• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I GOA DEL 5

BAD KARMA

I det här avsnittet skall vi titta lite på hinduismen. Egentligen begriper jag ingenting av hinduismen, dom har en massa gudar men Shiva Vishnu och Brahma är dom största. Äsch googla på det när ni läst det här inlägget om ni är intresserade. En sak som jag inte gillar med den här religionen är karma. Ifall man är en god hinduist så lyfts man upp i en högre kast i nästa liv. Karma är alltså det goda man samlar på sig genom själavandringen. Visst låter det trevligt, men det är samtidigt ett sätt att motivera orättvisor. Nej det är inte synd om dig för att du är fattig, du var stygg i ditt tidigare liv. Sen skall man ju dessutom se upp till dom rika, eftersom rikedomen är en belöning.Kastsystemet ligger i religionen, men vad som är ditlagt i forntiden för att dom som härskade skulle kunna motivera sin makt och rikedom, låter jag vara osagt.

Jag befinner mig nu på Baga Beach och väntar på att träffa skräddaren, för att bli mätt av honom. Det här är något jag återkommer till i ett senare inlägg. Kanske skulle besöka templet i alla fall. Jag lider nämligen av Bad Karma, vad jag återföds till vill jag inte ens tänka på. Det här går långt tillbaka. För flera år sen befann jag mig utanför Aten på semester. En kväll bröt ett våldsamt oväder ut, det åskade och störtregnade så fåren i dalgångarna drunknade. Sånt händer inte i Grekland i Juli, men nu gjorde det det.

Julen 2004 tillbringade jag på Sri Lanka, ja ni vet vad som hände på Annandagen. Tsunamin och visst var jag där.

År 2010 köpte jag biljetter till Sonisphere för att se Heaven and Hell med gamla Black Sabbathgitaristen Tony Iommi. Några månader innan dog sångaren Roger James Dio i cancer. Sen blev det samma väder hela rockfestivalen som det var i Grekland. Men nu har jag i alla fall köpt biljetter till riktiga Black Sabbath i Maj.

I somras var jag i London, kom till hotellet redan på förmiddagen, så rummet var inte klart. Jag  slängde in väskan i receptionen hoppade på en dubbeldäckare på måfå och hamnade i Camden. Kollade lite på Camden Market, åt lunch och  tog bussen tillbaka till hotellet. När jag slog på Tvn på kvällen handlade det nästan bara om att dom just hittat sångerskan Ami Winehouse död i sin lägenhet och gissa var den låg.

Just det i Camden.

Vad jag vet har jag inte utsatt dom stackars Indierna för någonting än, men det är väl bara en tidsfråga. Kanske dom i templet kan hjälpa mig innan det blir jordbävning eller något annat.

Den här ceremonin var bland det underligaste jag varit med om, först fick jag en droppe vatten i pannan sen matade dom mig med en tesked ris sen fick jag en banan och till sist fick dom 100 rupies av mig på ett silverfat.

Men nu tror jag jag börjar förstå den här religionen, när man gått in här så betalar man 100 rupies och får en banan. Efter att man fått nio bananer får man den tionde gratis av Shiva i sitt nästa liv. Ungefär som dom där korten dom stämplar när man köper pizza här hemma.

Men eftersom jag nu hackat på Hinduismen så lägger jag nu in den här gamla videon med ………

Bad Religion naturligtvis.

Texten som är bland det mest cyniska jag hört från ett rockband, handlar  om oss rika västerlänningar helt utan illusioner. Dom här raderna älskar jag.

Cause I´m a 21 century digital boy I dont know how to read but I got a lot of toys.

My daddy is a lazy middle class intulectual my mammy is on valium so ineffektual

Dessutom verkar vattnet dom ligger i skitigare än det i Ganges.

Just det en sista sak, fick just reda på att Black Sabbath ställt in sin Europaturne, Ozzy kommer ensam eftersom Tony Iommi drabbats av magcancer.

Både tragiskt och otäckt, det är nästan så jag själv börjar tro på vad jag skrivit i inlägget.

KajsaLisa

16 svar

  1. jag kan bara hålla med om det där med hinduismen men att du skulle ha en bad karma 🙂 nej, vännen, det tror jag inte alls på
    ha det gott – kramar

  2. Jag gillar faktiskt den här covern också, där de har gjort om texten till ett annat ytligt västerländskt liv: http://www.youtube.com/watch?v=UERlIU9ODwM

    Sen finns ju den här också: http://www.youtube.com/watch?v=QPD9DYa9hZU

    • Tittade på dom när jag kom hem i natt. Vågade inte dra på för fullt, men i morgon så …. Tyckte dom verkade rätt kul.Den ena lät ju som en signaturmelodi till Paris Hilton, kanske borde kolla lite mer på det bandet. Den andra var ju också rolig, svensk punk möter amerikansk. Men jag blev lite förvånad, originalet ligger på CDn Stranger Than Fiction från 1994. Har alltid trott att Charta 77 var ett band som existerade samtidigt som Ebba Grön ungefär.

      • Nae, Charta 77 är ett äkta 90-tals- trallpunk- Definitivt 50 spänn-band 🙂 Väldigt influerade av Bad Religion.

      • Okej, alltid lär man sig något nytt. Trodde till och med Bad Religion tillhörde den första punkvågen med band som Clash och Sex Pistols. Men tydligen kom dom först på 80-talet.

      • Charta 77 bildades visst 1983 förresten, ser jag nu efter lite efterforskning. Men jag minns dem bäst från 90-talet.

      • 80-tal låter ju som en bra kompromiss, men dom kan ju varit influerade av Bad Religion i alla fall. Dom släppte tydligen första plattan 81. Tror att deras första hit var Punkrock Song.
        Charta 77 var om jag minns rätt ett manifest som skrevs 1977 av intellektuella i Tjeckoslovakien i protest mot Sovjetdiktaturen, så 90-tal lät lite sent.

  3. Religion har aldrig varit min starka sida. Men fina bilder. kram

  4. Fast när det gäller buddhism tycker jag den religionen innehåller vissa positiva bitar. Meditation och godhet är bra för människorna.

    • Meditationen finns även inom hinduismen och är bra som avslappningsövningar. Jag har sett bra saker med kristendom islam och buddism om min tveksamhet kring hinduismen består av att jag saknar kunskap låter jag vara osagt. Däremot när det gäller själva tillämpningen av dom så tycker jag nog inte att Buddismen är bättre än någon annan religion om man ser till hur människor beter sig. Har sett mycket som är fel både i Thailand och på Sri Lanka. Bägge länderna har ju knappast någon fredlig historia heller. Däremot tror jag att svenskarnas koppling till Thailand gjort att vi ser Buddismen som en trevlig religion. Jag blev lika trevligt bemött i Indien, men då var jag ju där som rik turist. Hur man behandlar flyktingar i Thailand från Burma eller fattiga gästarbetare i Goa från norra Indien får vi ju aldrig uppleva.
      Själv föredrar jag nog sekularisering.

  5. Här kommer en kommentar från ett gott karma. Man måste tro på sig själv – ingen annan gör det.
    Alltså lobbar jag för ett högre kast i mitt nästa liv…moahahaha

Kommentera

