• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I GOA DEL 9 GLOBALT MODEBLOGGANDE

I mitt förra avsnitt tog jag upp hur svårt det kan vara, när man är turist att veta att det man ger bort, till t.ex. tiggare går dit man vill och inte hamnar i fel händer.

LÄNK

Nu tänkte jag fortsätta på det perspektivet och köra lite globalt modebloggande.

Låt oss säga att man hamnar på ett vanligt chartermål i Asien, man vill ju köpa med sig något hem, för allt är ju så billigt, samtidigt så vill du kanske gynna dom trevliga människor du träffat där, det är ju rätt fattigt.

Kläder är ju populärt, i Goa dräller det av stånd med tyger och t-shirts. Men dom som säljer är inte från trakten, utan kommer hit och gör affärer under turistsäsongen. Kläderna lär alla vara från ett stort varumagasin nere vid stranden som en grossist säljer till stånden och dom görs troligen inte i Indien. Kanske på samma fabrik i Kina eller någon annan stans i Sydostasien.

Allt tydde på detta eftersom min kompis Marie köpte en blå badfilt och såg ut som en smurf när hon legat på den ett tag blöt vid polen. Andra som köpt kläder ur andra stånd, råkade också ut för samma sak, så dom verkar ha slarvat med fixeringsbadet den här säsongen.

Visst åkte det med några tshirts hem i min resväska också, men jag testade en annan sak som jag prövade i Thailand

Besökte en skräddare.

Gillar uddakavajer som jag kan ha till jeans eller skinnbyxor, här fick jag chansen att köpa något unikt som var specialgjort för mig och satt som det skulle. Kavajen ovan är sydd i Goa efter mina mått. Den kostade cirka 1500 kr men då tog jag en rätt dyr ullkvalitet.

Den här lät jag sy upp i Thailand för cirka 700 kr och fullkomligt älskar. Sen är det ju alltid roligt att kunna muttra skräddarsytt när andra kör sin märkeshysteri. Ifall du åker charter brukar reseledningen kunna ge tips på bra skräddare, kanske även med rabatt. Tänk på att ge dom god tid på sig och beställ inte  dom sista dagarna, upp till en vecka är bra, man måste även prova den halvfärdig minst en gång.  Ta gärna med någon tidning eller bild från Sverige på vad du vill ha uppsytt. Det är inte alltid dom har dom exakt dom modeller i katalogerna som man efterfrågar.

Fodret är så läckert att man nästan vill bära den ut och in.

Eftersom det är billigt, så satsa på bra tygkvalitet, man behöver ju inte välja det dyraste, men för det priset man får ge för motsvarande hos klädkedjorna här hemma, får man bra grejer. Sen skall man inte köpa något som är jättetrendigt heller. Kör något klassiskt som fungerar under flera år. Kvalitet är till för användas och användas länge.

Den här skräddarsydda sidenklänningen gav jag 600 för i Thailand.

På det här viset gynnar man någonting som är lokalt och skapar jobb, istället för att hela tiden konsumera från dom internationella modejättarna. Där vinsten  tillslut alltid hamnar i USA, eller hos oss här i Europa.

Hur ofta handlar man kläder och allt bara känns helt rätt ?

KajsaLisa

2 svar

  1. håller med dig, bättre att satsa på kvalité och kunna ha plaggen länge, vilken härligt blå färg på sidenklänningen 🙂 och kavajerna är superfina
    kramar

Kommentera

