• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

ETT LITET INLÄGG OM LYCKA.

Undersökningar är kul, man kan undersöka allt, nu har något institut i USA undersökt om religösa är lyckligare än sådana som mig som inte tror alltså.

Här är resultatet.

Regelbundna gudstjänstbesökare har i genomsnitt 3,36 positiva positiva känslor per dag, jämfört med 3,08 för otrogna. Skillnaden gäller oavsett ålder, utbildning och inkomst.

Länk

En svensk jag fotade som blev lycklig i Thailand.

Alltså, är man religös så är man lycklig ungefär en gång mer var tredje dag, fast man kan ju fråga sig om det är värt att tro på Gud bara för den sakens skull. Själv var jag lycklig 4,63 gånger idag, både jag och bussen var försenad när jag skulle hem från jobbet i natt, det där avdraget på 0,37 berodde på att jag sprang till hållplatsen helt i onödan. Men att jag nästan var lycklig 5 gånger idag tycker jag var ett bra resultat med tanke på att jag inte tror på Gud alls.

Men jag tycker att det där med lycka och tro har man hört tidigare, typ när man är i Asien.

Guuud vad glada och lyckliga dom verkar vara här nere trots att dom är så fattiga, det är bara för att dom är Buddister.

Men så är det inte alls.

Dom är lyckliga bara för att dom lyckats sälja dom där plastsandalerna till dig till ett på tok för högt pris, fast du prutat och fast dom vet att remmarna kommer att släppa från sulan långt innan du skall åka hem. För det innebär att dom har råd med mat den dagen också. Men så handlar det här också om girighet. Först var vi där som kolonisatörer och snodde deras naturtillgångar, sen flyttade vi dit våra fabriker och snodde deras arbetskraft för skitlöner. 

Men hur fan skall vi bära oss åt för att sno deras lycka.

Vi vill ju inte själva bli Buddister och kränga plastsandaler för att bli så där lyckliga.

Tycker dom kan få ha sin lycka ifred, jag är hellre olycklig och generös än lycklig och girig.

Men en fördel när det gäller lycka har dom som är religösa i alla fall. Finns det ett liv efter döden så kommer dom att stå där, hånflina och peka finger åt oss medan dom säger:

”Ha ha, vad vad det vi sa.”

Finns det inget liv alls kommer dom aldrig att förstå  att dom blivit blåsta.

KajsaLisa

4 svar

  1. Jag håller mig till att vara rabiat ateist. Man måste våga chansa 😉

  2. hahaha – fast FINNS det ett liv efter det här så kommer även vi icketroende dit 🙂 eller hur, någon rättvisa måste det ju finnas
    kramar

Kommentera

