• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I GOA DEL 4

Jag fortsätter direkt här på föregående inlägg i Goa-serien.

Jag har alltså ett problem med att alla försäljare ständigt avbryter mitt läsande i solstolen av Stieg Larsson-trilogin. Det har egentligen ingenting med priserna på produkterna att göra, utan mer att mitt behov av kvittrande batteridrivna plastundulater och fårgglada yellykulor är tillgodosett för länge sen. Jag vill inte släpa hem en massa skit i resväskan. Tänk er själva när man kommer hem och visar upp undulaterna. Alla stirrar på en som man inte var riktigt klok och man säger.

”Ha ha, lyckades pruta ned dom till halva priset.”

Kan det bli värre nördcharter än så ?

Men enligt Marx och hans materealistiska historieuppfattning, finns det ingen lösning på problemet, eftersom jag vandrar runt på stranden som en sedelpress som hamnat i fel ekonomiskt system.

Men nu skall jag lyckas ta mig förbi den där skäggiga gubben.

”Ha ha, det kan du felglömma Kajsa, mitt system är vattentätt, titta bara vart kapitalismen är på väg i världen, det går åt helvete alltihop precis som jag sa.”

”Men lilla Kalleponken, ja har en ide, lyssna noga nu ……………..”

”Smart, du fixade det, go girl.

Jag har växlat i rupies i mindre valörer, tagit med systemkameran ned till stranden och lagt mig i solstolen med del två av millenniumtrilogin för att invänta mina offer. Del ett läste jag ut på natten eftersom jag har ett eget rum. Marie och Emma är ju förlovade så det är väl lämpligt att dom två sover ihop i rummet bredvid. Jag har alltid undrat hur dom gör, men aldrig vågat fråga. Det låter inget genom väggen i alla fall.

Eftersom försäljarna inte säljer något jag vill ha, så tänker jag göra om dom till fotomodeller. Men bara kvinnliga försäljare, i sina traditionella kläder, killar i billabongtröjor och shorts är inte lika spännande att fota. Dom har alltså något som jag vill ha men dom vet inte om att jag älskar att fota människor. Nu kommer två tjejer.

Dom här två tjejerna var dom som var tuffast i förhandlingen om priset, men tillslut så kom vi överens.

Snacksförsäljerska

Säljer man frukt på stranden, bär man fruktfatet på huvudet.

Hon fick dricks eftersom hon räddade en USB-kabel åt mig som höll på att flyta ut i havet.

Så där ja, alla nöjda. Jag fick några bilder jag ville ha och dom fick betalt. Problemet var att jag lyckades inte få den där kontakten som jag brukar få med mina offer. Det syns också på bilderna, glädjen i dom saknas. Dom påminner lite om sådana där lite fördomsfulla bilder från 1800-talets Afrika, typ ”den stora vite mannen fotar infödingar.” Kanske tänkte dom att den där tjejen kan ju inte vara riktigt klok.

Jag tror i så fall att dom har rätt, men jag hade en rolig dag på stranden i alla fall.

KajsaLisa

6 svar

  1. Vilket härligt inlägg med roande läsning och fina foton!
    Tack för kommentaren i min blogg.
    Ha en trevlig helg!

  2. Förmodar att det gick år många pennor som betalmedel…

  3. Hehe, nu undrar jag också lite hur de gör. Ja just det ja, fina bilder och kul att få ta del av din resa skulle jag ju skriva. Fast nu undrar jag mest. Du kan inte be att få en beskrivning? Med pedagogiska skisser helst.

Kommentera

