• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

URBAN LEGENDS

Nej, jag skall inte till Drottningholm

Fick för mig i helgen att jag skulle hänga på Stockholms kulturnatt. Det är evenemanget sker en gång om året och då har slottet, museerna, gallerier och andra institutioner öppet till klockan 12 på natten. Man kommer ju inte att hinna med att se allt, jag bestämde mig för Spårvägsmuseet. Inte för att jag är så intresserad av tunnelbanor spårvagnar och bussar utan på grund av en legend.

Visst hade företagen snyggare loggor förr.

Urban legends finns säkert i alla större städer, New York har ju sina krokodiler i avloppsnätet som ingen sett. Det är alltså moderna myter och sägner, som jag tycker man skall vara rädd om. Dom sprids från mun till mun precis som förr i tiden och är ju en kul del av kulturarvet.

Stockholms mest kända legend är Silverpilen eller Spöktåget.

Ibland händer det att det dyker upp ett Silverfärgat tågsätt på tunnelbanestationerna. Man får absolut inte kliva på tåget för då är man fast. Tåget rusar förbi alla stationer, dom som sitter i är likbleka och tysta, det hjälper inte att dra i nödbromsen, tåget stannar vid perrongen i Kymlinge där alla stiger av och försvinner i tomma intet.

För att det skall bli en bra legend finns det naturligtvis lite sanning i den. Tåget har funnits i verkligheten på den tiden då alla tunnelbanor var gröna och jag känner flera som åkt med det, dom lever fortfarande. Kymlinge är en spökstation på linjen mot Kista, det planerades att bygga där, vilket aldrig gjordes så tågen rusar bara förbi. Det finns ingen inredning utan bara betong och att döma av bilderna jag sett, så verkar det vara en rätt ruggig plats. På stationen lär alla stockholmare som begått självmord träffas på Allhelgonaafton.

Nu har det gjorts en teaterpjäs om det här och det är den jag vill se.

Trodde först att pjäsen skulle utspela sig på en scen, men istället har man en gammal tunnelbanevagn med mörklagda fönster som teater. Vi sitter alltså där som passagerare och pjäsen utspelar sig i mittgången och mellan dörrarna.

Här kommer den hemska konduktören som bestämmer i Silverpilen

Det är mycket dramatik och en klaustrofobisk känsla. Jag tyckte det var kul, men skall man se den så bör man ha rätt inställning. Som jag sagt tidigare, all teater behöver ju inte vara billiga skämt tårtor i ansiktet, balett med sång och bensprattel. Jag gilla saker som är så här kreativt skruvade, den är ju dessutom gjord med små medel. Personernas historia, som påverkar deras ångest rullas  upp under pjäsen så det gäller att hänga med i dialogen även om den är hysterisk.

Här är skådespelarna, dom ser snällare ut än i pjäsen.

Nu skulle jag ta mig vidare ut i Stockholms kulturnatt. Spårvägsmuseet hade fixat in krokig busslinje genom stan där man kunde åka runt gratis till dom andra evenemangen med gamla bussar.

Jamen, är det inte dags att åka nu ?

Nej, bussen ville inte starta, men jag fick ju vara med om upplevelsen att alla gick av den trasiga bussen och småskrattade åt alltihop. Sånt händer aldrig i den normala SL-trafiken när det krånglar.

Men det var ju lite tråkigt, håll med om att den är läcker med sina runda former.

Jag blev kvar på museet, satt och mös med en fika i kafeterian och kollade in en streetdanceuppvisning. Kan passa på att tipsa om att om man har barn så tror jag dom uppskattar det här museet. Det är lite ruffigt, men samtidigt är ju alla bussar, spårvagnar och tunnelbanor  rejäla saker som är gjorda för att hålla. Det finns inte så mycket avspärrningar så det går att känna och ta på det mesta. Det här tunnelbanetåget som bara är knappt en  meter högt, kan barnen åka runt i museet med.

Blev kvar här hela kvällen, så jag missade anekdoten om ”Ståplats i Nybroviken” på Polismuseet, men jag känner till den storyn och det är en ny kulturnatt nästa år.

KajsaLisa

8 svar

  1. Härlig atmosfär och en skön chans att känna historiens vingslag 🙂

  2. Precis i min smak. Myter och legender ska man vara rädd om exakt som du skriver. ….

  3. Testar att kommentera.

  4. Missade årets kulturnatt. Fick reda på det alldeles försent för att hinna fixa det som ska, för att kunna ta sig in till stan när man bor så avigt som jag…

Kommentera

