• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VALFRIHET IN I DÖDEN

Klassfrågor verkar vara på tapeten nu, först överklassafarin ut till Saltis. Sen KD-politikern där hissen inte gick enda upp, som gjorde ett övertramp på Facebook . Nu kommer NK med en ny specialdesignad uteliggarserie men svindyra sängkläder. Något så oempatiskt att man får lust att åka in dit och kräkas på dom.

Facksmil Aftonbladet

LÄNK

Det handlar väldigt mycket om klass just nu, av en ren händelse hamnade jag och min kompis Anna-Lena ute i Åkersberga i Lördags. Jag hade med mig min kamera för att fota kärlek till fototrissen, hon ville prova kläder. Eftersom varken jag eller min plånbok var på klädprovarhumör, jag satte mig i en fåtölj bläddrade förstrött lite i en modeblaska, förbi obärbara catwalkkläder och reklam med köldmys i Didrikssonjackor, när jag hittade en intressant krönika.

”Stackars dig ”utbrast Anna Lena,” jag är klar nu.”

”Äsch fortsätt prova” svarade jag,” jag har inte läst klart än.”

Hon tittade förvånat på mig och testade ett par waxade svarta byxor, medan jag fortsatte läsa. Skribenten som jag inte kommer ihåg namnet på, hade hittat en intressant infallsvinkel på begreppet klass. Utifrån en film där det är fest hos några inom kulturbranschen, dyker det upp en tjej som med sina klasskoder inte passar in. Först känns hon som ett exotiskt inslag, sen blir hela situationen jävligt jobbig.

Vad hon vill säga är att vi som människor helst omger oss med dom som är lika oss, boendesegregationen handlar alltså inte bara om pengar, vi vill att våra grannar skall vara som oss, ha samma sociala status, samma inkomst samma syn på allt o.s.v. Den så kallade valfrihetsrevolutionen med skolor och annat, kommer att göra att vi väljer samma, men istället blir alltmer inkrökta.

Dom som köper NKs lakanset som  fått wellpappfärg, vill nog inte veta hur det är att vara uteliggare, vill inte träffa någon, men  däremot går en del av överskottet gå till välgörenhet.

Någon måtta får det väl vara. Inte skall dom som kryper ned under det varma duntäcket i den stora Östermalmsvåningen, ha dåligt samvete över uteliggaren som håller på att frysa ihjäl i porten.

I framtiden skall du alltså kära medelklassmänniska, förakta dom under dig, se upp till dom över dig via olika livsstilsmagasin och välja din egen sort.

Men tillslut går både cigarrkonnässören i chesterfieldfåtöljen och den arbetslösa tjejen som bolmar under spisfläkten samma öde till mötes. Lungcancern knackar på och allt är över. Om vi nu bortser från skillnaden i vård under livets slutskede, så slutar det med att inför döden är vi alla lika …..

eller ………………

”Jävligt svår fråga, även för en expert som jag.

Naturligtvis kommer vi i att välja efter också, Mediabegravningsplatser, It-kyrkogårdar och Finanskryptor. Dom som inte har råd att välja, transporteras bort i lastbil, som väntar vid krematoriet på att flaket skall fyllas med aska ( herregud, inga onödiga transporter vi måste tänka på miljön här ). För att sedan dumpas i en minneslund med taskiga kommunikationer, långt utanför staden.

Det kanske inte spelar dig någon roll. Men vill du verkligen när dina anhöriga står vid din grav och skall sätta dit den specialdesignade buketten, skall behöva stå ut med vad som helst ? Tänk om Tjackpundar-Ove och Kanyl-Sixten står intill, med några tulpaner som dom snott i en villaträdgård och med sin taskiga tandstatus hyllar en gammal överdos som ligger nedgrävd bredvid dig.

Dina anhöriga kanske får för sig att även uteliggare är människor och det vill du väl inte.

För övrigt tipsar jag alla som drabbats av vinterkräksjuka den här veckan och inte har något speciellt för sig, att NKs sängavdelning står öppen för besök.

Tipsar också om Natalia Kazmierskas spalt om det i Aftonbladet.

KajsaLisa

6 svar

  1. Personlige tycker jag det är skönt att diskussionen om klass har kommit tillbaka eller i alla fall på agendan. Klassamhället har stora baksidor och det är viktigt att folk blir medvetna om det.

  2. Hade det varit så långt till NK hade jag kunnat bege mig dit. Jag är drabbad av vinterkräksjukan, men åka iväg över 7 mil för att spy på NK orkar jag inte just nu. Men jag förstår vitsen med det…

  3. Det där med NKs utteliggardesign fick mig att hicka till ordentligt. Cyniskt och korkat.

    • Samma här, men samtidigt så har ju det här satt igång en debatt. Det som förvånar mig är att så många varit inblandade. NK, designföretaget, alla kunder. Ingen har tänkt på att vi kanske borde dra i nödbromsen på det här projektet, innan vi skämmer ut oss totalt. Är det så långt idag mellan olika samhällsgrupper att man inte begriper det ?

Kommentera

