• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

NU FÅR DET BLI NÅGON JÄVLA ORDNING

En lärare i Kiruna har nekats skadestånd efter att han blivit slagen och mordhotad av en elev. Rätten motiverade sitt beslut med att lärarens yrkesroll skall jämföras med polisens.

LÄNK

Dom kanske har lyssnat för mycket på Jan Björklund, eftersom han får skolan att låta som en Polisstat, med det var nog inte så här han menade. Som vanligt när jag lägger mig i debatten så presenterar jag en lösning.

SKOLUNIFORM

Den här modellen kan tas fram i olika storlekar för både lärare och elever, sen kan alla puckla på varandra hur mycket dom vill. Modellen passar även på överklassinternatet Lundsberg efter Uppdrag gransknings avslöjande att tredjeårseleverna tvingar förstaårseleverna att äta avföring. Dels går det inte att äta avföring genom den, dels så kan man inte avgöra vem som är första och vem som är tredjeårselev. Gör man dessutom avföring i den som senare skall ätas upp så är det ett helvete att få ut den. Det lär ju inte lukta så gott där inne så tredjeårseleverna kommer nog att hålla sig.

Tycker ni förslaget är drastiskt ?

Ja men herregud var inte så omoderna att ni kommer och föreslår, att alla kan väl vara snälla och respektera varandra. Sånt sysslade man med förr, innan Robinson fanns på TV. Nu för tiden tar man i med hårdhandskarna och den här plåtdräkten har väldigt hårda handskar.

Skoluniform ligger alltså i tiden.

Nu kan dessutom Jan Björklund intensifiera sitt arbete med att eleverna skall sitta still i raka led i skolsalen.

Inte fan kan väl läraren bedriva undervisning om det skramlar om dom.

KajsaLisa

6 svar

  1. Domen är klok och välskriven.
    De som klagar har troligen blivit offer för medias vinkling.
    Om domen överklagas riskerar lärare att få avbryta sina sommarlov för att delta som part eller som vittnen i hovrättsförhandlingarna. Vill de det?
    Det jag anser vara fel är att lärare och elev blir parter i en rättegång. Om en lärare skall ha skadestånd för något haon drabbats av i tjänsten så bör arbetsgivaren betala skadestånd. Därefter får arbetsgivaren kräva tillbaka sina kostnader från eleven. Om en byggnadsarbetare skadar sig på en byggarbetsplats och det beror på arbetsplatsen då får den som ansvarar för arbetsplatsen svara för skadestånd. Detsamma bör gälla skolor.

    • Jag har kollat lite och det du säger stämmer. Däremot ville jag ha en bra infallsvinkel, på det som föregår på Internatskolorna. Dom är finansierade med skattemedel och att man blundar för övergreppen är helt förkastligt.

  2. Min son blev slagen och kränkt i matsalen av en lärare framför både lärare och elever.. Hon jobbar fortfarande kvar och min son är satt i en annan grupp för att slippa ha henne?
    Min son har inte heller fått något skadestånd.
    jag vet att rättsystemet suger..och jag tycker att det är bedrövligt..

    Jag tycker faktiskt att det är värre när en lärare slår en elev, för barnen är i beroendeposition till dessa vuxna.Men om de ska jämställas med polisen, det vet jag inte men, helt klart är lärnarna i en maktposition över barnen.
    Men just detta fallet är på väg till hovrätten, så vi får se hur slutresultatet blir.

  3. ”Man får tåla lite stryk” – det var väl så de sa? Till alla barn som misshandlas – ni får tåla lite stryk. Till alla kvinnor som misshandlas – ni får tåla lite stryk. Till alla lärare: Sluta gnälla – ni får tåla lite stryk…

    För att vara lite klok: Ingen, oavsett kön, religion, yrkesposition, man eller kvinna ska…. ”tåla lite stryk”….

Kommentera

