• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA GÅR PÅ TREATER

Det skall naturligtvis komma en Del 2 på mitt inlägg igår, men skall bara sticka mellan en kul sak som jag gjorde igår kväll , vart tog Goaserien vägen förresten? Äsch varför skall jag alltid dela upp allting. Mitt armhåleprojekt återkommer jag till senast Måndag.

Nu vet jag i alla fall vad ni tänker.

”Jaha, nu sitter KajsaLisa lätt vitvinsberusad och sönderminglad i hjärnan mitt i natten och skall terrorisera sina sina stackars läsare med en massa glam igen. Hon fixar ju inte ens att stava till teater i överskriften.

Ha ha, helt fel, så är det inte alls !

Det heter TREATER, titta själva får ni se (dom andra påståendena ovan tar vi inte upp här ).

Men glammet då ?

Nej, vi tar sceningången

Vi skall nu få gå ner i teatergudinnan Thalias diskbänksrealistiska undre värld där kreativitet och klassiskt teaterhantverk frodas.

Här ser vi den kreativa myshörnan, där det spånas och  ideer byter ägare.

Nu känner jag mig hemma, vi kreativa människor har alltid svårt att diska, det blir liksom inte av. Jag misstänker att den blåa koppen är Johan Ulvesons, han brukar alltid få spela dom där roliga rollerna där han studsar runt på scen. Klart att han inte kan lämna en stående kaffekopp efter sig.

Ett litet osorterat kostymförråd.

Gaffatejpsrummet där man akut kan laga allt. Det var kul att vandra runt här, se en sida av skådespelaryrket och alla människor som måste finnas och  jobba runt det. I en vardag som troligtvis är mer lik vår, än vad som kommer fram vid galapremiärer och föreställningar. Vi ser ju bara ytan på det.

Den här ensemblen består av Johan Rheborg, Vanja Rosenberg, Erik Johansson, Josephine Bornebush, Johan Ulvesson och Maria Kulle. Alla är ju etablerade och kända men förhållandena bakom scen är  rätt enkla. Men nu sticker vi runt hörnet ut på scen.

Äntligen fick jag mitt stora genombrott på scen, men publiken ser rätt ointresserad ut. Hallå där ute, KajsaDiva står ju här applåder please.

Det finns tre scener, dom sitter ihop och alltihop går att rotera för snabba scenbyten.

Vi fick en genomgång med scenbyggaren, ljussättaren sminkösen och hon som hade hand om kläderna. Nu skall jag försöka förklara vad som är speciellt med den här föreställningen. Det är egentligen tre olika pjäser, som går in i varandra med handlingen. Man spelar en per kväll under vardagar och på helgerna blir det en lång sjutimmarsföreställning då man kör alla tre ihop.

Okej, det blev lite glam och mingel i pausen.

Vi fick se en scen ur föreställningen. Solsidanparet i helt andra roller. Ofta placerar vi ju skådisar i fack, som Ulveson jag nämnde tidigare. Men Rheborgs roll var inte alls den här gåpåiga buffliga typen man var van vid.

Det som var kul var att vi var rätt tidigt inne i repeditionerna, det är ett tag kvar till premiären och allt satt ju inte helt och hållet än. Men scenen ur den här dråpliga komedin var jätterolig. Handlingen utspelar sig på engelska landsbygden där några sommargäster går varandra på nerverna.

Sen var det frågestund med publiken, största skrattet rev Rheborg ned. Någon ur publiken undrade hur det var att kväll efter kväll kyssa sina arbetskamrater. Josephine Bornebush svarade tillslut att visst hände det att man fick kyssa motspelare man inte gillade. Rheborg var snabbt framme och sa, ”man märker ju när motspelaren inte gillar att kyssa en”.

Vi förstod alla vad han syftade på.

Vi fick en kul kväll som avslutades med en jättefin goodiebag. Lägger in en länk ifall någon vill se föreställningen.

TREATER

KajsaLisa

2 svar

  1. Ser ju hur kul och fantastiskt ut som helst. Med lite tur så kanske det blir Dr. Glas för mig på söndag. Mycket teater på gång just nu verkar det som 🙂

Kommentera

