• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

FEJKBOOK EN LEKTION I MODERN HYPE-EKONOMI

Bilden föreställer min Sonim XP3. Världens grymmaste mobil. Ingenting att surfa med men helt vattentät och stötsäker, inte ens jag har lyckats ta kål på den fast jag försökt i nästan två år.

Så har den en ficklampa också, tänkte börsintroducera.

Alltså inte telefonen utan ljuset i ficklampan. Det är något elektroniskt som åker runt där inne och så blir det ljus. Nu tänkte jag sälja aktier i ljuset för någon miljard sådär. Tycker ni det låter underligt, nej det är inget konstigt alls, Facebook har just gjort det. Facebook finns inte på riktigt, det är bara något elektroniskt som snurrar runt på en server och är tydligen värt hur många miljarder som helst.

Fast nu hade det sjunkit en del. Några svenska kullagerkoncerner i värde tydligen. SKF några gånger om. Kullager finns på riktigt liksom fabrikerna som dom görs i. Man kan ta på kullager fast dom är väldigt oljiga och kladdiga, det upptäckte jag när brorsan bytte dom som sitter i hjulen på min gamla Toyota.

Men kullager, bilar och annat som finns, är ju inget att satsa pengar på. Det är ju sådana där otrendiga saker som finns på riktigt. Det enda inom börsvärlden förutom Facebook naturligtvis, som är riktigt hype är ett system som slog igenom på 1800-talet, när fabrikörerna behövde pengar till att köpa nya ångmaskiner.

Aktier kallas det.

Därför köper folk aktier i Facebook, för att bli ekonomiskt oberoende ( eller begå finansiellt självmord ). Får SKF eller Toyota in mer pengar så kan dom ju göra fler kullager eller fler bilar och växa. Vad Facebook skall göra med alla pengar och hur dom skall växa begriper jag inte, allihopa använder ju det redan.

Nej, usch vad negativ jag är nu, det är ju självklart.

Facebook kommer att fortsätta växa och inom något år kommer dubbelt så många än allihopa att använda det.

Annars är det bara att alla säljer precis innan det rasar ihop, frågan är ju till vem, men skit samma, dom säljer dom också och alla blir jätterika. Men risken att det går åt helvete, för att folk tröttnar på att berätta för varandra vad dom åt till middag är ju rätt liten.

Vänta bara får ni se, Facebook blir säkert lika stort som Lunarstorm.

Vid närmare eftertanke tror jag inte jag gillar det här.

KajsaLisa

4 svar

  1. Kajsa Lisa! Jag har inte ens övervägt att köpa cellofanaktier. Genomskinliga och finns lika lite som FB! Eller finns dom på riktigt? Dom sjunker ju som en sten i Atlanten….. 🙂

    • Troligtvis finns aktierna i alla fall eftersom dom kan sjunka i värde. Men när dom är värda ingenting så finns dom nog inte längre. Hur som helst så handlar dom väl elektroniska aktier i elektroniska företag för elektroniska pengar så man kan ju ifrågasätta om något av det här finns över huvud taget.

  2. Jag har alltid varit en nörd, en datanörd…och jag får erkänna att jag var en flitig användare på just Lunarstorm.

    När jag började journalistlinjen ”tvingades” jag skaffa facebook och på den vägen är det… i dag är jag flitig på att uppdatera min status…

Kommentera

