kommer att vinna Eurovision Song Contest eller sparka boll som Zlatan.

Själv är jag andra generationens Söderböna, men har egentligen aldrig brytt mig.

KajsaLisa

12 svar

  1. Mycket klok fundering… svårt mönster att bryta…
    Det var ganska ok väder… duggade lite när jag var ute, men det var ganska skönt;)

  2. Jag är inte mycket för denna festival, inte sedan de har delat upp den i så många olika delfinaler. Men den stora finalen ser jag gärna om jag är ledig. Jag såg henne vinna många hjärtan. Glad!

  3. mm, är det inte så som du skriver, visst är det så, snabbt tar vi dem till svenskar som utmärker sig på ett positivt sätt medan alla andra……
    nu som vuxen är jag ju riktig svensk, med svenskt efternamn eftersom jag är gift, som barn räknades jag som ”finn-djävel med kniv i fickan”, jo, det är sant, jag fick höra det många gånger och ändå är jag född i Sverige och har alltid bott i Sverige men mina föräldrar har invandrat hit i vuxen ålder
    kramar

  4. Visst är hon helskön Lorren. I mina ögon så är hon vem som helst som blivit duktig på att sjunga. Kram

  5. Själv är tredje generations Rospigg, eftersom min mor var infödd Rospigg, men jag har heller aldrig brytt mig om det…

  6. Jag gillar Loreen för att hon vågade träffa människorättsaktivister i Azerbaijan. Loreen verar vara en artist som bryr sig – och står för det.

Kommentera

