• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

SNÖKANONER OCH KRIGARVÄDER.

En liten busshållplatsfilosofi.

Står och väntar på nattbussen som skall ta mig hem från jobbet. Det är stjärnklart, säkert över 15 grader minus eller 100000 plus i Eondirektörernas månadsbonus. Tänkte som vanligt filosofera ihop ett inlägg när jag står här. Mina tankar går tillbaka till sommaren, det är över 25 grader ute. Av en händelse går jag in på XXL i Bromma och köper en svindyr vinterjacka för att den var nedsatt 1000 kronor, sen går jag ut och tänker vad fan sysslar jag med egentligen ?

Jag har just nu inlett ett kärleksförhållande med den för det här är nog den bästa jacka jag köpt någonsin. Går även att ha på sommaren om man tar ur innerjackan. Kan rekommendera den.

Men egentligen tog jag med kameran för att fota en snökanon. Jag har aldrig fotat en riktig snökanon, tror inte dom där små vita prickarna på kortet räknas.

Varför heter det snökanon, jävla påhitt av media säkert. Förr hette det ymnit snöfall, men sånt säljer väl inga lösnummer. Jag har ju en egen teori om att vi här i dom rika länderna överdriver växthuseffekten bara för att slippa skämmas för dom som drabbas av vårt sätt att leva. Typ:

Jasså har ni haft torka i Afrika dom senaste sju åren, men var glada att ni inte upplevt en svensk snökanon, då jävlar biter det i skinnet.

Eller också är det så att när det hette ymnit snöfall så spelade vi fia med knuff. Nu är det aktionfyllda dataspel som gäller. Media kommer inte i framtiden att anställa meterologer, det blir gamla avdankade krigskorrespondenter som berättar morgondagens väder.

För att få lite aktion i vädret så har jag här satt ihop den perfekta väderprognosen av lite gamla bilder.

En attackfront kommer under morgonen att invadera Skåne.

Himlen lär bli intagen av svarta moln utan motstånd

Det är stor risk för störtbombregn.

Även regnmattor kommer att släppas från himlen på oss, undvik skyddsrummen, drunkningsrisk.

Ett splittrat regnsplitter kan brisera i marknivå. Gatorna är inte sanerade och röjda från vattenminor. SMHI rekommenderar extra försiktighet och gummistövlar.

Under natten kan det kalla kriget komma då slaskkanoner dyker upp, (skillnaden mot snökanon är den icke frysta vattenpölen på bilden. )

Stor risk för blaskbombsbrisader.

Under morgondagen kommer det att bli vädervila, finns chans att det blir kanonväder några dagar.

Men någon snökanon blev det som sagt inte. Nu kommer visst bussen, men det är den där ”ej i trafikbussen” som alltid åker förbi innan. Men den här gången stannade han och körde mig några stationer fram så jag skulle slippa stå där och frysa.

Jag frös inte för gör man det blir det inga bra filosofier, men jag hoppade på i alla fall för att visa min uppskattning.

KajsaLisa

2 svar

  1. Det är tydligen att det finns en framtid för alla försvarsanställda som de sa upp när de skrotade det gamla försvaret. För där pratade vi om kanonväder på den tiden och jag känner igen en del andra uttryck. Riktigt kul att veta var jag har mina före detta kollegor från försvaret någonstans. Även jag missade snökanonen. Åtminstone den stora. Den lilla såg jag lite av…

Kommentera

