• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

ALLMÄNBILDNING ÄR SEXIGT.

Vi måste höja statusen på bildningen.

Historikern Dick Harrysson har skrivit en debattartikel i SVD om att ingen tycker det är kul med bildning längre.

LÄNK.

Jag ger han alldeles rätt, men tycker han fokuserar lite fel på lärarnas löner och skolans arbetsvillkor.  Jag kan hålla med om att lärare liksom många av oss andra är underbetalda, men jag tror vi måste gå lite djupare än så.

DET ÄR DEN DÄR FÖRBANNADE MARKNADENS FEL

För i tiden så var det status med bildning, borgarklassen hade ärvt bildningsideal från Adeln, man träffades i salongerna och försökte bräcka varandra i konst, historia och litteraturkunskaper. Arbetarna hade ett folkbildningsideal, där man skulle fostra den nya demokratiska människan genom folkbildning. Men det var innan man uppfann golf, Facebook och hjärndöda matlagningsprogram i TV 4. Idag så skall kunskaper vara lönsamma, kunskaper som inte ger direktavkastning i höjd lön betraktas som en dålig investering. Jag håller fullständigt med Dick Harrysson, det måste åter igen vara fint att vara allmänbildad.

MEN HUR ?

Jag läste en kvinnlig krönikör för ett tag sedan som ansåg att allmänbildning är sexigt, till skillnad från intelligens som bara är tråkigt. Det är just så vi skall jobba, nästa helg skall jag vara sexigt allmänbildad på krogen.

Vi tar oss tillbaka till den plats uppe på Söder, som jag berättade om i förra inlägget, men nu sticker jag dit på kvällen. Där finns några trevliga köttmarknader som jag brukar besöka. Vanliga klädseln, svart topp, svarta jeans eller skinnjeans och en av mina kritstreksrandiga uddakavajer. Jag kombinerar däremot min vanliga krigsmålning kring ögonen, med ett par glasögon med svarta plastbågar och sätter upp håret i hästsvans. Sen tar jag Strindbergs Röda Rummet eller Sartres Existesialismen är en humanism, som får sticka upp ur handväskan.

Jag väntar ut mitt byte vid bardisken, en hunk får ögonkontakt och det blir dags att briljera med lite …..

FYSIK

Jag ser honom i ögonen och frågar, ”Hur många newton brukar du vilja dansa tryckare med ?”

Han faller pladask och det blir rätt många newton, efter en öl tillsammans ….. Nej inte stor stark, jag har kollat upp öllistan innan och googlat på någon skum sort från Belgien jag kan briljera med. Den tar jag, sen blir det dags att sätta in stöten med lite …………….

GREKISK MYTOLOGI

”Du min lilla Akilles” säger jag,” jag var hack i häl på dig meddetsamma jag såg dig, skall vi inte sticka hem till mig, jag vill känna lite på dina ömma punkter.” Vi lämnar Puben och vandrar nedför Torkel Knutssonsgatan mot Slussen, stannar till och beundrar utsikten tillsammans. det är dags för ……..

ARKITEKTURHISTORIA

”Titta på alla kyrktornen” säger jag ”vad vackra dom är,  Klara Kyrka 116 meter, Storkyrkan, 66 meter, Riddarholmskyrkan 87 meter, rätt bastanta saker som sticker upp. Kan du inte hålla om mig, jag fryser, oj du har också en bastant sak som sticker upp.” Men vi går vidare ned till Slussen, hoppar på tunnelbanan där jag skall briljera med mina kunskaper i ……

STOCKHOLMSHISTORIA

Vi sitter där bredvid varandra på sätet. Tunnelbanevagnen kan vara ett problem i sådana här lägen, antingen sjunker upphetsningen på vägen hem, eller så åker man dit för förargelseväckande beteende. Men eftersom jag kan briljera med min allmänbildning, så säger jag: ”Usch vad tråkigt, nu skall tåget penetrera dom här hårda tråkiga betongtunnlarna som gjöts på 50-talet. Men när vi är framme så skall du få penetrera något mycket varmare mjukare och fräschare”. Här ser vi nyttan av ett stort ordförråd, egentligen sa jag ju ”Först skall tunnelbanevagnen knulla tunneln, sen skall du knulla mig”, men det hade ju inte låtit så bra. Vi kommer hem till mig, jag tänder ett par värmeljus, sätter på te och det hettar till. Dags för …………..

KEMI

”Tycker syret förbrukas väldigt snabbt i rummet nu, vi börjar närma oss kokpunkten, skall vi hoppa i badkaret och H2Oa lite tillsammans?” Efter H2Oandet kryper vi ner tillsammans i sängen, dom sista vattendropparna dunstar när våra nakna kroppar värmer varandra, nu blir det …………

ETNOLOGI.

”Visste du att att indianerna i Amazonas kunde använda gummiträdet för tre tusen år sedan till att göra gummisandaler. Vet du vad det är för skillnad på dig och en indian ?”

”Nej”, svarar han.

”Det var ingen som trädde på indianerna sandalerna med munnen”

Sen blir det ……..

GYMNASTIK

Men det går vi inte in på här.

Men håll med om att allmänbildning är sexigt.

KajsaLisa

10 svar

  1. Underbar allmänbildning!! =))

  2. Absolut. Många grymma raggningsrepliker där…

  3. Mycket märkligt för jag tänkte ”det är sexigt med ordkunskap” sekunderna innan jag kollade mejlen och klickade upp ditt inlägg. Slump? Eller buggad? Hmm…

Kommentera

