• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I GOA DEL 3

Marx and some small buisiness

Först riktiga beachdagen, beachen i Goa verkar hur lång som helst, stränderna sträcker sig miltals, med avbrott för städer och floder. Efter stränderna ligger förutom större restauranger så kallade beachshacks. Små matställen med solstolar, ner mot havet. Man får ligga där gratis om man köper lunch eller dricka av dom vilket är väldigt väldigt billigt. Beachshacksen består av en stålställning klädd med presenningar och palmblad. När turistsäsongen är över, blåser väl monsunen bort alltihop, sen byggs det upp igen till nästa säsong.

Vi hittade ett ställe en bit bort där indierna inte utförde livsfarliga övningar med sina vattenscootrar, men lugnt skulle det inte bli.

Den här semestern hade jag bestämt mig för att bli svensk på riktigt. Det fanns något i vårt kulturarv som jag saknade.

Så här ligger det till.

För länge sedan trodde vi svenskar på gud, prästen kom hem och hade husförhör med oss för att kolla om vi läst bibeln ordentligt. Vissa tröttnade på Gud och ersatte honom med Karl Marx, men eftersom han saknade präster blev det bara förvirrat vad han egentligen menade, för det fick vi tänka ut själva. När Marx materalistiska historieuppfattning inte lyckades lösa våra vardagsproblem dök Leif Loket Ohlsson upp, men inte ens ha lyckade frälsa oss någon längre tid eftersom det bara var gamla tanter i småorter som fick snurra på Statoilhjul och bli miljonärer. Vissa av oss förföll till avgudar som livscoacher och annat. Men för oss som inte hade råd dök en ny frälsare upp.

Stieg Larsson

Innan Stieg Larsson lämnade oss ensamma här nere på jorden skrev han första andra och tredje testamentet. Stieg Larsson hade i alla fall svar på många frågor som Leif Loket Ohlsson inte hade eftersom Volvobilarna inte räckte till alla. Typ,  kick on the upperclass, Även dysfunktionella människor har oanade egenskaper och ett spännande liv.  Nazismen dog aldrig ut och   det finns många som har det värre än vad du har.Så det viktigaste.

Det är helt ok att ha en K.K.

Problemet var att jag inte läst Stieg Larsson, nu när husförhören flyttade till vanliga fester och andra tillställningar. Folk förhörde varandra på Lisbeth Salander och eftersom jag till en början inte begrep ett skit så betraktades jag som hedning. Sen gick jag och såg filmen nu jag kunde i alla fall  låtsas att jag läst Stieg Larsson så jag inte blev utstött ur gemenskapen.

Men nu skulle det bli ändring, jag hade tjuvstartat hemma. Lade mig på solstolen och började där jag vikt bladet sist.

Mikael följde med Henrik Vanger in i arbetsrummet.

”Det här har plågat mig  ända sen den dagen började han.”

”Men är du säker på att hon fortfarande lever ………

”Do you want some yelly madame, nice cheap yelly”

Okej, ombytta roller. jag som ytlig västerlänning, vars huvudsakliga intressen ligger på det materiella planet försöker få lite andlig spis här i solstolen. Jag blir avbruten av någon från det här landet vilket vi normalt uppfattar som andligt och filosofiskt, som försöker sälja yellykulor till mig. Jag har svårt att tänka mig en värre kommersiell smörja än färgglada yellykulor.

Så här fortsätter det, jag schasar bort dom en efter en och försöker förklara att mitt behov av färgglada halsband och batteridrivna kvittrande plastunderlater, är fyllt till bredden hemma.

Men en person fixar jag inte.

Den huvudsakligt manliga nasarmentaliten som kör med nice och cheap är ju lätt att säga nej till. Men det dyker upp någon som försöker skapa en långvarig kundrelation med mig. Hon jobbar med att servera på beachshacken. Nu frågar hon lite om  mig och försöker bekanta sig med mig. Hon berättar att hennes kille är handikappad, hon har barn att försörja och jobbar på serveringen gratis, mot att hon får göra lite small business med gästerna. Naturligtvis undrar hon om jag är intresserad.

”Later” suckar jag till svar.

Målat naglarna hade jag i och för sig kunnat göra själv, men nu när min empati vaknat till liv, så får hon göra jobbet och eftersom det är billigt så dricksar jag också. Om hennes story är sann eller inte kan ju inte jag veta men på något sätt känns det som snålheten bedrar visheten. Beachshackägaren låter personalen arbeta gratis mot att dom får leka entrepenörer. Men även om han gör en vinst på detta så tappar han kunder. Tjejen är ju jättetrevlig egentligen, jag föreslog att vi skulle hoppa över hennes small business och jag dricksade henne för bra service istället.

Tyvärr gick inte det eftersom den giriga ägaren lade beslag på den också.

Resultatet av alltsamman blev ju att dom tappade mig som kund, ägaren fick inte sälja några mer sandwish och öl till mig och tjejens small businessrelation till mig tog slut. Visserligen har jag tår, men sen är mina naglar slut och vad skall hon måla på mig då ? Jag bytte helt enkelt beachshack nästa dag.

”Du ser Kajsa, jag hade rätt.”

Håller med dig Marx, din materialistiska historieuppfattning gäller. Vi sitter alla fastlåsta i våra ekonomiska system, dom styr oss totalt. När jag som rik västerlänning hamnar i gränssnittet mellan mitt och deras förvandlas jag till en vandrande sedelpress. Det här är priset jag får betala, för att jag kan äta dricka och shoppa hur mycket jag vill här nere. Jag kommer aldrig dom här människorna in på livet och lär känna dom på riktigt, min vita hy och min plånbok späckad med rupies lägger hinder i vägen.

Men jag har en plan. återkommer.

KajsaLisa

4 svar

  1. Du är helt otrolig 🙂 Vilket härligt inlägg! 🙂

  2. Jag som inte kollar på sådant. Blev så glad när de två bästa vann i melodifestivalen, vilka härliga sångröster de hade. Äntligen har de röstat rätt. Kram

Kommentera

