• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISAS ALLA SAKER DEL 13

I min ibland pågående evighetsserie om mina praktiska saker, som egentligen handlar om något helt annat fast underförstått, har jag idag kommit fram till.

UTELIGGARROCKEN

Naturligtvis är inte det här ett inlägg som ironiserar över dom stackars människor, som måste sova året om i portuppgångar, men det finns många beröringspunkter.

Egentligen var inte det här min, utan min kompis den ensamstående headbangande tvåbarnsmorsan Lindas ide. En av hennes stora problem här i livet har varit förutom att hon blev dumpad och ensamstående naturligtvis, attitydproblem på hårdrockkonserter.  Vi går på utomhuskonserter,  förföljda av lågtryck. Dom dyker ständigt upp och häller vatten över oss, även på konserter där biljetterna är slut inom en timma lyckas dom ta sig in.

Efter att vi testat två alternativ som inte var så kul något av dom.

Stå där huttrande och härda ut i värsta hårdrocksstassen, vilket innehöll mycket attityd. Men rätt tråkigt när man betalt flera hundra och undrar om dom inte skall sluta spela snart så man får gå hem.

Se ut som krabbfiskarna i TV 6, man får kanske en del avundsjuka blickar, men så mycket attityd blev det ju inte.

Linda funderade länge och hittade tillslut en lösning.

”VI köper vadlånga australiensiska oljerockar.”

Skall vi bli cowboys” undrade jag. Risken att man blev tagen för en countrynörd, på väg på festival för att lyssna på dansband som sjunger om hästar var ju rätt stor.

”Det handlar om kombination” svarade hon, ”föreställ dig Keanu Reeves när han glider i i foaljen i Matrix, för att rädda Morpheus med en hel vapenarsenal i bältet under rocken. Det är väl knappast hästjazz eller hur”

Hon fick rätt, själv köpte hon en svart Kakadou på nätet och jag köpte en mörkbrun Drizzabone i Western Store i Gamla Stan. Som tur var så var det inga bra konserter dom närmaste månaderna, eftersom vi ruinerat oss. Men med skinnbyxor, highheels och hårdrockshoddieis blev resultaten grymt. Nu fick både attityd och avundsjuka blickar på en gång.

Linda kom på att dom egentligen inte var avsedda för ridning, utan designade för hårdrockskonserter. Det fanns en finess med dom. När hon går genom vakten som muddrare en och kollar ryggan, så håller hon ut armarna med rocken hängande på, vilket dom alltid missar och vips har man två läskande Buddington ( engelsk öl ) med sig in bakom staketet.

Lindas rockficka, på en konsert på Grönan

Sen var det det där med uteliggande.

Dom är totalt outslitliga och har överlevt en del festande, orkar man inte leta rätt på en nattbuss så kan man stänga in sig i den, lägga sig under ett träd i någon park  och bli ett med fjolårslöven. Man kan sen sova ruset av sig väl kamouflerad  och slipper både sexuella trakasserier och hamna i fyllcell. ( Vi har testat helt oplanerat, det bara blev så en gång ) . När man sen vaknar bakis men torr och varm uppsöker man närmaste Seven-Eleven för frukost. Fram på förmiddagen när man kommit hem så kollar man om grannen vattnar gräsmattan, då kan han spola av lite löv och jord med slangen.

Men det finns en hake.

Man måste pyssla om dom ibland, dom skall smörjas in. Kladd finns på burk att köpa i NKs Barbourbutik, dom där som säljer dom där brittiska gröna jackorna. Det var när jag var där och handlade som jag förstod hur synd det var om överklassen. Expediten upplyste mig om att dom sålde inte så mycket av själva produkten, eftersom dom flesta lämnade in sina Barbourjackor på service för att slippa kladda själva.

”Jag har inte en Barbour,så det gäller inte mig.  Jag har en Drizabone” upplyste jag expediten om. ”Jag behöver nog två burkar.”

”Jaha men en brukar räcka.”

Jag förklarade för henne att min räckte ned till fotknölarna vad jag inte sa var att jag fått dubbelt så mycket tyg för en tusenlapp mindre än vad NKs Östermalmsfrackar kostar.

Sen var det bara hem och kladda, med hårtorken.

Men tänk er stackarna i överklassen, som inte klarar någonting alls. Så är kan det låta en morgon ute i Saltis, i 300 kvadratsvillan vid frukost.

”Kan du ta ungarna till dagis idag, måste lämna in jackan på service. ”

”Dagis var ligger det ?”

”Ingen aning, polskan är sjuk idag vad fan gör vi”

Det är just därför vi har hushållsnära tjänster, allt snack om livspussel är bluff, dom är helt inkompetenta att göra något annat än att dra in stålar.

Sen har dom dessutom blivit blåsta av NK på den här iden med uteliggarlakan, det är ingen överklassprodukt, eftersom lakanen inte är bäddfria som strykfria kläder ungefär, dom har väl ingen aning om hur man bäddar en säng.

Forts. vid frukostbordet

”Du jag skall ändå in på NK idag, om jag tar med din jacka på service, kan du inte lämna in sängen på bäddning. Kolla om den får plats i takboxen på Mercan”

”Det är ingen som lyft ur skidorna, sen skidsemestern i Österrike”

”Shit, skulle polskan vara borta länge ?”

Istället kunde väl NK ta lite kladd från Barbour-avdelningen och kladda in dom där förbannade lakanen, sen ge dom till uteliggarna för att sova ute i. Då skulle det ju nästan likna välgörenhet.

Att sälja lakan för 700 spänn och sen ge bort 5% i välgörenhet är hyckleri.

Lägger in en liten mysvideo från Sonisphere 2010, det är knappt man tror det är sant. Men det var trots allt en bra rockfestival.

KajsaLisa

4 svar

  1. 🙂 det är alltid lika roligt att läsa dina inlägg
    NK är dyrt, finns inte det där kladdet att köpa någon annanstans?
    hur tänkte de egentligen med de där lakanen??? det övergår mitt förstånd
    kram

    • Tack, dom kostar lika mycket på andra ställen, 150 kr senast. Men tre burkar räcker till två omgångar och man behöver bara göra det en gång om året om man inte använder det varje dag. Men sköter man den håller den säkert i 10 år minst.

  2. Det måste till att vara bortskämd om är överklass förstår jag. Jag har aldrig lyckats bli sädär bortskämd. Men jag kanske borde försöka…

Kommentera

