• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

EN NY TRISS

I Fredags stack jag in till Stockholms city för att ta lite bilder. Vädret passade för dom regniga bilder jag älskar att ta, sen skulle jag få utlopp för mitt nya bildintresse, tunnlar och kulvertar. På något sätt tänkte jag få in temat på veckans fototriss som jag naturligtvis inte visste.

När jag lade in den här fototrissen, så upptäckte jag den gula trappan på bilden längst ned. Har efter det tänkt ta en bild med trappan på diagonalen med vatten som rann nedför ett blanktsvart berg runt om och nu det hade regnat hela natten. När jag kom fram sken solen. Dessutom höll man på med marksanering ute på Beckholmen, så det var avspärrat. Kunde inte ta bilden rakt framifrån. Resultatet blev ju rätt kul i alla fall, med bergets alla skuggor och färgskiftningar. Räcket är nyare än dockan som är sen 1800-talet. Så jag fick in en krystad förklaring till bilden här.

Sen vidare till Olof Palmes gata.

En rätt okänd plats i Stockholm är Brunkebergstunneln När jag gick genom den Första Maj så upptäckte jag att dom klätt in den med plåt rätt nyligen.

Ovanför tunnelöppningen står det Knut Lindmark Ingenjör 1886

Det här är en rätt tragisk historia, som går att jämföra med tunnelbygget genom Hallandsåsen. Knut Lindmark gjorde succe, när hans Katarinahiss öppnade på Söder 1881. Hissen mellan Slussen och Katarinaberget fick massvis med betalande passagerare. Nästa ide var att förbinda det nya förnäma Östermalm med resten av staden med en tunnel, så att man behövde gå över den höga Brunkebergsåsen. Kungsgatan fanns inte då.

Men att gräva genom Brunkebergsåsen var inte lätt, åsen är egentligen bara en grushög  och husen på åsen började röra på sig. Tillslut kom man i alla fall igenom, med att testat olika tekniker och ta sig fram en halvmeter om dagen. År 1886 var den klar, Knut Lindmark var ruinerad och han tog senare livet av sig. Tunneln blev aldrig någon succe och 1911 hade man grävt klart Kungsgatan genom åsen.

Tycker det är spännande att ta sådana här bilder, vad döljer sig bakom kröken, sitter Knut Lindmarks spöke där och gråter över sitt misslyckade tunnelprojekt ?

Nej, inget droppande vatten, gamla tegelvalv eller något annat som får spökena att trivas. På tok för high tech. Det enda otäcka här är kamikazecyklisterna som far igenom med full fart. Åt lunch på en uteservering och begav mig hemåt.

Naturligtvis började det störtregna när jag satt mig på tunnelbanan.

Typiskt,men det gula räcket finns ju kvar i alla fall, så det får bli en annan gång.

KajsaLisa

28 svar

  1. En helt anderledes triss og takk for opplysningene.
    Flott.
    God søndag

    http://www.starbear.no/mormor/2012/05/13/fototriss-del-177/

  2. Spännande med tunnlar, denna var ovanligt ren! Tycker annars ungdomarna är snabba att köra graffiti!

  3. Vilka underbara stadsbilder. Tänk att det finns motiv överallt. Ha en skön dag

  4. Härligt att se de fina blanka tunnlarna. Bra triss! Ha en fin Söndag!

  5. Den där trappan på första bilden för tankarna till någon film med Harrison Ford. Trappan ser lite läskig ut. Läste förresten för ett tag sedna om en tunnel i Sickla som nu öppnats för turister. Funderar på att åka dit nästa gång jag besöker Stockholm.

    • Tänkte titta på den också, men det är ingen tunnel. Sikla köpcentrum består till viss del av gamla industrilokaler som tillhört Atlas Copco, dom sysslade med maskiner för gruvor och det ligger en expedimentgruva under köpcentrumet som man provade ny teknik i. Den används visst till det fortfarande ibland.

  6. Det blev ju fina bilder och jag antar att det finns gott om hålighet och tunnlar under Stockholm att upptäcka och fota. Den numera silverglänsande Brunkebergstunneln är ju ett intressant misslyckande.

  7. cool triss 🙂

  8. Snyggt, riktigt snyggt! Är sen med trissen denna gång! Nästan helt oinspirerad.

  9. Spännande och annorlunda triss!

  10. Underbart! En stilren men ändå suggestiv – och inte minst allmänbildande! – triss. Man tackar! 🙂

  11. Suverän triss. Detta är områden av Stockholm man oftast inte ser särskilt mycket utav…

  12. Höjdarbilder helt i min smak. Höjdare också att få info om Brunkebergstunneln. Gillar den, särskilt på vintern när man slipper snöyran en lång stund på väg till och från. Men inget visste jag om den förut. Nu är jag klokare tack vare dig 🙂

  13. Toppen. Kan vem som helst få tillträde till Stockholms underjord?
    Så fina bilder!

  14. En bra triss med intressanta kommentarer därtill! Man lär sig något nytt varje dag:)
    Ha en fin vecka!

Kommentera

