• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KLAJSALISA REKLAMES THE CITY DEL 1

En Stockholmsserie i min blogg som absolut inte handlar om Stureplan.

Solen skiner från en klarblå himmel, vad sysslar en typisk Stockholmare med då ?

Ställer sig i kö naturligtvis.

Man blir kanske lite kluven, kön kommer att vara i två och en halv timme innan jag är framme. Hade del hällregnat så hade kön kanske varit en halvtimma, vilket hade fungerat bra om man klätt sig för det. Men nu får ju fler uppleva det här så man får väl vara lite generös och gilla läget, dessutom får man ju lite solbränna i ansiktet. Den här gången kände jag inte för att klafsa hit i gummistövlar även om vägverkets hemsida rekommenderade rejäla skor. Min Eccopjuck tål rätt mycket stryk dom också.

Men vägverket bjuder på kaffe och bullar

Dom har även en ambulerande servitör i kön, skulle dom inte kunna införa den här servicen i köerna på Essingeleden ? Men i och för sig kanske det är bra om fler nollåttor lär sig åka kollektivt.

Men fyra bullar och tre koppar kaffe senare, börjar även jag tröttna, på andra sidan planket gick kön i sick-sack, den var längre än jag trodde. Men det var bra organiserat, med ballonger till barnen och en strategiskt placerad bajamaja efter två timmars köande.

Man får väl njuta av utsikten eller uppsikten så länge. Just det, jag har inte berättat vart jag är på väg. Jag står på Södermälarstrand, fasaden tillhör Mariahissen. Skall strax gå ner i en av servicetunnlarna till den nya Citybanan som skall öka kapaciteten för tågen i Stockholm. Nu finns det bara två spår där lokaltågen skall samsas med all tågtrafik genom Sverige. År 2017 skall det vara klart och en gång om året släpps allmänheten ner här för att vi skall få se hur långt man kommit.

I kön så har jag stått och funderat på en sak. Tycker du att livet kört fast och börjar bli tråkigt, så köp en kamera. Man får uppleva helt nya saker och får nya intryck, det här är väl en sådan där typisk plats jag säkert aldrig besökt, om det inte var för att jag hade chansen att ta lite kul bilder.

Nu är jag lika snyggt klädd som han på bilden, reflexväst men knallröd plasthjälm. Det är Sankta Barbara som står här i frisen. Det finns rätt många utländska underentrepenörer i projektet och det här skyddshelgonet skall skydda dom som jobbar där nere.

Jaha, dags att gå ner.

Som ni ser så var jag inte ensam, kan ni stå still när jag skall fota er, ni blir så suddiga.

Det här var förra Söndagen, den enda dag i veckan då bygget står still. Personalen hade full upp med oss besökare men maskinerna fick vila lite.

Allt ljus på mig, det är jag som är stjärnan här nere.

Just det, rejäla skor var det.

En mer upplysande bild på torrare underlag. rakt fram ser vi själva järnvägstunneln, pelaren i mitten är en bit berg som inte är bortsprängt. Det är tung trafik med bortsprängt berg ovanför och den står där för att inte Södermälarstrand skall ramla ihop. Bredvid ligger en servicetunnel där man kan köra ner fordon för räddnings och underhållsarbete.

Servicetunneln. Vi är 15 meter under vattenytan på Riddarfjärden, som ligger utanför. Nästa år kommer man att stänga igen här med stora stålportar, sen vattenfyller man. En färdigbyggd tunnel i Riddarfjärden, som ansluter till Stockholms Central kommer att sänkas ned. Sen pumpar man ut allt vatten igen. Börjar faktiskt tycka att Martin Timells små projekt känns lite fjuttiga.

Jaha, då var visningen över, dags att gå upp i solskenet igen.

KajsaLisa

6 svar

  1. Coolt. Jag gillar monumentala bygg- och industriprojekt.

  2. hahaha – Martin Timell, släng dig i väggen, vad spännande att få gå ner där och se hur tunnelbygget fortskrider
    Sv: jag är väldigt rädd om mina innespindlar 🙂
    kramar

  3. Jätte snygga bilder. Du har lyckats bra. Undrar om vi var där samtidigt!
    Nu ska jag göra ytterligare ett inlägg som handlar om ovan jord, thi hi där har vi bilder som är väldigt lika.

Kommentera

